Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Apple Racing ljuddämpare
1, 2   >>
7 besök senaste veckan (9082 totalt)
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator
Trådstartare
Apple Racing ljuddämpare

Nån som har använt deras dämpare nångång?

Ska tydligen dämpa bra och de är rätt platta.
Slipper man köpa nya hela tiden

Idag har jag en "stor" och en liten såndär rund som bara är lite tjockare än röret
och har ca 106dB. Kan man klara sig med en Apple?
Bör ju vara bättre än de simons jag hade förra året...

kör 2½ tums.

_________________
Daniel Steiner
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



Jag pratade med KG trimminig (i Dalby utanför Lund, http://www.kgtrimning.com/) om att bara ha en appledämpare som enda dämpare på bilen. De sa att en enkel dämpare räcker inte för att bilprovningen skall godkänna det, men för racing går det antagligen bra.

Har du turbo går det säkert bra med en dämpare.

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



1st + katalysator kanske går?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator
Trådstartare
borg skrev:
Jag pratade med KG trimminig (i Dalby utanför Lund, http://www.kgtrimning.com/) om att bara ha en appledämpare som enda dämpare på bilen. De sa att en enkel dämpare räcker inte för att bilprovningen skall godkänna det, men för racing går det antagligen bra.

Har du turbo går det säkert bra med en dämpare.


Jo KG känner jag. Tänkte köpa där.
Bilprovningen behöver den bilen aldrig åka till men i rally har vi max 100 dB egentligen...

Katalysator har jag ingen och behöver ingen.

Anledningen till att jag helst slipper ha två stycken är att det är rätt dåligt med plats
och vill bara ha en bakom bakaxeln.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17966



Jag har använt Apple-dämpare ett antal gånger eftersom jag fått den grad dämpning jag vill. Nu är det några år sen sist, men jag handlade dem av Mats Appelgren och han rekommenderade att jag hade en bit rör efter dämparen för att hjälpa den att få ner ljudet. En böj på vägen ut kan göra underverk.
Jag har alltid nöjt mig med en dämpare per cylinderrad oavsett om det bara fanns en rad eller var två.
Numera är det väl Turbo Center Stockholm som har hand om Apple Racing?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931



Apple är bra grejer, dämpar mkt bra.

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator
Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Jag har använt Apple-dämpare ett antal gånger eftersom jag fått den grad dämpning jag vill. Nu är det några år sen sist, men jag handlade dem av Mats Appelgren och han rekommenderade att jag hade en bit rör efter dämparen för att hjälpa den att få ner ljudet. En böj på vägen ut kan göra underverk.
Jag har alltid nöjt mig med en dämpare per cylinderrad oavsett om det bara fanns en rad eller var två.
Numera är det väl Turbo Center Stockholm som har hand om Apple Racing?


Låter bra

Den kommer få sitta lite snett där bak så då kan man svetsa dit en böj efter om det låter lite för mycket.

Jao det är ett par stycken som säljer Apple.

_________________
Daniel Steiner
Citera
törnan

Här sen Mar 2003
Inlägg: 20



Vi körde med 2.5" apple dämpare på förra rallybilen och det var aldrignågra problem med bullerniivån.

_________________
Jonas Törnqvist
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator
Trådstartare
törnan skrev:
Vi körde med 2.5" apple dämpare på förra rallybilen och det var aldrignågra problem med bullerniivån.


Vad var det för bil?

_________________
Daniel Steiner
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Hmm grovakalkyleringar visar på att jag skulle spara ung. 3.5kg på att plocka en dämpare..
Det här börjar bli intressant thumbs up

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator
Trådstartare
Eric Josefsson skrev:
Hmm grovakalkyleringar visar på att jag skulle spara ung. 3.5kg på att plocka en dämpare..
Det här börjar bli intressant thumbs up


Haha, jo det spelar ju oxå en liten roll iof

behöver spara några kilo efter all färg den får i vinter
http://www.vombsmotorsport.com/vinterrenovering.htm

_________________
Daniel Steiner
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



Jag har 2.5" avgassystem hela vägen på en av mina 318is. Har en liten katalysator och en Apple racing dämpare längst bak. Den som är oval och runt 400mm lång. Alltså rätt liten.

Klagades inte på besiktningen, däremot studsade han nästan ur bilen när han hängde sig in och startade den Såg mycket frågande ut.

Jag har kört ca 1.5år och över 1000mil och har inte sett några tendenser till att den börjar ge sig. Ljudet har inte ändrats det minsta sedan ny heller.

Tjänade många kilon på att byta system.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13280



Ang bullernivå så brukar väl rallyeliten sänka den genom att sätta en tygbit med grova fransar (eller hur man nu ska förklara det) längst bak på systemet - fransarna skulle då tydligen hjälpa till att dämpa..
Såg det på TV för nåt år sedan
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Tror jag nämnt det förr men en rallyåkare jag känner tipsade om att svetsa rör i ett kors i ?slutröret? för att dämpa ljudet

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13280



Eric Josefsson skrev:
Tror jag nämnt det förr men en rallyåkare jag känner tipsade om att svetsa rör i ett kors i ?slutröret? för att dämpa ljudet


kan du utveckla det där? menar du ett enkelt system? litet kors inne i röret?
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Anders Jeppsson skrev:
Eric Josefsson skrev:
Tror jag nämnt det förr men en rallyåkare jag känner tipsade om att svetsa rör i ett kors i ?slutröret? för att dämpa ljudet


kan du utveckla det där? menar du ett enkelt system? litet kors inne i röret?


Ja han borrade kan jag tänka 2st 10mm hål igenom röret 90° förskjutna och lite i längsled sedan svetsade han fast genomgående 10mm rör i dom hålen..

Jag har aldrig provat själv

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Eric Josefsson skrev:
Anders Jeppsson skrev:
Eric Josefsson skrev:
Tror jag nämnt det förr men en rallyåkare jag känner tipsade om att svetsa rör i ett kors i ?slutröret? för att dämpa ljudet


kan du utveckla det där? menar du ett enkelt system? litet kors inne i röret?


Ja han borrade kan jag tänka 2st 10mm hål igenom röret 90° förskjutna och lite i längsled sedan svetsade han fast genomgående 10mm rör i dom hålen..

Jag har aldrig provat själv


Vi har sett dom flesta lösningar.... eftersom det är stenhårt numera inom racing i sverige på låg ljudnivå..
och det enda som fungerar bra egentligen är STORA dämpare och emellanåt flera stycken på rad....

Kors, böjar uppåt och neråt och allt annat är bara paniksaker som inte ger någon stor effekt... gör det ordentligt med riktiga stora dämpare så är det inga problem.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Ett knep som fungar bra på ventilation det är att ha ljuddämparen i en krök.
om man kollar i varuhus på ventiationsrören så ser man ju ljuddämparna och ibland är det likadant i krökar det är där det dämpar mest, men om det är överförbart till bilar vetefasen, får kanske testa och bygga en.. om utrymmet finns dvs..

Fast det blir ju oftast varmast i krökarna (enl. blånandena på mitt system) så hög kvalite på ullen är nog ett måste.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486



Eric Josefsson skrev:
Anders Jeppsson skrev:
Eric Josefsson skrev:
Tror jag nämnt det förr men en rallyåkare jag känner tipsade om att svetsa rör i ett kors i ?slutröret? för att dämpa ljudet


kan du utveckla det där? menar du ett enkelt system? litet kors inne i röret?


Ja han borrade kan jag tänka 2st 10mm hål igenom röret 90° förskjutna och lite i längsled sedan svetsade han fast genomgående 10mm rör i dom hålen..

Jag har aldrig provat själv


jag har hör det där också, men jag har testat en grej som är bättre (tror jag! sett bilder på dragrejssnubbarnas avgasrör).
När jag skulle besikta 242an med V8 så tog jag 0,8mm plåt gjorde två kvadratiska bitar, gjorde ett snitt i varje bit så det blev ett kors sen punktade jag fast korset i röret en bit från mynningen så bilprovningen får in den där sensorn dom petar in.
Det ska dämpa det höga smattrande ljudet,
det blir ju ingen jätteskilnad men några db tar den bort och korset stoppar inget flöde thumbs up .
Jag kan posta en bild lite senare om jag förklarat lite dåligt....

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Eric Josefsson skrev:
Ett knep som fungar bra på ventilation det är att ha ljuddämparen i en krök.
om man kollar i varuhus på ventiationsrören så ser man ju ljuddämparna och ibland är det likadant i krökar det är där det dämpar mest, men om det är överförbart till bilar vetefasen, får kanske testa och bygga en.. om utrymmet finns dvs..

Fast det blir ju oftast varmast i krökarna (enl. blånandena på mitt system) så hög kvalite på ullen är nog ett måste.


Visst är det så att vinkelljuddämpare är en aning effektivare men det är inga remarkabla skillnader, anledningen till att man använder dem i ventilationsbranschen är i regel platsbrist.
Dessutom har vinkelljudämpare högre tryckfall än raka dito.

_________________
Karl Brag
Citera
Ando
Habo
Här sen Mar 2003
Inlägg: 230



På en banträff på Anderstorp för 2 år sen fick en 200sx åka av banan för den lät mer än 95db.
Så han svetsade på en böj på ändröret så att avgaserna gick in mot banan, bort från depån. Eftersom dom stog där och mätte. Sen kunnde han fortsätta att köra med den, eftersom ljudet riktades bort

_________________
Kör Bmw 323Ci -00
Andreas Magnusson
Attitudemotorclub
Citera
Allmänt banåkaforum
Apple Racing ljuddämpare
1, 2   >>
7 besök senaste veckan (9082 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande