Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
MEV Atomic, enkelsitsig banleksak
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (3752 totalt)
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Re:

olofson skrev:
Cobolt skrev:
Luftmotstånd är nog inga stora problem, addera mer pulver om så behövs bara, tex en saabsnurra för 5000 på E85 med lite godis för ytterligare 5000 ger 350hk+, har man pengar och utgår från tex en hayabusamotor så är ännu mer hk med riktigt låg vikt inga som helst problem.

Jo, det är klart - men med den effekten och lite aerodynamik så går det ju ännu fortare.

Sedan är det ju iofs trevligt om man får körbar effekt också, speciellt med sådana effekt/viktförhållanden vi snackar här. Det är finlir med gasen ut ur kurvorna redan med 150-200 hästar, och då vill man inte ha några sparkar eller "slumpmässig" respons. Frågan är om inte kompressor är den enklare och billigare lösningen, om man verkligen ska ha det att funka i sådana här sammanhang. (Nu har jag ju varken turbo eller kompressor själv - än. Jag bara spekulerar, baserat på vad jag sett och inte - och de turbo-Seven jag sett hittills verkar bara gå fort på rakorna. Har jag missat någon?)

Vad beträffar luftmotstånd så finns det ju en fördel iofs: Det hjälper till rejält när det är dags att bromsa!
Fast man vill ju hellre att det luftmotståndet kommer från saker som ger downforce, om man får välja... Då kan man bromsa ännu senare, och dessutom mindre.

Absolut, bra aerodynamik är alltid ett stort plus! men man kommer rätt långt med att öka effekt och lägga på mer vinge där det behövs. Alltså de flesta banor har ju mestadels långsamma och medelsnabba partier och då är ju låg vikt, downforce, däck och effekt prio före ciggarformen.

En billig turbosetup med mycket hk brukar som du säger bli "ketchup" och jag håller med om att många sevens med turbo verkar lida av detta, men de verkar också ofta vara knasigt balanserade på många sätt, ska man väsentligt öka effekten så behövs mycket mer grepp för att få en körbar bil och många verkar bara ha skruvat på hk kranarna och då blir det ju "ketchup med extra raksträcka".

Har man däremot råd att bygga ett BRA turbosystem, så kan man få fram väldigt fin körbarhet i motorn.

Kompressor och då av deplacementvarianten (lysholm etc), kan ge mycket bra körbarhet och är klart lättare att bygga, passar dock bäst för sansade effektmål.

Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Re: MEV Atomic, enkelsitsig banleksak

Niklas Falk skrev:

Designed using computer simulated loads and then refined in real life testing at over 2000 ft lbs per degree of deflection.

Motsvarar ca 2700nm och är väl då i klass men en sjua. Däremot är ju denna skepelse lite lättare så..
Att slänga i en bilmotor lär väl ändå vara att sabba hela konceptet eller?

www.modsport.se
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004

Ja det är ju lite skillnad mellan 80kg paket och 200+kg. Men jag gillar idén med att sätta endast det nödvändigaste på så lämplig plats som möjligt

Tyresö
Här sen Feb 2003

Ja, grundtanken med konceptet är det inget fel på alls. Det är urläckert. Det är bara utförandet som i just detta fall ser närmast klåparmässigt ut, när det kommer till chassi och konfiguration.

Utgå från en FF Zetec 1800, kanske t.ö.m med "breddat" chassi och två sittplatser.
Personligen hde jag önskat mig en kaross i 50-60 tals sportvagsnprototypstil.
Motor hade gärna fått vara en liten lätt aluminiummotor turboladdad.
Men ingen MC drivlina De verkar i lägnden inte riktigt orka med den ökade belastningen som mer vikt och grepp trots allt inenbär, jämför med en MC.

Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Re:

Bosse L skrev:
... Men ingen MC drivlina De verkar i lägnden inte riktigt orka med den ökade belastningen som mer vikt och grepp trots allt inenbär, jämför med en MC.

Baserat på vilken erfarenhet då? Jag har kört med R1motor på bana i bil i fyra år utan att göra annat än byta olja en gång om året utan några som helst problem relaterade till drivlinan. Erfarenheter från andra hojmotoråkare verkar likartade. Minst lika bra driftssäkerhet som bilmotor. Radicalbilarna har väl inte sämre driftssäkerhet än andra RSbilar heller och där lastar man ju verkligen på drivlinan med det grepp slicks och vingar innebär?

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

De erfarenheter jag har fått mig till livs från flera håll avseende bl.a. just Radical pekar iaf på just det.
Vad jag förstått så har fleratalet av tillverkarna av lättviktskoncept med MC motorer numera motsvarande erfarenheter och är succesivt på väg tillbaka till bilmotorer, gärna små, lätta och överladdade.
Sedan kan jag mycket väl inse att problemet är mindre märkbart på en track-day bil på R-däck, där både brukandet och greppet inte är lika "brutalt" som en slicksförsedd pure-racer med mycket downforce och som levar hela sitt lip på gränsen i hur både motor och transminssion pressas till det yttersta.

Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Re:

Bosse L skrev:
Men ingen MC drivlina De verkar i lägnden inte riktigt orka med den ökade belastningen som mer vikt och grepp trots allt inenbär, jämför med en MC.

oavsett hur det nu är med livslängden på MC-drivlina, så får man ju väga in att man får extremt låg vikt och sekventiell låda, och så är det trimmat och klart. Vad blir det för pengar och livslängd om man sugtrimmar en liten bilmotor till samma nivå, och vill ha sekventiell låda till?

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Re:

olofson skrev:
Bosse L skrev:

oavsett hur det nu är med livslängden på MC-drivlina, så får man ju väga in att man får extremt låg vikt och sekventiell låda, och så är det trimmat och klart. Vad blir det för pengar och livslängd om man sugtrimmar en liten bilmotor till samma nivå, och vill ha sekventiell låda till?

Ja det har du ju rätt i och här som överallt annat så gäller ju det att man får det man betalar för.
Kanske det lägre priset jämnar ut en sämre håållbarhet?

Citera
Allmänt banåkaforum
MEV Atomic, enkelsitsig banleksak
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (3752 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande