Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 7 besök senaste veckan (9082 totalt) |
Apple Racing ljuddämpare
Nån som har använt deras dämpare nångång? Ska tydligen dämpa bra och de är rätt platta. Slipper man köpa nya hela tiden ![]() Idag har jag en "stor" och en liten såndär rund som bara är lite tjockare än röret och har ca 106dB. Kan man klara sig med en Apple? Bör ju vara bättre än de simons jag hade förra året... kör 2½ tums. _________________ Daniel Steiner |
||||||
Jag pratade med KG trimminig (i Dalby utanför Lund, http://www.kgtrimning.com/) om att bara ha en appledämpare som enda dämpare på bilen. De sa att en enkel dämpare räcker inte för att bilprovningen skall godkänna det, men för racing går det antagligen bra.
Har du turbo går det säkert bra med en dämpare. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||||
Jo KG känner jag. Tänkte köpa där. Bilprovningen behöver den bilen aldrig åka till men i rally har vi max 100 dB egentligen... Katalysator har jag ingen och behöver ingen. Anledningen till att jag helst slipper ha två stycken är att det är rätt dåligt med plats och vill bara ha en bakom bakaxeln. _________________ Daniel Steiner |
||||||
Jag har använt Apple-dämpare ett antal gånger eftersom jag fått den grad dämpning jag vill. Nu är det några år sen sist, men jag handlade dem av Mats Appelgren och han rekommenderade att jag hade en bit rör efter dämparen för att hjälpa den att få ner ljudet. En böj på vägen ut kan göra underverk.
Jag har alltid nöjt mig med en dämpare per cylinderrad oavsett om det bara fanns en rad eller var två. Numera är det väl Turbo Center Stockholm som har hand om Apple Racing? _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Låter bra Den kommer få sitta lite snett där bak så då kan man svetsa dit en böj efter om det låter lite för mycket. Jao det är ett par stycken som säljer Apple. _________________ Daniel Steiner |
||||||
Haha, jo det spelar ju oxå en liten roll iof behöver spara några kilo efter all färg den får i vinter ![]() http://www.vombsmotorsport.com/vinte _________________ Daniel Steiner |
||||||
Jag har 2.5" avgassystem hela vägen på en av mina 318is. Har en liten katalysator och en Apple racing dämpare längst bak. Den som är oval och runt 400mm lång. Alltså rätt liten.
Klagades inte på besiktningen, däremot studsade han nästan ur bilen när han hängde sig in och startade den ![]() Jag har kört ca 1.5år och över 1000mil och har inte sett några tendenser till att den börjar ge sig. Ljudet har inte ändrats det minsta sedan ny heller. Tjänade många kilon på att byta system. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||||||
Ang bullernivå så brukar väl rallyeliten sänka den genom att sätta en tygbit med grova fransar (eller hur man nu ska förklara det) längst bak på systemet - fransarna skulle då tydligen hjälpa till att dämpa..
Såg det på TV för nåt år sedan |
||||||
kan du utveckla det där? menar du ett enkelt system? litet kors inne i röret? |
||||||
Ja han borrade kan jag tänka 2st 10mm hål igenom röret 90° förskjutna och lite i längsled sedan svetsade han fast genomgående 10mm rör i dom hålen.. Jag har aldrig provat själv ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Vi har sett dom flesta lösningar.... eftersom det är stenhårt numera inom racing i sverige på låg ljudnivå.. och det enda som fungerar bra egentligen är STORA dämpare och emellanåt flera stycken på rad.... Kors, böjar uppåt och neråt och allt annat är bara paniksaker som inte ger någon stor effekt... gör det ordentligt med riktiga stora dämpare så är det inga problem. |
||||||
Ett knep som fungar bra på ventilation det är att ha ljuddämparen i en krök.
om man kollar i varuhus på ventiationsrören så ser man ju ljuddämparna och ibland är det likadant i krökar det är där det dämpar mest, men om det är överförbart till bilar vetefasen, får kanske testa och bygga en.. ![]() Fast det blir ju oftast varmast i krökarna (enl. blånandena på mitt system) så hög kvalite på ullen är nog ett måste. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
jag har hör det där också, men jag har testat en grej som är bättre (tror jag! sett bilder på dragrejssnubbarnas avgasrör). När jag skulle besikta 242an med V8 så tog jag 0,8mm plåt gjorde två kvadratiska bitar, gjorde ett snitt i varje bit så det blev ett kors sen punktade jag fast korset i röret en bit från mynningen så bilprovningen får in den där sensorn dom petar in. Det ska dämpa det höga smattrande ljudet, det blir ju ingen jätteskilnad men några db tar den bort och korset stoppar inget flöde ![]() Jag kan posta en bild lite senare om jag förklarat lite dåligt.... _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||||
Visst är det så att vinkelljuddämpare är en aning effektivare men det är inga remarkabla skillnader, anledningen till att man använder dem i ventilationsbranschen är i regel platsbrist. Dessutom har vinkelljudämpare högre tryckfall än raka dito. _________________ Karl Brag |
||||||
På en banträff på Anderstorp för 2 år sen fick en 200sx åka av banan för den lät mer än 95db.
Så han svetsade på en böj på ändröret så att avgaserna gick in mot banan, bort från depån. Eftersom dom stog där och mätte. Sen kunnde han fortsätta att köra med den, eftersom ljudet riktades bort ![]() ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 7 besök senaste veckan (9082 totalt) |