Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
TURBOkonvertera Yamaha R1 motor i bil, Nån med erfarenhet?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (9733 totalt)
JonR
Kungsör
Här sen Sep 2009

Trådstartare
Aha! Ja Micke fredriksson har man fått lite goda tips ifrån! Han tipsade mig om Audi diffklumpen tex!
Jo 800kg är väl lite väl tungt för en MC motor... Men med tråkiga 100nm i vrid i min R1:a så tror jag det krävs en rättså låg utväxling, visst kommer den bli tätstegad men det är ju det man är ute efter! Sen om det blir för tätt får jag se..

Dom där fiat 126orna med MC motor som dom kör kringelkrok vägar med i italien eller var det är nånstans, toppar ju inte ens 150km/h, sen vet inte jag om dom ändrat utväxlingen i lådan och fått en lägre etta, men för att man inte ska tappa så mycket mellan växlingarna utan ligga i det området som maxeffekten finns så för man väl inte ha för hög utväxling... Men men det återstår att se!

MVH/Jon

Fiat 126 R1 projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=848422#848422
Citera
peterb
Kungsör
Här sen Apr 2006

Re:

kardanaxel skrev:
En till fundering då. Hur mycket pallar växellådan? Borde inte den få jobba hårdare i en bil?

Vikten på fordonet spelar ingen roll.
Det är samma vridmoment som ska genom växellådan oavsett fordonets vikt.

Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

PeterB skrev:
kardanaxel skrev:
En till fundering då. Hur mycket pallar växellådan? Borde inte den få jobba hårdare i en bil?

En motorcykel momentbegränsar genom att lyfta på framhjulet.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007

Re:

PeterB skrev:
kardanaxel skrev:

visst det är samma vridmoment som motorn ger oavsett vikt på fordonet, men om vikten som håller emot är flera gånger större, tror jag ändå att växellådan får större belastning, tex om du har en motor/låda som lyfter en vikt lyfta 1000kilo måste ju göra en större belastning på lådan än att lyfta 100... iaf i min värld..

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Skillnad på medelbelastning och toppbelastning imho.

100Nm kan aldrig bli mer än 100Nm.

Däremot ökar ju medelbelastningen med ökad vikt.
En 250-300kg hoj kanske har 50Nm och en 800kg bil har 80Nm s.a.s.
Å andra sidan har ju en hoj i 300km/h nog större luftmotstånd än en 126 i 150km/h

Anders Bisting
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005

Medelbelastningen kan ju inte bli större än det som motorn ger på utgående axel.
Däremot tror jag det är så att belastningsspikarna kan bli större med mer vikt+bättre grepp än på en hoj
om man (med hoj-motor i bil) t ex dumpar kopplingen från stillastående med stor vikt och bra grepp så får lådan ta hela den roterande energin i motorn eftersom utgående axeln i princip tvärstannar. En motorcykel skulle (i de flesta fall) spinna eller stegra.
Sen kan man säkert skona hoj-motor å låda i en bil mot lastspikar (t ex om man gasar på över curbs) genom att ha ryckutjämnare (gummikuddar) som brukar finnas i bakdrevet på hojar

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Johan Lekås skrev:
Medelbelastningen kan ju inte bli större än det som motorn ger på utgående axel.
om du med "utgående axel" menar utgående från MCväxellådan så stämmer det, och det är på ettans växel som det momentet är störst. I de hastigheterna så ger en MC inte så stort mothållningsmoment (det accelererar rejält eller spinner), en 3-4 ggr tyngre farkost med dubbla momentet på vevaxeln borde inte sänka belastningen iaf

När luftmotståndet begränsar så är ju momentet på utgående axel lägre pga högre växel (även när motorn kämpar max och det inte accelererar längre).

Vilket läge (låg växel eller maxfart) som ger mest slitage beror på uppbyggnaden. HayaBusalådor har väl konsumerats en del i Radicals, så vart de går sönder borde inte vara nån hemlighet. Men det är ju inte R1.

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det jag menar är att om man "bruksar" ett fordon dvs inte pjäxan i pannrummet dagarna i ända som på en racerbana. Så borde det i medelvärde utnyttjade vridmomentet i ett tyngre fordon/större luftmotstånd vara större.

om du kör på samma sätt och vill nyttja en given acceleration och i backarna vilja bibehålla sin fart, så kommer det ju krävas mer effekt. Alltså kommer medelvärdet vara större.

Anders Bisting
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Re:

Niklas Falk skrev:
ButterflyRacing skrev:
om man väljer en slutväxel i bilen....för 220km/h i toppfart,
Kommer den att göra 94km/h på ettan.
Hmm, med den logiken borde en R1a drevad för 285 göra 122 på ettan, det kan väl inte stämma ?

De gamla r1:orna har ganska låg 1:a och 2:a. Så det kan nog stämma att den bara gör ca 122km/h på 1:an. 09:ans R1:a gör över 160 på 1:an...

Sollentuna
Här sen Aug 2005

Re:

Dude skrev:
Det jag menar är att om man "bruksar" ett fordon dvs inte pjäxan i pannrummet dagarna i ända som på en racerbana. Så borde det i medelvärde utnyttjade vridmomentet i ett tyngre fordon/större luftmotstånd vara större.
om du kör på samma sätt och vill nyttja en given acceleration och i backarna vilja bibehålla sin fart, så kommer det ju krävas mer effekt. Alltså kommer medelvärdet vara större.
thumbs up

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

M3Jonas skrev:
Niklas Falk skrev:
ButterflyRacing skrev:
Hmm, med den logiken borde en R1a drevad för 285 göra 122 på ettan, det kan väl inte stämma ?
De gamla r1:orna har ganska låg 1:a och 2:a. Så det kan nog stämma att den bara gör ca 122km/h på 1:an. 09:ans R1:a gör över 160 på 1:an...
När jag skrev det tyckte jag 122 var mycket. Men nu när det klarnar lite att dessa MClådor har extremt höga ettor så verkar ju gamla R1or vara nästan designade för att driva småbilar med 550-600kg driftvikt (växellådan och att bafflad sump verkar räcka är ju två bra bitar).
Det borde ju kunna gå att få till nån utväxling som kan fungera med ettan i hårnålar utan att sexan är kort på Anderstorp (luftmotståndet på en seven hjälper ju till att hålla toppfarten nere). Med högre ettor så borde det vara svårare.

Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

volymmannen skrev:
PeterB skrev:
kardanaxel skrev:

visst det är samma vridmoment som motorn ger oavsett vikt på fordonet, men om vikten som håller emot är flera gånger större, tror jag ändå att växellådan får större belastning, tex om du har en motor/låda som lyfter en vikt lyfta 1000kilo måste ju göra en större belastning på lådan än att lyfta 100... iaf i min värld..

Nej, detta är felaktigt, eller så råder andra fysikaliska principer i din värld.

Vad som avgör belastningen hos en transmission beror på motorns producerade vridmoment. Kan motorn producera fullt vridmoment utan att varvtalet på en gång drar iväg till varvstoppet så kommer transmissionen att belastas med detta vridmoment. Ger däcken fäste så kommer alltså belastningen under fullgasacceleration att bli lika stor oavsett om bilen väger 500 eller 1000 kg; skillnaden är bara att den bil som väger 500 kg kommer att accelerera snabbare.

Det är samma sak om man lyfter två vikter på 1000 och 100 kg med en motor/transmission, lyfter vi den senare 10 ggr snabbare så kommer belastningen bli lika, eller tvärtom, med samma belastning lyfter vi den senare 10 ggr snabbare.
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Re:

Niklas Falk skrev:
ButterflyRacing skrev:

Men det ser tätt ut med 2.533 på ettan och 1.269 på sexan (primär 1.512 och sekundär (kedjan/diffen) ratio är ju samma hela tiden), det borde väl tom ge 110 på ettan i ditt exempel

Jo det verkar rimligt, körde en ZX-10R förrut och den gjorde ledigt över 100 på ettan tom 130 eller liknande vill jag minnas. Däremot drar man ju inte direkt varvstoppet på ettan av förklarliga skäl

Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009

Jag kör med en R1:a -03 i en Sevenbil oc det funkar kanon. Har 3,90:1 så den toppar inte mer än cirka 180 med dom hjulen jag har - 205/40-17, men i gengäld tar det inte lång tid dit...
Hållbarheten kan man inte klaga på heller. En Rotrex kanske kombineras med annat sprut...så går det lite snabbare till rödvarvet i 6:an.

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Skruva banåkabil
TURBOkonvertera Yamaha R1 motor i bil, Nån med erfarenhet?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (9733 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande