Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Problem med fusk, hot och våld? Va??????
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (4566 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

En liten trycksak som damp ner i brevlådan från SBF ihop med inbetalningskort för nästa års SBF-licens.

Jag blev jätteförvånad när jag läste de två första sidorna! Problem med fusk, hot och våld? Det måste gälla någon enstaka serie? Jag tycker det låter så främmande. Lite tjafs är ju att vänta om man tävlar på lite mer allvar. Men från lite vanligt tjafs till att det skulle vara så allvarligt med fusk, hot och våld så att man använder detta "huvudutrymme" för frågan? Jag kan inte tänka mig att det här är utspritt? Rally? Rallycross? STCC? Jag fattar noll.....

EDIT: efter att ha läst lite svar i den här tråden så säger jag bara stor tumme upp för detta sätta-ner-foten-inlägg från SBF! Inte lätt att umgås här i världen uppenbarligen

Jönköping
Här sen Sep 2005

Det är inte helt ovanligt att föräldrar till barn som tävlar i Go-cart går för långt. Jag har även sett flaggfunktionärer för racing lämna in sin licens pga hot från teampersonal och publik. Så det är bra att det SBF tar tag i denna sak!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ja finns det som problem så ska man ju ta tag i det verkligen! Jag blev bara så paff!

Borde ha tänkt på föräldrar som coachar sina barn i tävlande.... Där kan jag tänka mig någon urspårning då och då thumbs down

Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004

jag tänkte osökt på hot mot funktionärer och tävlande som ställt upp i t ex SMA-sanktionerade tävlingar..

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Vätterleden Racing skrev:
...Jag har även sett flaggfunktionärer för racing lämna in sin licens pga hot från teampersonal och publik.
...

från teampersonal thumbs down

från publik thumbs down

Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

Då jag var med och körde SLC (ca 4 år sedan) fylldes tanken med sand en natt! Så det verkar förekomma på alla nivåer.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007

Re:

Magnus Thomé skrev:
Ja finns det som problem så ska man ju ta tag i det verkligen! Jag blev bara så paff!

Borde ha tänkt på föräldrar som coachar sina barn i tävlande.... Där kan jag tänka mig någon urspårning då och då thumbs down

Med tanke på hur det kan se ut i ishallar och runt fotbollsplaner så vore jag överraskad om t.ex. gocart-barnen var ett undantag.

Hm. gocart-barn. Jaja. De får heta så.

Mellan två banåkabilar..
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Magnus Thomé skrev:
...Jag har även sett flaggfunktionärer för racing lämna in sin licens pga hot från teampersonal och publik.
...
från teampersonal thumbs down

från publik thumbs down
Bläddrar man bakåt i Juridiskas protokoll dyker det upp ett mordhot (för bråk om placering av släp eller annan nonsenssak)... 2 månaders avstängning....
Jag kan mnnas lite fel faktamässigt men känslan var verkligen

Det är lite som Ishockeys misshandelsfall (sporten vill sköta sig själva och inte blanda in allmänna åtal).

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det här var helt klart en ucklig sten att vända på och hitta saker under Tänk att vi har så svårt att umgås, både i tvättstuga och på räserbana Galet.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

zoddri skrev:
Hm. gocart-barn. Jaja. De får heta så.
Kartingföräldrar är begreppet ("farsor" normalt). Ungarna är det inget fel på från början.

Det är väl samma problem i alla sporter där prestigen är hög (och eventuella pengar nån gång i framtiden hägrar). Ridsporten har samma problem (en sport med nära samma kostnader).

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Magnus Thomé skrev:
Det här var helt klart en ucklig sten att vända på och hitta saker under Tänk att vi har så svårt att umgås, både i tvättstuga och på räserbana Galet.
I Depån är det mycket värre än på banan, precis som det är värre vid rinkkanten än på isen.

Det jobbigaste är ju att grundläggande social förmåga inte kan läras ut av en Klubb/distrikt/SpecialFörbund/RF, man får leva med de personer man attraherar helt enkelt. Men det går ju att vara tydlig och konsekvent, då blir det färre varianter av åsikter som kolliderar.

Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kan skriva under på att det finns tillfällen då "kartingföräldrar" går över gränsen...
Men lyckligt nog händer det inte så speciellt ofta. Under de år Nicke (sonen) åkte kart såg jag väl kanske grova övertramp en handfull gånger... Både riktat åt arrangörshåll och (framförallt) mot andra tävlande.

Rice and shine
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

Niklas Falk skrev:
Magnus Thomé skrev:
I Depån är det mycket värre än på banan, precis som det är värre vid rinkkanten än på isen.

Det jobbigaste är ju att grundläggande social förmåga inte kan läras ut av en Klubb/distrikt/SpecialFörbund/RF, man får leva med de personer man attraherar helt enkelt. Men det går ju att vara tydlig och konsekvent, då blir det färre varianter av åsikter som kolliderar.

Tyvärr så förekommer det , visserligen i lite större omfattning i "högre" serier med mer pengar involverade i ...... men helt ärligt så skulle jag nog säga att det är nog mest en personlighetsläggning som få "fina ord" i en pamflett kan ändra på..... när humöret rinner till så försvinner vettet... Och det är inget som är förbehållet bara förare utan det händer även bland funktionärer ibland med.

sen frågan är , kan man stoppa såna människor från att komma in i sporten? det är jag inte så säker på utan det är något ont som man får försöka tackla på bästa sätt när det händer..... Och iaf som tävlingsledare så har jag insett att det bästa man kan göra är att se till att sådana människor snabbt skickas vidare till mig och så får dom skälla av sig på mig....... Och ibland länge med.

istället för att det blir två motpoler som hetsar upp varandra och sen slutar det i tragedi.... som t.ex mordhotsfallet......

AxelT

Här sen Jun 2009

Re:

Det är inte helt ovanligt att föräldrar till barn som tävlar i Go-cart går för långt. Jag har även sett flaggfunktionärer för racing lämna in sin licens pga hot från teampersonal och publik. Så det är bra att det SBF tar tag i denna sak!

Att alla dessa sportföräldrar ska ha så svårt att förstå vart gränserna går, verkar som att de finns inom varje idrott... Tycker det är tråkigt att när man samlas för att ägna sig åt något alla tycker mycket om att se/höra/utöva, så ska det alltid komma nån som förstör, cant we all just get along

Umeå
Här sen Nov 2002

Re:

Lars Falk skrev:
Kan skriva under på att det finns tillfällen då "kartingföräldrar" går över gränsen...

En kompis son körde cart ett bra tag, dom slutade när dom var uppe i Ica-Junior klassen
så dom hann med ett gäng tävlingar i Europa. Tror att det var i italien dom såg det värsta......
vid en incident så styrdes en kille av banan, efter åt blev det regelrätt slagsmål mellan föräldrarna

Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005

Re:

super7 skrev:
Lars Falk skrev:

En kompis son körde cart ett bra tag, dom slutade när dom var uppe i Ica-Junior klassen
så dom hann med ett gäng tävlingar i Europa. Tror att det var i italien dom såg det värsta......
vid en incident så styrdes en kille av banan, efter åt blev det regelrätt slagsmål mellan föräldrarna

Det är just sådant här som få många duktiga idrottare i Sverige att sluta, oavsett idrott.
Har sett ett flertal föräldrar när jag dömde hockey som lever sina egna drömmar genom sina barn. Va 16 år när jag själv blev utskälld av en förälder i en period paus, för en tveksam offside vill jag minnas.
Även en förälder som normalt betalar ut ersättningen efter matchen, fast inte när sonen fått en utvisning under matchen.

Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005

om man håller på med sådant så tycker jag det ska bli permanent banning från banan, kan man inte uppföra sig på banan så kan man stanna hemma.

Att ha olika åsikter är en sak men våld och hot är något helt annat.

Citera
AxelT

Här sen Jun 2009

Jag håller med Nikel, meningsskiljaktigheter är okej men våld är aldrig rättfärdigat och speciellt inte inom idrotten.

Vad ger man för signaler till sina barn om man börjar slåss över det som egentligen borde vara själva definitionen av sportslighet? Ger en oerhört fadd smak i munnen tycker jag...

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Nikel skrev:
Så du tycker att två månaders avstänging är lite lågt för ett mordhot? ...

Men när det blir så illa så är det ju bara att lämpa vidare till Polis och Åklagare (tycker jag). Men det är ju nog lika knöligt att få fram sanningen som när det gäller grisfösare hos travtränare (mycket skitsnack och lite verkstad).

Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

Re:

Niklas Falk skrev:
Nikel skrev:
Så du tycker att två månaders avstänging är lite lågt för ett mordhot? ...

Absolut!

Ekerö
Här sen Jul 2006

Mycket hänger nog på vad folk runt omkring accepterar.
Inom roadracingen kom "juniorerna" in rätt sent, och i mc-depån har mentaliteten nästan alltid varit att hjälpa varandra, till och med värste konkurrenten. D.v.s låna ut delar, till och med hela hojar efter nån krasch, enkla tips för att få sakerna att gå fortare etc.
Sen med Juniorerna kom det en och annan "hockey-farsa", men de blev rätt hårt nedtagna på jorden, av flera som inte accepterade beteendet.
Får man rätt mentalitet i depån så brukar till och med de mest korkade tystna.

Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (4566 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande