Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
TURBOkonvertera Yamaha R1 motor i bil, Nån med erfarenhet?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (9733 totalt)
JonR
Kungsör
Här sen Sep 2009

Trådstartare

Hej! Jag håller på o bygger en liten bil med Yamaha R1 motor från -00 (förgasare, 150hk)

Tanken var att få lite mer snurr i den så jag har funderat på att bygga turbo, (det råkade bli lite pengar över), så tänkte börja samla på mig lite prylar.

Har hört lite löst om folk som plockat ur ca 250hk med rättså små medel, kompsänkt med specialpackningen, E85 konverterad och runt 04-05 i laddtryck..

Är det nåt speciellt man ska tänka på när man bygger turbo bara för att maskineriet sitter i en bil?

Kanske nån här inne som byggt en R1 med turbo i en bil som kan komma med lite tips?

MVH/Jon

Fiat 126 R1 projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=848422#848422
Citera
Gerhard
Blomstermåla
Här sen Nov 2005

www.sporthoj.com finns ett turboforum med mycket info.

Kungsör
Här sen Sep 2009

Trådstartare
Re:

Gerhard skrev:
www.sporthoj.com finns ett turboforum med mycket info.

Jo jag har kikat lite där! Det finns några trådar o glo igenom! Tänkte mest om nån med erfarenhet från en bil med R1 turbo motor som hade några tips så man slipper göra fel som redan är gjorda!

Citera
emelie
jönköping
Här sen Aug 2008

r1 TURBO

jag har en formelbil med turbo -r6 och pratat en del med folk om vad man kan ladda ,även firmor..ladda 0,4-0,5 bar kan man göra med orörd motor.. effektskillnaden blir då i ditt fall beroende på årsmodell på r1:an ca 250hk
mc-expressen är riktigt kunniga på detta.

Stockholm
Här sen Apr 2009

Namndispens
Namndispens

Mer effekt ger mer värme och då hojmotorn får jobba hårdare i bil jämfört med på två hjul så behöver du nog klia dig lite i huvudet angående kylningen. Annars ska det väl inte vara några problem, tvärtom så slipper du kompromissa på saker som grenrör med mera som man på en hoj måste ta hänsyn till.

Porsche 968 CS
Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004

En till fundering då. Hur mycket pallar växellådan? Borde inte den få jobba hårdare i en bil?

SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com
Citera
JonR
Kungsör
Här sen Sep 2009

Trådstartare
Jo det kommer bli en redig kylning av oljan! Annars kommer det inte funka i längden även utan turbo!

Växellådorna ska palla 600-700kg bil utan minsta problem enligt dom som har provat, det enda man behöver göra är att förstärka kopplingen då den kan vilja slira ytterst lite pga av den ökade vikten. Det är vad folk har sagt iaf, sen om det stämmer får man ju reda på när man kört litegrann!

MVH/Jon

Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004

Re:

JonR skrev:

Växellådorna ska palla 600-700kg bil utan minsta problem enligt dom som har provat, det enda man behöver göra är att förstärka kopplingen då den kan vilja slira ytterst lite pga av den ökade vikten. Det är vad folk har sagt iaf, sen om det stämmer får man ju reda på när man kört litegrann!

MVH/Jon

Är det med original 150 hk då eller 250?
Anledningen till att jag är lite nyfiken är att jag fick en idé en gång om att placera tex en hayabusa motor på lite drygt 300 hk i min 02:a. Vikten där är väl ca. 800 kg och det gjorde att jag började tveka på om allt i växellådan håller för mjuka r-däck en varm sommardag... Men det kanske finns bättre grejer att byta till så det går?

SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com
Citera
JonR
Kungsör
Här sen Sep 2009

Trådstartare
Det är 150hk orginal! Men ingen mig veterligen har gnällt på växellådan med turbo heller, iaf inte i en MC ram, bilbyggena är ju lite mer ovanliga så där törs jag inte yttra mig! Men den enda svaga punkten verkar vara kopplingen som behövs förstärkas!

Hayabusan ska nog tåla en hel del mer stryk både motormässigt o växellådsmässigt.. Så en sån skulle jag ha satsat på om budgeten funnits.. men det man får ge för en komplett hayabusa motor har hela mitt bygge kostat totalt hittills!

MVH/Jon

Citera
AxelT

Här sen Jun 2009

Är det inte dödande för driftsäkerheten att turbokonvertera R1-motorer? Minns i alla fall att när vi fick en genomgång av formula student-teamet i Karlstad hade de återgått till sugmotor från turbokonvertering på grund av att det blev en massa krångel med det.

Givetvis en fråga om hur det utförs också, visserligen.

Kungsör
Här sen Sep 2009

Trådstartare
Re:

AxelT skrev:
Är det inte dödande för driftsäkerheten att turbokonvertera R1-motorer? Minns i alla fall att när vi fick en genomgång av formula student-teamet i Karlstad hade de återgått till sugmotor från turbokonvertering på grund av att det blev en massa krångel med det.

Givetvis en fråga om hur det utförs också, visserligen.

Turbo på en hoj så är det ju folk som åkt många hundra mil med turbo och cirka 100 plus hästar utan nåt större bekymmer.. visst att det blir mer påfrestning i en bil men det beror nog lite på hur man gör grejorna! Ju mer extra hästar ju mer krångel...

MVH/Jon

Citera
AxelT

Här sen Jun 2009

okej. I Formula Student är insugen även begränsade till 20mm så kan tänka mig att det kan ge problem.

Umeå
Här sen Dec 2007

Skulle nog fundera både en och två gånger innan jag monterade en hojmotor i en bil över 600kg. Kopplingen får ta massor av stryk och hojar har väldigt lång etta vilket orsakar ännu mer problem.
Främst starter är problemet.

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

om man väljer en slutväxel i bilen....för 220km/h i toppfart,
Kommer den att göra 94km/h på ettan.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009

Namndispens
Namndispens

Gissningsvis finns det andra växellådor att stoppa in i en R1 om man skulle vilja leka med utväxlingar. Jag körde själv för inte så länge sedan en 7:a med Hayabusamotor och det var en väldigt fin kombination som gick så in i h-vete. Kopplingen i en R1 tror jag inte blir så stort problem i samband med start så länge du inte jagar 60-fotare, det är nog värre i fart när luftmotståndet kommer in i bilden och du plockar ut massor med turbohästar.
Rent mekaniskt så är en bra ryckutjämnare på sin plats annars kan du nog få problem med att du knäcker utgående axlar som salta pinnar.
Hur ska du koppla ihop motor med bakaxel?
Back?

Porsche 968 CS
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

ButterflyRacing skrev:
Hmm, med den logiken borde en R1a drevad för 285 göra 122 på ettan, det kan väl inte stämma ?

Men det ser tätt ut med 2.533 på ettan och 1.269 på sexan (primär 1.512 och sekundär (kedjan/diffen) ratio är ju samma hela tiden), det borde väl tom ge 110 på ettan i ditt exempel

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Niklas Falk skrev:
ButterflyRacing skrev:
Hmm, med den logiken borde en MC drevad för 300 göra 128 på ettan, det kan väl inte stämma ?

Men det ser tätt ut med 2.533 på ettan och 1.269 på sexan (primär 1.512 och sekundär (kedjan/diffen) ratio är ju samma hela tiden), det borde väl tom ge 110 på ettan i ditt exempel

enl. mitt exelblad med utväxlingar till EASen.....står det som jag säger.
Men jag har ju inte kollat om det smygit sig in något fel. Bilen är ju såld....

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009

Namndispens
Namndispens

Vill minnas att GSXR1000 gör över 160 på ettan...

Porsche 968 CS
Citera
JonR
Kungsör
Här sen Sep 2009

Trådstartare
En R1:a motor i en 600kg tung bil är varken unikt eller ovanligt, det är gjort hundratals gånger förut och det funkar/håller lika bra varenda gång!

Min bil kommer att vara drevad så att den toppar ca 170km/h och gör ca 75km/h vid 12.0000rpm på ettans växel vilket inte är så farligt, det kommer ju varva lite mer än vanlig bil på ettans växel men det är ju också bottenvridet som saknas så det kan behövas. Men det där med utväxlingen ska jag prova mig fram lite mer sen när bilen är körklar, enklast o se vad som passar bäst då!

Finns en projekttråd för er som orkar läsa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976&p=1

MVH/Jon

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

JonR skrev:
...Min bil kommer att vara drevad så att den toppar ca 170km/h...

Varför då?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007

Jag vet att det fungerar väldigt bra i lätta bilar och har själv åkt två st då jag delat garage med Micke Fredriksson Mride T42 som finns här på rejsa. Det har dock varit rätt lätta bilar och jag är ganska säker på att i 800kg bil måste man tänka efter innan så man vet vad man gör. Även i lätta bilar kräver starten lite tillvänjning då ettan är så hög. Lätt att få tjuvstopp och hjulspinn, och slira särskillt länge bör man nog inte göra.
Ja i fart med högt luftmotstånd blir ju kopplingen väldigt belastad. Förstärkt är nog ett grundkrav, i allafall med turbo.

Vill man verkligen dreva ner dom så kraftigt som någon skrev här? Med en toppfart under 200 får man ju grymt täta steg i lådan. Känns som att man inte får göra annat än att byta trissa. Bättre vore om de gick att byta till mer "billik" utväxling i lådan med drevsats.

Skruva banåkabil
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (9733 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande