Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Priser 2010
<<   1, 2
5202 besök totalt
HEJNINGER
UPPLANDSVÄSBY
Här sen Sep 2006

Re:

Andreas Millbro skrev:
OFFkeFF skrev:
Andreas Millbro skrev:
I min värld är det väldigt dyrt att köra på Ringen jämfört med svenska banor i förhållande till hur mycket bantid man får för en viss peng. Nu ska man nog inte jämföra banorna heller då ringen är vädligt speciell men det går inte att komma ifrån att det är väldigt dyrt om man räknar in transport dit, boende och ett antal varv på banan. Speciellt då priserna ökar hela tiden.

Likväl är jag riktigt sugen på att åka ner nästa år och lufta nya bruksbilen för att få känna lite på banan. Har varit där ett par gånger men jag har aldrig kört eller åkt något på banan.

Det beror nog på hur man lägger upp det tror jag.
De som parkerar bilen där nere och köper ett årskort gör nog inte av med mer pengar än de som har bilen hemma och kör svenska banor.

Håller med om att transporterna ner med soppa och broavgift är en stor kostnad vilket man kan spara in på genom att ställa bilen där nere.

Man faktum kvarstår att t.ex. 8 varv på ringen för 156 _ är ~80 min körning och det kör man utan problem på en vanlig banträff. På t.ex. Gotland Ring får man för 900kr 5-6 timmar där det är omväxlande 20min bil och 20min mc så det blir betydligt mycket mer körning.

Eller t.ex. en dag på Mantorp med Alx för 1000kr 09:00 - 16:30 med 30min bil växlat med 30min MC utan avbrott för lunch. 80 min bantid får man om man vill innan lunch...

Så visst är det dyrt på ringen om man räknar i kr/min på banan men det är nog värt skillnaden.

Tror att jag talar för många när jag säger att Ringen handlar mycket om känslan, kamratskapen, atmosfären ....Vetskapen att man kör på en av världens mest mytomspunna och farliga bana, man talar om varvtider på ringen med vemsom så vet dom vad det betyder, lika mycket som vad en bil gör 0-100....Denna bana är en legend, och om man bara jämför bana mot bana utan hänsyn till resten så förstår jag att man inte ser det som så värdefullt, när man kan åka en helg på Gotlnad Ring för mindre pengar

Visst är det dyrt, men när man har varit där, kört några varv över en helg, sen suttit med dina vänner senare på kvällen och lyssnat på deras berättlser om deras varv, med en kall BitBurger i hand över en bit mat, så förstår man att det är värt varenda krona

om jag personligen nu måste välja, så åker jag åker hällre 1 varav där nere, än 10 på Gotland ring

Ta med er ett par vänner och åk ner o njut, ni kommer ha lika roligt i vad ni än åker ner i

//Johan

Der drüben
Här sen Dec 2002

+1 thumbs up

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005

kommer ihåg att vi satt på Pistenklause o gjorde en överslagsräkning, och då kom jag fram till c.a 80 euro / varv )

Men jösses va KUL det är!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

jojo 80 euro per varv måhända men låt för helskotta inte frugan få reda på detta, hemmvid kostar det 8 Euro per varv

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
nickestrid
Stockholm
Här sen Okt 2005

Re:

Qvisfr skrev:
kommer ihåg att vi satt på Pistenklause o gjorde en överslagsräkning, och då kom jag fram till c.a 80 euro / varv )

Men jösses va KUL det är!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Var det så mycket....
Måste nog räkna om allt en gång till...
Ifall vi gör en liten kort budget inför nästa år och 300 varv...

Nu är väl inte våra E36'or dom billigast men långt ifrån dom dyraste..
Vi räknar med att bilen är så pass sliten från året innan så man får börja med nya däck och belägg.
Service räknar vi inte med, den görs ju ändå.
Sen går det en uppsättning belägg fram per 100 varv och en uppsättning belägg bak på 200 varv kanske.. Däcken håller för mig 140-150 varv om jag inte mins helt fel...
Däck och broms: 30000:-

Biltransport ner: 10000:-
Årskort: 10000:-
Trasport för mig ner: 10ggr á 1200:- ( Är det ett lämpligt snitt på Ryan?) Vad säger du Business Jet chauffören ..? 12000:-
Garagehyra där nere. 4 månader..? 2500:-
Räknar vi med boendet..? oftast sover man ju hemma efter en träff på Mantorp..
Boende: 15 nätter kanske eftersom man är där mer än över helgen ett par gånger.. 3000:-
Sen har vi soppan.....
300 varv.. Min drar ungefär 6 liter per varv... 1800 liter á 16 Sek ca 30000:- Med lite extra för att ta sig till Pisten..

Är det ngt jag har glömt..?
Denna kalkyl bygger ju på att bilen går som en klocka hela säsongen och att spindel-leder och dylikt är tillverkade utav NASA eller liknande och att inget går sönder...
Personligen har jag aldrig upplevt den drömmen där allt bara "går och går utan att stanna"...
Jag räknar med minst 20000:- där nere!

Summa.... 95-105 tusen.. upp till 125000:- Beroende hur långt ner i sanden man vill sticka skallen...
Så.... Herr Q... Du ska inte överdriva så mycket... Det blir inte mer än 40_ / varv..

Sen blir det ju lite fler Bitburger där nere än det blir här hemma... men det hör ju inte hit..

Citera
nickestrid
Stockholm
Här sen Okt 2005

Tänker tillbaka lite...

2006
Mitt första år på riktigt där nere.. 80 varv i hyrbil från Hertz. 100 varv i samband med Scuderian..
Kostnad..?? Lätt 100'

2007
All in.. ner med bilen i april.. Trasig Vanos plus lite annat samt 300 varv+
Kostnad: 150'...

2008
Trasig bakaxel i maj... svänghjul i september... 220 varv.
Kostnad: 150'

2009
Mitt billigaste år... Om man bortser från det som jag har köpt till bilen inför 2010...
14 varv i min då nyinköpta 120 diesel.. 10 lappar....

Men det blir ju 1400:- / varv..??? Alltså fler varv desto billigare..!!!

Citera
Nürburgring
Priser 2010
<<   1, 2
5202 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande