Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Krängningsfråga?
1, 2   >>
2563 besök totalt
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770


Trådstartare
Krängningsfråga?

Borde inte en bil av denna kaliber kränga betydligt mindre vid bankörning eller?


_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Varför undrar du det? Hur bilen har körts på bilden ser man ju inte riktigt. Krängning är ju inte samma sak som dålig väghållning om det var det du funderade över.


_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770


Trådstartare
Kunta skrev:
Varför undrar du det? Hur bilen har körts på bilden ser man ju inte riktigt. Krängning är ju inte samma sak som dålig väghållning om det var det du funderade över.

Vad jag sett så sitter det rena race grejer på denna bil, och då tycker jag den verkar onormalt mjuk. Borde inte en sådan best vara hårdare satt för att bättre kotroll? Eller är jag ute och cyklar?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Enligt Görans bok ska den inte vara hårdare än att det inte tar i någonstans på banan... då är det lagom

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



Vet inte hur gammal den där bilden är men jag vet att den bilen var hårt satt från början men att han bytt till mjukare fjädring.

Som den var från början krängde den inte mycket men den studdsade bara kurvorna så fort det var lite ojämt.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8464



I sak håller jag med dig TomasT. Men samtidigt ser det ut att styra/svänga åt det håll ratten är vriden så kanske fungerar det? Eller kan det vara så att just den bilen som fyrkrafsare(?) behöver lite "leeway" i grejorna?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Det är ju en Golf. Den ska lyfta på bakhjulet

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Kunde inte låta bli att klistra in den här bilden:


_________________
Magnus Thomé
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



BTG skrev:
I sak håller jag med dig TomasT. Men samtidigt ser det ut att styra/svänga åt det håll ratten är vriden så kanske fungerar det? Eller kan det vara så att just den bilen som fyrkrafsare(?) behöver lite "leeway" i grejorna?


Den är AWD. Det är en golfkaross på ett chassie med audiprylar. Sitter lite grejer från DTM och S1 under skalet.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Det är ju en Golf. Den ska lyfta på bakhjulet

Vad jag kan minnas så kränger inte Stötdämparexpert Golfen inte ens i närheten så mycket som Dahlbäcks.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



ThomasT skrev:
Magnus Thomé skrev:
Det är ju en Golf. Den ska lyfta på bakhjulet

Vad jag kan minnas så kränger inte Stötdämparexpert Golfen inte ens i närheten så mycket som Dahlbäcks.


Det är väl en liten skillnad mellan dom 2 bilarna.... stötdämparexpertens bil är ju byggd för att tävla med och Dahlbäcks är väl mest show.... som jag förstått det...

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5267



Re: Krängningsfråga?

[quote="ThomasT"]Borde inte en bil av denna kaliber kränga betydligt mindre vid bankörning eller?

quote]

Lite krängning är inte farligt, inte mjuka fjädrar heller. Ju mjukare ju större chans att däcken håller kvar fästet istället för att tappa det.

_________________
Roland Johansson
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770


Trådstartare
Re: Krängningsfråga?

Rolle Scirocco skrev:
ThomasT skrev:
Borde inte en bil av denna kaliber kränga betydligt mindre vid bankörning eller?
Lite krängning är inte farligt, inte mjuka fjädrar heller. Ju mjukare ju större chans att däcken håller kvar fästet istället för att tappa det.

Så hur väljer man en fjäder då? Sänker bilen så mycket det går beroende på underlaget, sedan väljer man den mjukaste fjädern möjligt utan att chassit bottnar?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Re: Krängningsfråga?

ThomasT skrev:
Så hur väljer man en fjäder då? Sänker bilen så mycket det går beroende på underlaget, sedan väljer man den mjukaste fjädern möjligt utan att chassit bottnar?
Typ så
Men ibland kanske man gör den lite högre och mjukare och en annan gång lägre och hårdare. Beroende på hur jämn o platt banan är typ.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



En standardbil som man vässar för bana som har bärarmar kan man inte sänka hur som hellst heller. Oftast bara nackdelar med att ha riktigt låg bil då.

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Ser ut som Golfen har lite mycket positiv camber när den kränger... Vore det inte bättre att ha styvare fjädrar då? Eller så har Dahlbäck inte fått till RCH riktigt kontra CGH..

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

ThomasT skrev:

Vad jag sett så sitter det rena race grejer på denna bil, och då tycker jag den verkar onormalt mjuk. Borde inte en sådan best vara hårdare satt för att bättre kotroll? Eller är jag ute och cyklar?


Kanske behöver vara lite mjuk för att det inte bara ska spinna också.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5267



"Så hur väljer man en fjäder då? Sänker bilen så mycket det går beroende på underlaget, sedan väljer man den mjukaste fjädern möjligt utan att chassit bottnar?"

Sänker bilen lagom. Och även stötdämparen ska matcha mot fjädern, men generellt så mjukt det går.


"Kanske behöver vara lite mjuk för att det inte bara ska spinna också."

Är ju ingen skillnad om du vill ha fäste i sidled eller längsled. Kolla på de gamla pilsnerhäckar som leker schimpanskörning, sätter sig duktigt när de sätter iväg.

_________________
Roland Johansson
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Krängningsfråga?

[quote="ThomasT"]Borde inte en bil av denna kaliber kränga betydligt mindre vid bankörning eller?

Mycket har ju redan sagts i den här tråden. Bara ett förtydligande. Hur mycket markfrigång ska bilen ha?
Så mycket som betingas av banan man tänker åka. Är banan vågig, krävs mer markfrigång. Vise versa.
Sedan har man en fjädring som låter bilen utnyttja den höjden man ställt in. Är fjädranra hårdare så kommer hela karossen att tvingas följa med banans ojämnheter i motsvarande grad. Beroende på propotionerna man valt för fjädringsväg kontra hårdhet, får man sedan anpassa stötdämparna till detta.

Dalbäcks bil ser ut att vara registrerad. Vill man inte ändra bilen mellan gata-bana, så får man åka med en höjd som klarar ett sörre fjädringsområde. Då är det inte konstigt att detta utnyttjas maximalt på banan.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Re: Krängningsfråga?

Göran Malmberg skrev:

...
Dalbäcks bil ser ut att vara registrerad....
...
Göran Malmberg


DET ska du nog ta med en stooor nypa salt

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Re: Krängningsfråga?

[quote="Göran Malmberg"]
ThomasT skrev:

Dalbäcks bil ser ut att vara registrerad. Vill man inte ändra bilen mellan gata-bana, så får man åka med en höjd som klarar ett sörre fjädringsområde. Då är det inte konstigt att detta utnyttjas maximalt på banan.

Göran Malmberg


Tanken var att den skulle registreras.. men det kanske aldrig blev av

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Allmänt banåkaforum
Krängningsfråga?
1, 2   >>
2563 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande