Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1 besök senaste veckan (6352 totalt) |
BMW Z3 M Coupé -98 - Racer
Startar då en tråd till bygget av min BMW Z3 M Coupé som ska ta fart nu. Börjar med lite bilder och info på hur bilen ser ut idag. Nuvarande Setup: KW V3 Coilover Styvare Krägningshämmare Polyuretanbussningar i hela bilen utom diffen som hänger i Alubussningar. Diffen genomgången och ombyggd till 40% spärrverkan av Mobimech. Bakaxelbalken ombyggd för Toe-justering. Eisenmann "Sport" Slutdämpare. Kommer under vintern att göra följande: Byta stolar till Skalstolar. 6-punktbälte. 3-ekrad mockaratt. Slänga i Wiechers-fullbur. Uppdatera bromsarna på något vis som jag inte klurat ut ännu. Resterande återstår att se vad som händer. Två bilder som den ser ut nu. Kommer bilder fortlöpande under tiden som bygget pågår. ![]() ![]() _________________ Gordon Arvestrand BMW Z3 M Coupe |
||
Trevligt med fler M coupér som byggs för bana.
Skall bli kul att följa din tråd. Din set up är ganska lik den jag har på min bil. Lycka till _________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
||
Re:
Målsättning blir väl att bygga en så snabb gatbil som möjligt. Blir rensat inne i bilen. Sommaren blir nog enbart Svenska banor men sedan kommer de bara bli ringen. _________________ Gordon Arvestrand BMW Z3 M Coupe |
||
Re:
Kollade in din tråd. Riktigt seriöst bygge. Kommer nog bygga om min bil i samma utsträckning som din. Tanken och drömmen är att ha den ståendes vid Ringen. Kommer att försöka vara bra på att uppdatera tråden. Följer även din;) _________________ Gordon Arvestrand BMW Z3 M Coupe |
||
Tjena.
Fin bil! och väldigt trevliga uppdateringar!! ![]() Åker själv Bmw som är parkerad nere på Ringen för det mesta under sommarhalvåret. Tänkte bara bidra med min åsikt ang. bromsar. När jag köpte min nuvarande bil så satt det herrejössesbromsar på från Tarox... 12 ![]() ![]() Men efter ungefär en halvtimmes testkörning på allmän landsväg med gatdäck så var beläggen glaserade och skivorna helt skeva.. Ringde då Stacke på Pean Sweden och berättade mitt problem. Jag sa till honom, jag tar det bästa du har från Stoptech, kosta vad det kosta vill... Ödmjuk som han är så tyckte han att jag skulle plocka över mina PFC-skivor från min andra M3'a som jag hade då och uppgradera beläggen lite mer än jag hade tidigare. Montera lite extra kylning så kommer det och funka... Två veckor senare skulle jag och bilen ner till Ringen och köra Scuderian och jag var mer än orolig över att bromsarna inte skulle palla... Så jag sa att jag tar nog det där stora broms-kittet i alla fall... Han fortsatte att propsa på att jag skulle köra med mina befintliga grejer (dom var nästan nya) och han gick i god för att jag inte skulle få några problem.. Han hade rätt... Bromsarna har aldrig sedan dess svikit och jag har aldrig känt antydan till "fejd" eller "svampig" pedal... Min uppfattning är att Tarox är den största dyngan du kan sätta på din bil om den ska få bekänna lite färg. Mina PFC skivor med original en-kolvs ok och PFC 01 belägg pallar utan problem, 10 varv utan uppehåll och har som mest rullat 26 varv på en dag... Är nu inne på mitt andra par skivor... dom förra höll ca 400 varv plus kanske 1000 mil på landsväg. Så, om du har funderingar kring bromsar så ska du absolut höra med Pär Stacke på Pean. Han vet vad han snackar om. Jag kan väl också tillägga att jag har absolut inte betalt eller "spons" för att säga att han är bäst.. Den uppfattningen fick jag alldeles själv då han rekommenderade mig att köpa en uppsättning belägg för 2500:- istället för ett kitt för 25000:-!!! Då är man grymt seriös!! Så jag tycker nog att du ska lägga pengarna på soppa eller årskort... ![]() ![]() Nu kör jag ju nästan enbart på ringen där bromsarna får ganska mycket luft pga. farten. Skulle jag använda bilen mest på svenska banor, då skulle jag nog byta till ett Stop-tech kitt med fyrkolvs-ok. Det oket tror jag är ett Porsche "Big red" om jag inte missminner mig? Rätta mig om jag har fel... Men vad vet jag...?? Jag åker ju original.. ![]() Men det är även ganska kul när folk tittar på bilen och påpekar att bromsarna är nog i minsta laget... ![]() Lycka till så ses vi nog där nere! ![]() ![]() _________________ Nicklas strid BMW M2 BTG-Räser Porsche 964 Turbo -92 |
||
Re:
![]() Hoppas allt är bra! Jag skrev inget om beläggen för jag är lite osäker faktiskt... Skivorna är jag helt säker på för jag har bara bytt dom en gång... Då hade dom gått ganska precis 400 varv, två resor fram och tillbaka Sthlm-Adenau och faktiskt två ban-möten i sverige... Ett spring-brejk på Mantorp och en Stacc träff på Gotland.. Och dom var faktiskt inte helt slut... ![]() Jag kan dock inte riktigt påminna mig om jag kör slut på däcken eller beläggen först..? Däcken, MPSC håller 100-120 varv innan jag blir feg och byter... Väldigt rädd för punka... Då har dom nästan inget mönster kvar.. (roterar dom ett par ggr, jag kör med 235:or runt om..) Tror att beläggen håller precis lite mindre eller precis lite mer... Kommer faktiskt inte ihåg.. ![]() Men omkring 100 varv kanske? Då är jag nog inte helt ute och cyklar... Men det går nästan två uppsättningar belägg fram på en uppsättning bak.. Ha det bra och hoppas vi ses nästa år! ![]() _________________ Nicklas strid BMW M2 BTG-Räser Porsche 964 Turbo -92 |
||
Hejsan
Grattis till en trevlig bil Gordon ![]() Kan bara hålla med Nicklas ang. bromssetup. På min Z3M åker jag PFC skivor, PFC01 belägg fram samt någon PFC gatsport!? variant bak.... (utöver detta så har jag ordentlig kylning, mässings bussningar i oken samt stålomspunna slangar) Detta har funkat mycket bra och en setup som duger kanon på ringen..... fram varade beläggen 66 varv samt 150-200 mil transport/gata Bak är där fortfarande lite kvar efter ca 105 varv samt 300-350 mil transport/gata lycka till med bilen ![]() _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99 ![]() |
||
Tack för svaren.
Får överväga dessa och se ifall man kanske kör originalok nästa sommar och tar de från därifrån om jag känner att jag vill byta. Började för övrigt riva ut inredningen i bilen idag. Allt bakom stolarna (och passagerarstolen också för den delen) åkte ut. Ska väga allt sedan och se hur mycke man tappar. Vägde stolen som visade sej väga hela 30kg med underrede och elmotor!!! Skall flytta bilen till ett annat garage sedan blir de till att rensa ut resten med. _________________ Gordon Arvestrand BMW Z3 M Coupe |
||
Re:
Instämmer i allt orginalsnack kring bromsar. Åker man Audi måste dom bytas men åker du BMW duger de mer än väl och om de ändå inte duger är det föraren det är fel på och inget annat... Nu har du ju dessutom lättad bil så vad är problemet? Bromskylning skall givetvis på och dras rätt in i centrum på skivan. Skuggade en 130 på Automotor Sportdagen på Mantorp i höstas som hade herrejösses hejdare och allt möjligt i väghållningsväg och som i depån kunde bromsa "supersent" på långa rakan med dom. Av mina filmer att dömma så bromsade han strax innan mig. Bromskänslan kan man ju alltid disskuttera med enkolvsok, inbillar mig i alla fall att det är bättre med 4 kolvs. Men då kan du ju ta e32 750 oken som är 4 kolv eller från 850 med fördelen av lättbytta och oftast billigare klotsar. Men om du nu ändå ska byta så sälj dina orginal till mig så kan jag ta dom på mitt 316 bygge för vid trumbromsar går gränsen även för mig :-).
_________________ /// Pär Jansson BMWSC #312 ![]() |
||
Har idag försökt kränga in buren.
Fy fan vilket jobb. Har lyckats få ihop bakre delen och även fått in den främre med inte fått ihop den med bakdelen. Blev trött på att stå med de sent på en fredagkväll så gav upp för dagen. Den som vet hur man sätter i en Wiechersbur får gärna komma över och hjälpa till imorn i utbyte mot en låda öl. _________________ Gordon Arvestrand BMW Z3 M Coupe |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1 besök senaste veckan (6352 totalt) |