Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ta bort taklucka & släde?
1545 besök totalt
mike77
göteborg
Här sen Nov 2007

Trådstartare

Undrar hur man smidigast tar bort lucka, släde & kassett på en e30?
Det är många som gjort det men ingen som beskrivit hur (bilder osv)
Tack på förhand..

Mike

Skänninge
Här sen Maj 2003

Inte just för E30, men jag har demonterat taklucka på 3 olika bilar, förfarandet har varit detsamma varje gång, slit loss innertak, taklucke-paketet sitter med ett antal skruv.
Paketet är en ganska stor pryl så det underlättar om stolarna är borta för att få lite mer svängrum när det ramlar ner.

Har du kört fast på något särskilt?

Citera
mike77
göteborg
Här sen Nov 2007

Trådstartare
Tänkte ta bort allt vad taklucka heter å svetsa igen med bara locket eller ev. en lucka i glasfiber kvar. Rivit bort innertaket tyckte "kassetten" såg limmad ut, såg inga skruv! Många har gjort det här på rejsa så det finns säkert nått smidigt sätt eller så e det bara fram med kapen & köra!

Mike

Åby
Här sen Feb 2006

är det inte "vanligt" på e30 att man ersätter hela taket med glasfiberdito??
bara en tanke att det kanske är smidigare om det nu är limmat eller punktsvetsat???

Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009

Har du inte redan fått hjälp så har jag har gjort den operationen på min E30. Du kan gå in och läsa om det (och kolla bilderna) från det, har för mig jag skrivit rätt utförligt om hur de går till. Runt sidorna 4-6 kanske det sker...

Kortfattat så efter du har rivit ner allt som är ivägen så sitter det 6 fästplattor, 3 på varje sida om luckan (en i främrehörnet, mitten och en bakrehörnet). Dem får du kapa bort men var uppmärksam på mitten fästet då det även är en liten "balk" som går tvärsöver. Jag råkade såga bort den så vet inte om den går att rädda men går iaf att svetsa tillbaka den sen.

Efter du kapat dem så får du även kapa alla kanter runt själva hålet på yttertaket då där sitter svetspunkter. Med det klart är det bara slita ner den, har jag för mig

Kolla tråden så får du se bilder på det jag beskrivit också. Har du frågor så är det bara att du slänger iväg ett PM då jag kan ha svårt att hitta tillbaka till den här tråden

Lycka till!

1545 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande