| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Grundkraven för en banbil?
|
1793 besök totalt |
|
Jag undrar vad som är grundkraven för att kunna köra med en bil på bana? den måste förstås ha hel bur? rally stol? 4-6 punkts bälte? hade tänkt köra med min evo 5a som både gat & banbil sen om det går förstås. mvh richard _________________ Richard Wester 0709942842 ---------------------------- Vw Golf Mk1 16v -83 |
||
|
Re: Grundkraven för en banbil?
om du menar att köra bana, som i att åka typ någon vanlig gatbils-träff....... så finns INGA grundkrav utan det är upp till varje arrangör själv att bestämma.... sen kör vissa enligt SBF regler och andra enligt SMA regler och ytterligare några utan någon "laglighet" och försäkringar..... Och därför finns det alternativ som inte har några begränsningar.... sen vad som är ändå vettigt att ha, ja det beror ju lite på hur hårt du tänker köra och vilken typ av körning du är ute efter.... men ju mer säkerhet man har ju vettigare är det...... för ett visst mått av skaderisk finns det såklart.... men några specifika "LAGKRAV" finns inte på fordonen för bana. Men sunt förnuft kommer man långt med
|
||
|
Jag tror frågeställaren söker efter denna: http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Reg
De flesta svenska arrangörer av motortävling brukar väl acceptera vagnar som byggts enl. TR. Vid sk banträff, dvs ej tävling, är vanligtvis normen: godkänd besiktning från SBP/gällande trafikförsäkring samt krav på personlig skyddsutrustning. Vissa saker TR vs. SBP kan hamna i konflikt, exempelvis burkrav. _________________ T 0 N Y J 0 N S S 0 N Grace, Space and Pace. |
||
|
jag menade alltså köra typ tränings körningar på bla knutstorp eller på sturup, har banracing licens, alltså inga direkta tävlingar, enbart tränings körningar vad är kraven för det?
mvh richard _________________ Richard Wester 0709942842 ---------------------------- Vw Golf Mk1 16v -83 |
||
|
om du ska köra på träningstider (dvs riktiga träningar med racerbilar) så krävs det vagnbok på SBF-sanktionerade.
På SMA så gäller dom regler som arrangören satt vid givet tillfälle (dvs fråga Fredrik vad som gäller) I övrigt så finns inga andra "Riktiga" träningar. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||
|
Läs det första svaret,det diffar från arrangör till arrangör. Har du redan tankar om vem/vilka du skall köra med så kontakta dom och hör vad dom säger.
Är det gatbilar är det vanligt att bilen skall vara gatlegal dvs, skattat o besiktigad, inte så sällan kollar man däckens skick, att batteriet sitter fast ordentligt, personlig utrustning samt att bältet fungerar. Att ha sett över bromsarna med fräsch bromsvätska, inte helt slut belägg är att föredra då man än mer som nybörjare använder bromsarna hårt och frestar på dom betydligt mer än på vägen hem från jobbet :-) Se även till att rensa ut alla löst liggande delar sen är det väl bara att börja köra och ha det skoj! Allt det andra med bilen kan man väl ta efterhand. Att montera i bur och 6 punktsbälte innan första bankörningen är väl inget vanligt scenario bland gatbilsåkare. I vilken ordning du skall utveckla bilen är ju lite individuellt men bromsar och däck lämpade för ändamålet är fantastiskt trevliga saker att ha och bland det första jag hade sett över. Några 12 kolvsok behövs inte utan utgå ifrån det befintliga och optimera det. Köp en uppsättning R-däck och montera dom så kommer du att ha förbenat roligt för relativt små pengar. Det går utmärkt att som nybörjare hoppa över R-däck men när farten börjar komma blir gatdäcken hala och då är det roligare med däck för ändamålet. Notera att detta är skrivet av en nybörjare och någon annan för rätta till mina fel.
Skruva banåkabil
|
1793 besök totalt |