Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Frågor Ang M3 E30???
1507 besök totalt
Teres
Gävle
Här sen Aug 2003

Trådstartare
Frågor Ang M3 E30???

Det är så att min sambo har fått nyss om en mycket bilig M3 e30 87a med 17000 mil mätare. Så jag tänkte eftersom det är många som kör M3 e30 här så då kanske ni kan svara på mina frågor. vanligaste felen mm.

Hur är det det med kammaxlarna blir dom sliten vid ett viss mil tal som på e30 sexor?
Motor och växellåda är det vanligt att dom havirer?

Eftersom bilen är bilig så är det garanterat nått fel på den men det kan blir ett projekt för framtiden.

Tips och råd motages gärna.

330 E46-01
325 E30 -88 x2
323 E30 -85
Citera
Teres
Gävle
Här sen Aug 2003

Trådstartare
Jaha det här var ju inte så givade som jag hade hoppas på

330 E46-01
325 E30 -88 x2
323 E30 -85
Citera
A_Svensson
Brämhult
Här sen Apr 2003

här har du iaf lite länkar för nyttig läsning.

http://www.m3e30.se/
http://e30m3performance.com/
http://www.s14motorsport.de/
http://www.m3bmw.com/

sen är det väl intrycket du får av bilen när du tittar på den, dokumentation m.m. är ju ALLTID en fördel.
ta med dig nån som har erfarenhet av modellen när du ska kolla in den.

lycka till.

Gävle
Här sen Aug 2003

Trådstartare
suck inte ett svar vore bra och få nått svar innan kväll, när det blir till och ringa och kolla om den är kvar.

330 E46-01
325 E30 -88 x2
323 E30 -85
Citera
Teres
Gävle
Här sen Aug 2003

Trådstartare
A_Svensson: oj såg inte att du hade svarat

Men det jag i fråga är mest orolig över är motor och växellåda. Karossen i sig har jag inte räknat med att den ska vara så jätte fin. viktigast är att motorn och växellådan är vårdad så man inte står där sen med motor och växellåds ras efter en vecka.

330 E46-01
325 E30 -88 x2
323 E30 -85
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Med det miltalet så är väl frågan om kamkedjan är bytt, för den ska visst vara rätt svindyr att få bytt samt att det blir inte billigt o den går av. Får man fråga vad den kostar? Är också ute efter en halvrisig M3E30.

Citera
A_Svensson
Brämhult
Här sen Apr 2003

Niklas Sandström skrev:
Med det miltalet så är väl frågan om kamkedjan är bytt, för den ska visst vara rätt svindyr att få bytt samt att det blir inte billigt o den går av. Får man fråga vad den kostar? Är också ute efter en halvrisig M3E30.

det rasslar ganska bra när den håller på att bli risig, men då kan det även vara sträckaren som ska bytas.
klart att om den väl går så blir det inte billigt, men det gäller ju bilar generellt.

Jönköping
Här sen Dec 2002

Växellådan behöver ni nog inte vara så oroliga över iaf, sitter mkt tåliga växellådor i de flesta BMWs, inte minst i M3E30. Men om ni åker och kollar på den så märker ni ju ganska enkelt om lådan är ok eller inte.

Ang motorn så har jag iaf inte hört att det ska vara nå standardfel på den, möjlitvis kedjespännaren? Har ju inte haft nån M3E30 själv så nån som bekräfta/dementera mina uppgifter vore väl kanske bra Men samma sak gäller även här att när ni lyssnar på motorn så får det ju inte förekomma några konstiga oljud typ knackningar. Kolla oljan så att det inte är någon gegga där, kolla även avgaserna, gärna genom att en åker bakom bilen när ni provkör. Blårök/vitrök är inte så bra svartrök är inte så nyttigt heller för den delen...

Gävle
Här sen Aug 2003

Trådstartare
Jo det var jag redan inne på att man måste byta kammkjedjan det första man gör för och vara på den säkra sidan.

och för det andra så är inte jag så rädd för mil talen. För jag blir så trött på alla som sätter ut bilar som gått 17 tusen aldrig vinter körd och dittan och dattan. För jag har sätt många puckon som låter bilarna stå ute under vintern utan och använda den. Det klass vissa som tydligen ej vinter körd

Antigen är den bilig för att det är nått fel på den eller så är det nån äldre som bara vill bli av med den. Det är ju endå en m3a så jag tror inte det är sån förlust om man skulle fixa upp den om motor och växellåda är fräsch i sig eller vad tror ni pojkar??

330 E46-01
325 E30 -88 x2
323 E30 -85
Citera
A_Svensson
Brämhult
Här sen Apr 2003

klart om den är billig och du inte har bråttom + kan fixa själv så är det ju affär av det hela tycker jag. Man kan ju såklart inte räkna alla timmarna du lägger i garaget... frågar du mig är det roligare så än att köpa en "klar" bil. glöm nu för allt i världen inte att pruta en skvätt också.

Gävle
Här sen Aug 2003

Trådstartare
Timmarna och fixa upp den ser jag bara som kul. Plus att man känner att man har gjort nått själv som man kan vara stolt över. visst den kanske är redan bort, det återstår och se när min sambo har ringt på den.

om den nu är kvar så får vi väl be persoen och åka till en gör det själv hall med bilen så vi kan hissa upp den och kolla under och så.

Den är diamantsvart så jag behöver iaf inte oroa mig för en hemsk matt rödlack.

330 E46-01
325 E30 -88 x2
323 E30 -85
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Titta en bil jag kan nånting om...

När det gäller S14 motorn så har den inga direkta svaga punkter som sexorna har i form av kammar som går ner sig och toppar som spricker.
Som nämts kan motorn rassla en del, speciellt när den är kall och inte fått upp korrekt oljetryck. Då är det för det mesta bara kamkedjesträckaren som behöver bytas. Kostar en knapp tusenlapp och då köper du en betydligt bättre sträckare från m3 E36. Vidare är det som du säkert vet mekaniska tryckare vilket gör att man justerar ventilspelet med shims, om ventilspelet är lite stort får du ett relativt högt klapprande ljud, bara att justera!
Ventilstyrningarna kan dock ta stryk om motorn gått långt men inte heller det är speciellt dyrt att byta om du inte prompt måste ha originaldelar utan kan nöja dig med delar från andra tillverkare som är bättre än originalet...
Kamkedjan brukar hålla länge men det kostar inte så många kronor att byta så vill man vara på den säkra sidan byter man denna.
Absolut viktigaste att kolla på dessa maskiner är insugsgummina. Dessa har en tendens till att torka och spricka vilket gör att motorn drar tjuvluft och går magert. Vill det sig riktigt illa kan det spika hål i en kolv...
Annars är det inga speciella grejer man behöver vara mer orolig för på dessa maskiner. Dock så är det ändå en relativt högtrimmad och varvvillig maskin så slitaget kan vara större än på en mer standardbetonad motor.

Lådorna kan trycka ur sig olja från avluftningen som sitter i ovankant/bakkant av lådan. Inget onormalt vid hårdkörning, då sätter man helt enkelt ditt en nippel med slananslutning och drar slangen uppåt till en ev behållare. Annars är lådorna bra. Gör precis som på vilken annan bil som helst när ni provkör, dvs lyssna efter skrapljud vid växlingarna.

MVH Jonas

hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

okej, inte en sak att kolla vid köp.

Då ni ändå funderar på byta kamdrivningen "för säkerhets skull" så skulle jag byta vevlagren bara för veta att de är bra.
Mina byttes vid 14000 mil och de var inte slut men 4:ans vevlager var å andra sidan tydligt slitna. Okej, förgående ägare hade lite bytesnoja och en hel del byttes bara för veta att det nytt och friskt utan nödvändigtvis vara trasigt/utslitet. Vevlager och oljepump (ca 2500:-) byttes just bara för han ville veta att det friskt då historiken saknade lite dokumentation.

Glöm inte att lyfta på rutlisten och kika efter rost. Å andra sidan är ni antagligen rätt bekant med hur E30 rostar. (Någon gång i framtiden kan det komma bilder på varför jag vet...)

bmwsson

Här sen Jan 2003

Frågor Ang M3 E30???

Annars brukar det vara treans som går först. Läste en skrämmande artikel innan jag köpte min M3:a om ett test där dom kört 7-800mil sen ny. Dom rev isär motorn och kollade lagerspel, fanns inget som höll måttet. Men jag tror man ska ta det med en nypa salt. Har man bara skött servicen ska motorn vara ganska skottsäker. Jag kollade min vid 11,300mil förra vinter, då var det marginal kvar. Jag ska kolla i år igen pga att jag endast kollade 1:ans ram- och vevlager.

När det gäller växellådan har jag haft isär och renoverat min, kanske i onödan men den var som ny inuti. Det gick troll i lådan efter ett oljebyte, gick ej att växla alls.

Slåtte
Här sen Nov 2002

Trots allt är det en gammal bil så det gäller att ha budget för lite oförutsedda utgifter. En del grejor är dyrare än till en vanlig E30. Men jag blir lite fundersam vad gäller kamkedjan. Byter man inte den när den börjar rassla? Innan dess är det väl onödigt? Eller är jag ute och hojar?

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har blivit lärd att kamkedjan inte bytes i normala fall, endast om den rasslar och lever om. Däremot så kan man byta glidskenor och spännare utan att det tyder på något onormalt.

Ska jag överväga ett byte nu i samband med att jag tänkt byta glidskenor? Spännaren har jag redan bytt.

hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Som jag förstått av föregående ägare (skruvar en hel del BMW) så är det ett ganska drygt jobb att klä av bröstet på S14-motorn dvs frilägga kamdrivningen.

Med tanke på det väljer man kanske så att säga att byta allt när man ändå är där även om det svider mer i plånboken. Föregående ägeren valde det alternativet. Jag skummade lite gamla kvitton och det ser som kamkedjan och drev gick ca 2000:- och jag vill minnas paketet med alla delar gick på runt 5000-6000:-

Men som sagt lever det inte rövare så bekymra inte dig.

M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

om du har tänkt att byta glidskenor ska du självklart även byta kedja!
Glidskenorna är bra mycket dyrare än vad kedjan är, Har för mig att kedjan kostar ca 600:-.

Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Där ser man! Tack för info! thumbs up

Jag hade för mig att kedjan var den dyra delen i sällskapet, men är det så pass överkomligt så är det inget att fundera över. Nu har jag en M42 och ingen S14 men böket med att frigöra kamdrivningen lär kvarstå för det. Antagligen måste motorn lyftas åtminstone en bit för att komma åt.

Gävle
Här sen Aug 2003

Trådstartare
Tråkigt nog så hade den där M3an blivit såld i går Det är bara och titta och leta vidare.

Tack för alla tips och svar

330 E46-01
325 E30 -88 x2
323 E30 -85
Citera
Allmänt banåkaforum
Frågor Ang M3 E30???
1507 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande