Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Krängningsfråga?
1, 2   >>
2563 besök totalt
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Krängningsfråga?

Borde inte en bil av denna kaliber kränga betydligt mindre vid bankörning eller?

Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Varför undrar du det? Hur bilen har körts på bilden ser man ju inte riktigt. Krängning är ju inte samma sak som dålig väghållning om det var det du funderade över.

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Kunta skrev:
Varför undrar du det? Hur bilen har körts på bilden ser man ju inte riktigt. Krängning är ju inte samma sak som dålig väghållning om det var det du funderade över.

Vad jag sett så sitter det rena race grejer på denna bil, och då tycker jag den verkar onormalt mjuk. Borde inte en sådan best vara hårdare satt för att bättre kotroll? Eller är jag ute och cyklar?

Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Enligt Görans bok ska den inte vara hårdare än att det inte tar i någonstans på banan... då är det lagom

Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003

Vet inte hur gammal den där bilden är men jag vet att den bilen var hårt satt från början men att han bytt till mjukare fjädring.

Som den var från början krängde den inte mycket men den studdsade bara kurvorna så fort det var lite ojämt.

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

I sak håller jag med dig TomasT. Men samtidigt ser det ut att styra/svänga åt det håll ratten är vriden så kanske fungerar det? Eller kan det vara så att just den bilen som fyrkrafsare(?) behöver lite "leeway" i grejorna?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Det är ju en Golf. Den ska lyfta på bakhjulet

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Kunde inte låta bli att klistra in den här bilden:

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

BTG skrev:
I sak håller jag med dig TomasT. Men samtidigt ser det ut att styra/svänga åt det håll ratten är vriden så kanske fungerar det? Eller kan det vara så att just den bilen som fyrkrafsare(?) behöver lite "leeway" i grejorna?

Den är AWD. Det är en golfkaross på ett chassie med audiprylar. Sitter lite grejer från DTM och S1 under skalet.

Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:

Vad jag kan minnas så kränger inte Stötdämparexpert Golfen inte ens i närheten så mycket som Dahlbäcks.

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

ThomasT skrev:
Magnus Thomé skrev:

Vad jag kan minnas så kränger inte Stötdämparexpert Golfen inte ens i närheten så mycket som Dahlbäcks.

Det är väl en liten skillnad mellan dom 2 bilarna.... stötdämparexpertens bil är ju byggd för att tävla med och Dahlbäcks är väl mest show.... som jag förstått det...

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Krängningsfråga?

[quote="ThomasT"]Borde inte en bil av denna kaliber kränga betydligt mindre vid bankörning eller?

quote]

Lite krängning är inte farligt, inte mjuka fjädrar heller. Ju mjukare ju större chans att däcken håller kvar fästet istället för att tappa det.

Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Rolle Scirocco skrev:
ThomasT skrev:
Borde inte en bil av denna kaliber kränga betydligt mindre vid bankörning eller?
Lite krängning är inte farligt, inte mjuka fjädrar heller. Ju mjukare ju större chans att däcken håller kvar fästet istället för att tappa det.

Så hur väljer man en fjäder då? Sänker bilen så mycket det går beroende på underlaget, sedan väljer man den mjukaste fjädern möjligt utan att chassit bottnar?

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

ThomasT skrev:
Så hur väljer man en fjäder då? Sänker bilen så mycket det går beroende på underlaget, sedan väljer man den mjukaste fjädern möjligt utan att chassit bottnar?
Typ så
Men ibland kanske man gör den lite högre och mjukare och en annan gång lägre och hårdare. Beroende på hur jämn o platt banan är typ.

Karlstad
Här sen Apr 2003

En standardbil som man vässar för bana som har bärarmar kan man inte sänka hur som hellst heller. Oftast bara nackdelar med att ha riktigt låg bil då.

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Ser ut som Golfen har lite mycket positiv camber när den kränger... Vore det inte bättre att ha styvare fjädrar då? Eller så har Dahlbäck inte fått till RCH riktigt kontra CGH..

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

ThomasT skrev:

Vad jag sett så sitter det rena race grejer på denna bil, och då tycker jag den verkar onormalt mjuk. Borde inte en sådan best vara hårdare satt för att bättre kotroll? Eller är jag ute och cyklar?

Kanske behöver vara lite mjuk för att det inte bara ska spinna också.

Stockholm
Här sen Nov 2002

"Så hur väljer man en fjäder då? Sänker bilen så mycket det går beroende på underlaget, sedan väljer man den mjukaste fjädern möjligt utan att chassit bottnar?"

Sänker bilen lagom. Och även stötdämparen ska matcha mot fjädern, men generellt så mjukt det går.

"Kanske behöver vara lite mjuk för att det inte bara ska spinna också."

Är ju ingen skillnad om du vill ha fäste i sidled eller längsled. Kolla på de gamla pilsnerhäckar som leker schimpanskörning, sätter sig duktigt när de sätter iväg.

Bromma
Här sen Feb 2003

[quote="ThomasT"]Borde inte en bil av denna kaliber kränga betydligt mindre vid bankörning eller?

Mycket har ju redan sagts i den här tråden. Bara ett förtydligande. Hur mycket markfrigång ska bilen ha?
Så mycket som betingas av banan man tänker åka. Är banan vågig, krävs mer markfrigång. Vise versa.
Sedan har man en fjädring som låter bilen utnyttja den höjden man ställt in. Är fjädranra hårdare så kommer hela karossen att tvingas följa med banans ojämnheter i motsvarande grad. Beroende på propotionerna man valt för fjädringsväg kontra hårdhet, får man sedan anpassa stötdämparna till detta.

Dalbäcks bil ser ut att vara registrerad. Vill man inte ändra bilen mellan gata-bana, så får man åka med en höjd som klarar ett sörre fjädringsområde. Då är det inte konstigt att detta utnyttjas maximalt på banan.

Göran Malmberg

Jönköping
Här sen Dec 2002

Göran Malmberg skrev:

...
Dalbäcks bil ser ut att vara registrerad....
...
Göran Malmberg

DET ska du nog ta med en stooor nypa salt

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

[quote="Göran Malmberg"]
ThomasT skrev:

Dalbäcks bil ser ut att vara registrerad. Vill man inte ändra bilen mellan gata-bana, så får man åka med en höjd som klarar ett sörre fjädringsområde. Då är det inte konstigt att detta utnyttjas maximalt på banan.

Göran Malmberg

Tanken var att den skulle registreras.. men det kanske aldrig blev av

Citera
Allmänt banåkaforum
Krängningsfråga?
1, 2   >>
2563 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande