Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Köra på r-däck från banan eller inte?
2944 besök totalt
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004

Trådstartare

Jag har funderat lite på när man kört en hel dag på banan så däcken är väldigt varma, vad är då bäst. Plocka av dem på plats eller köra hem på dem?

Anledningen att jag undrar är för när ja körde på Anderstorp i somras när det var väldigt varmt så var däcken riktigt varma när jag plockade av dem (på plats). Jag använde dem inte förän nästa banträff och då var de så hala att ja hade svårt att få tillbaka greppet i dem.

Har aldrig varit med om det innan, då har jag alltid kört hem på däcken med. Det kanske är bättre för att slita bort olja etc som de kan plockat upp längs banan?

Däcken är yokohama ao48.

Hur gör ni?

Malmö
Här sen Feb 2004

Man brukar tala om heat cycles som tyvärr påverkar gummit negativt. Vid repeterade upphettningar tappar gummit sin elasticitet och greppet minskar.

Så det är mest troligt att dina däck blivit dåliga för att de överhettats, och möjligen vid ett flertal tillfällen. Hjulvinklar, däckstryck, körstil och givetvis däckets egenskaper påverkar. Det enklaste att göra är att byta till en annan typ av däck (hårdare) och se till att man inte överkör dem.

Västerlanda
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Däcken har körts på bana två gånger innan anderstorp körningen. Fast bara en av de dagarna var på torrt, så de är inga direkt gamla däck.

Körningen på anderstorp var på tpc träffen i somras när de var sjukt varmt. Så däck och fälgar gick inte att ta i utan handskar när jag plockade av dem. Det kan alltså ha sabbat däcken trots de inte varit använda mycket?

Har jämnt och fint slitage på däcken i övrigt.

Malmö
Här sen Feb 2004

Re:

Birdy_sx skrev:
Det kan alltså ha sabbat däcken trots de inte varit använda mycket?

Ja.

Birdy_sx skrev:
Har jämnt och fint slitage på däcken i övrigt.

Prova då att gå upp i dimension och till en hårdare gummiblandning.

Västerlanda
Här sen Dec 2004

Trådstartare
okej,
Tack för svaret!

Stockholm
Här sen Dec 2002

Rent greppmässigt är det nog bäst att bara köra r-däcken på banan då de blir varma och kalla även när man kör vanlig väg.

En fördel med att köra på R-däcken hem är att man sliter bort alla gummirester som samlas på slitbanan under bankörningen.

Jag brukar dock köra till och från på gatdäck för att sedan byta på plats. Det är trevligt att ha med sig iaf 2 stycken extra däck ifall man råkar ta en curb lite väl hårt eller om man kommer utanför banan.

Inge kul att så med punka på två däck och sen behöva åka och hämta släp pga detta.

En annan anledning att inte köra hem på r-däcken är ifall det regnar på hemvägen och r-däcken är väldigt slitna.

Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Det låter lite märkligt tycker jag, blev dom aldrig sig själva igen även efter du kört lite? Jag har kört däck riktigt varma så man omöjligt kan ta i däck eller fälg, men det har inte gjort någon skillnad..

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Re:

Cédric skrev:
Det låter lite märkligt tycker jag, blev dom aldrig sig själva igen även efter du kört lite? Jag har kört däck riktigt varma så man omöjligt kan ta i däck eller fälg, men det har inte gjort någon skillnad..

Jag körde bara en bankörning till efter anderstorp och de var på kinnekulle, de blev bättre ju längre dagen gick men långt ifrån bra grepp. Kändes mer som att köra på vanliga gatdäck..

Har också kört däck/fälg riktigt varma tidigare, på bridgestone däck med sämre chassi så däcken har smält och fått riktigt skevt slitage men har aldrig känt att de tappat grepp på detta sättet. Men då har ja kört på däcken hem också..

Kör inte på rdäcken dagligen men har satt på dem hemma, kört till banan och hem. Men eftersom jag har några mil till anderstorp, mkt camber och de var så väldigt varmt ville jag inte slita ner däcken i onödan. Så då körde ja på gatdäck dit och hem.

2944 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande