| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Coilover till Honda Civic
|
1944 besök totalt |
|
Jag och några grabbar har börjat bygga långloppsbil av en Honda Civic -91 (den äldre modellen). Men vi har kört fast lite då vi inte hittar någon coiloversats för rimliga pengar. Det finns till -91 och nyare. Min fråga är alltså om det finns någon här som kan svara på om de till den nyare modellen passar? Jag har hört att det kan passa men att de är lite för långa. Kan det stämma? Tacksam för svar. _________________ /Thim Tollin #518 BMW SC, BMW Cup representant Pit crew Team Kinnby Motorsport BMW 520-3,5 -87 Hyundai i30 Sport -09 Volvo Amazon -70 |
||
|
Kul att ni bygger på en Honda Thim.
För att förenkla ert sökande så är årsmodell att föredra, gärna med fakta vilket motoralternativ. Med den infon kan vi direkt hjälpa dig med i princip alla frågor du har. _________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||
|
Re:
Kul att vi kan få lite hjälp. Våran Honda är en -91:a alltså den sista årsmodellen med denna kaross. Jag vet inte exakt vad det är för motor men jag tror att det är en 1,6, men vill du ha motornummer så kan jag kolla det imorgon. Jag kommer inom kort att lägga upp en byggtråd. Bilen ska i första hand byggas för att köras på en tävling som Svenska Fälg anordnar. Men vi kommer att försöka se om det går att köra något annat oxå. _________________ /Thim Tollin #518 BMW SC, BMW Cup representant Pit crew Team Kinnby Motorsport BMW 520-3,5 -87 Hyundai i30 Sport -09 Volvo Amazon -70 |
||
|
Trevligt med lite tävling!
Du har valt ett bilmärke med världens största eftermarknad, så eventuellt kan ert svåraste val bli vad ni ska välja bland. Det finns allt från XYZ, D2, BC, K-Sport från 6000kr som är vettiga, till tävlingssaker med oändlig prislapp. Vanligaste valen till denna modell ligger på mellan 10-15 000kr för en coiloversats. Enklaste receptet för att få en trevlig och ekonomisk setup för bankörning är: K-Sport med 12k fram och 10k bak. 6000kr i dagsläget Integra Type R bakre kränghämmare (22mm) 2000kr Ev bussningsbyte om nuvarande är förstörda av tidens tand: Energy Suspension komplett sats: 3000kr Sko bilen med en uppsättning 7-15 med lämpliga r-däck om det är tillåtet. Beroende på vilken motor som sitter i bilen kan man montera bromsar från Accord, Legend, Integra etc med enkelhet. Endast er budget avgör hur mycket ni vill modifiera. Utgångsläget är mycket bra för att sätta respektabla tider med liten effekt. _________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||
|
I vårat fall är det nog pengarna som sätter gränsen då bilens värde inte får överstiga 15000:-
Men XYZ verkar vara något att satsa på. _________________ /Thim Tollin #518 BMW SC, BMW Cup representant Pit crew Team Kinnby Motorsport BMW 520-3,5 -87 Hyundai i30 Sport -09 Volvo Amazon -70 |
||
|
15 000kr inkl bil och tillbehör?
Då hade jag försökt hitta beggade coilovers/chassi, så ni får in så många saker som möjligt för pengarna. _________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||
|
Coiloversats är beställd. Vi ska testa med en som egentligen är till den nyare modellen. Den bör passa om man kollar på infästningar.
Det är en chansning. _________________ /Thim Tollin #518 BMW SC, BMW Cup representant Pit crew Team Kinnby Motorsport BMW 520-3,5 -87 Hyundai i30 Sport -09 Volvo Amazon -70 |
||
|
Nej inte i nuläget. Vi testar TA-Technics först. Men det kommer ev. att köras med XYZ senare då min bästa polare tillika ägare till raceteamet Kinnby Motorsport kommer att bli återförsäljare för det märket.
_________________ /Thim Tollin #518 BMW SC, BMW Cup representant Pit crew Team Kinnby Motorsport BMW 520-3,5 -87 Hyundai i30 Sport -09 Volvo Amazon -70 |
||
|
om ni beställde till civic 92-95 så kommer det passa hyffsat om ni byter främre gaffelben till dämparen, dock kommer bilen bli hög som ett hus då slaglängd och vinklar på länkarmar skiljer rätt mycket mellan modellerna. Så sänker ni ned bilen till rimlig nivå med denna typ av dämpare på er bil kommer det bli en relativt hög bil, men åker på genomslagsgummina.
_________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||
|
Re:
Aj då! Det var inte bra. Har du testat? för vad vi kan se när vi jämförde orginaldämpare med varandra så kunde vi bara se att fästen för bromsslang inte stämde. Vi har inte betalat än så det finns fortfarande chans att ångra sig tror jag. _________________ /Thim Tollin #518 BMW SC, BMW Cup representant Pit crew Team Kinnby Motorsport BMW 520-3,5 -87 Hyundai i30 Sport -09 Volvo Amazon -70 |
||
|
Jämför diametern på gaffelinfästningen fram så ser ni skillnaden, även totala längden på dämparen.
Det har testats och mätts på alla håll och kanter. Välj något som passar er bil istället så det blir rätt. _________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1944 besök totalt |