Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ändra spårvidd, för- och nackdelar
7 besök senaste veckan (3386 totalt)
Michael W
Oskarshamn
Här sen Sep 2008

Trådstartare

Ska bygga hubbar för att få på mina centrumbults fälgar. Då framvagnen är bredare än bakvagnen så skulle jag vilja få ut bakdäcken i linje med fram. Tanken var att det inte ska se så dumt ut med breddade framskärmar och inget bak, kanske rulla skärmkanterna bak bara. så som bilen är nu så smalnar den ju av mycket bakåt. Ser ju lite konstigt ut :)

Behöver något i stil med 30-35mm spacer fram för att överhuvudtaget kunna ha fullt rattutslag. Bak skulle de få plats med 10mm spacer då skärmarna är breddade från fabrik. Men jag vill ju ha de i linje med varndra och då blir det nog runt 40-45mm spacer bak.

Är det dumt att ändra spårvidden? Hur kommer bilen bete sig på bana tror ni med så tjocka spacers och ändrad spårvidd?

Vad hade ni gjort ur banåka synpunkt? Ändrat spårvidd eller ej?

Tacksam för svar!

Toyota Celica GT4 CS
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Det som jag ser som "dumt" är risken att styrradien blir onödigt stor (mät och räkna) och kanske att lasten på hjullager etc. ökar. Dessutom får man lite andra fenomen med ökad hävarm på fjädrar/dämpare.

Men, det beror på hur fälgarna ser ut (ET och bredd) och givetvis även hur hjulupphängningarna är konstruerade. Nackdelarna kan uppvägas av fördelarna och vice versa.

Spontant så är det smart att inte göra hubbar/nav som låser dig, dvs hellre med bultade spacers än att de är fasta. Då kan du ju återvända om resultaten blir en grymt spårkänslig best som äter hjullager på löpande band...

/Gustaf

Citera
Michael W
Oskarshamn
Här sen Sep 2008

Trådstartare
Fälgarna är 19*9" och det är magnesium fälgar så ni inte undrar vad för idiot som vill ha 19 på bana ;)

Jo jag vet att det lär slita extra mycket på hjullager men det får jag nog leva med.

Spacer kommer att bli bultade så man kan få av hela spacern och kunna köra med org bultmönster också.

Jag tänkte mer på om det kommer bli helt galet med ändrad spårvidd i och med att det är 50/50 drivning och bakhjulen kommer att flyttas ut så pass mycket.

Toyota Celica GT4 CS
Citera
Aris
Hammarby/Sthlm
Här sen Sep 2004

Hur stor är skillnaden på spårvidden original? Hur bred är framvagnen och bakvagnen i mått?
Jag tycker du ska ändra ET lika mycket bak som du kommer att göra fram om det är lika från fabrik. Dvs inte göra så att det blir lika brett bak som fram om det inte är det från fabrik. Det har en del med körbarheten att göra.

Citera
Michael W
Oskarshamn
Här sen Sep 2008

Trådstartare
Jo den är ju bredare fram än bak, tanken att göra så att de ligger i linje med varandra är mest för att det ser ju rätt konstigt ut om man breddar skärmarna fram men inte bak. Alltså blir ju bakänden av bilen smalare än fram, det är ju så från fabrik men med så mycket bredare hjul och skärmar så kanske det ser för konstigt ut.

Hur eller hur så är ju körbarheten viktigare än utseendet, om det nu sabbar körbarheten

Toyota Celica GT4 CS
Citera
Skruva banåkabil
7 besök senaste veckan (3386 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande