Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2251 besök totalt |
Minskad vikt = bättre känsla?
Av bekvämlighetsskäl bytte jag igår ut växelspaksknoppen på min Honda. Originalet är i solid aluminium (eller titanliknande som reklamen säger) och det vore synd att påstå att den är skön att hålla i när bilen stått utomhus i köldgrader. Lasse Falk svarvade en plastknopp åt mig och min första reaktion när jag använde den var att den förmedlade "kuggingreppet" i lådan bättre än den dubbelt så tunga metallknoppen. Man kanske ska göra en knopp i balsaträ trots allt. ![]() En tanke som självfallet dök upp är att samma fenomen borde gälla ratten. Moderna rattar är väl ganska tunga jämfört med de man hade i bilar för många år sen. Har någon provat att byta en airbagpryl mot en tunnekrad och smidig sportratt utan att förändra fler saker? ![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Re: Minskad vikt = bättre känsla?
Gör en knopp av en pingisboll vettja. ![]() |
||||||
Min originalratt var riktigt skrämmande tung. Subjektivt tyckte jag det blev mycket trevligare och finkänsligare att styra med den något mindre och avsevärt lättare MOMo-mockaratten.
_________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
Har hört tvärt om också.. funderar på en sån här
http://www.whalenshiftmachine.com/ho väger cirka 450g mot orignalet i Minin som väger hälften. Nästa alla som prövat den vittnar om bättre känsla. Men det kanske beror på hur låda/länkage är konstruerat. Tänkte kombinera detta med ett short-shifterkitt ![]() |
||||||
|
||||||
Wagréus,
Det där ser mer ut som ett sätt att få i växlarna enklare än för att öka känslan i spaken. Jag hade en knopp på under några dagar som var tyngre än originalet och det kändes inte bra. Den var dock högre så överdelen flyttades längre sträcka också. ![]() Falk, om du kommer på ett bra sätt att montera pingisbollen på en 10mm gängad stång så provar jag gärna. ![]() Vikterna skiljer sig inte så mycket: Plast 80g original 150g "Annan knopp" 192g _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Det står tom i reklamen att den tunga knoppen "tar bort en del av den tröghet/kärvhet som brukar finna på original BMW-lådor"...
![]() ![]() ![]() Jag brukar kalla detta kännsla! Man kan inte växla snabbare än vad synkringarna tillåter på en originallåda i de flesta fall ändå...men öka kännslan kan man. ![]() |
||||||
AL: Du satte just fingret på vad som gör att många ogillar Alfa 75 växellådorna men jag älskar dom, man känner exakt vad som händer.
![]() Samma i Integralen men den är mycket mera lättväxlad/snabbare. ![]() Det där kittet till BMW lådorna gör ju att spaken hamnar ännu längre från ratten, vad är det bra för? Trevligt vore det om man kunde förlänga spaken men ha kvar slaget. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Gör slaget 1" kortare, då får man väga kortare slag kontra längre mellan ratt och spak |
||||||
Det är den amerikanska metoden! ![]()
Apropå växelspaksplacering får jag ofta höra att den sitter "fult" i min Honda. Som om det spelade någon roll... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Övervåld kan lösa en del.
![]() Förlänger du samma antal % över kulan som under kulan så kommer du ha samma slag som innan men spaken närmre ratten... Ändrar du %-förhållandet så kan man även få kortare slag sammtigt. Gissa hur jag funderar på att göra den dagen sdet ska till ett byte av spak... ![]() |
||||||
Been there, done that!
Been there, done that, sort of (plastik, 4 mm gods, lätthålsborrad). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Jag körde lite då och då med polarens Renault R4 och det känns väldigt naturligt efer ett tag måste jag säga ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Jag gjorde shortshift länkage och svarvade till en längre Alu-spak mycket bättre känsla med den tyngre Alu-spaken än med den lätta orginal likadant ratten hade orginal M-ratten innan, den på 370mm "ingen servo" den vägde och var väldigt stor nu känns det bättre med 320mm mocca " har inte lackat till inredningen i bilen än blir till helgen"
![]() _________________ Mattias Becker Bmw 323ti compact -98 Bmw 120d M-sport -08 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2251 besök totalt |