| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp med justerbara momentstag
|
4 besök senaste veckan (2049 totalt) |
|
Re: Hjälp med justerbara momentstag
om du gör felvänd gänga på ena sidan kan du justera utan att lossa ena änden. En liten tanke bara. _________________ Roland Johansson |
||
|
klent med m12????
polaren hade m12 vantskruv på sin 242a på momentsagen. dem gick av rätt snabbt. jag byggde med m20 gängstag på min volvo 360 nu men flera har påpekat det ser klent ut.... funderar om det krävs grövre _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
oooops!!!
Skrev fel på gängstaven. Ja M12 blir inte bra tänkte mig M20-M24. Ska mäta hur stort jag får i rören. Men tillverkningen kan jag göra som bilden eller??? Behöver man lika kraftigt till panhard staget?? Jab behöver justera bakaxeln lite då det inte blir parallelt med motor.. Tacksam för alla svar och funderingar. _________________ Johan Blixt |
||
|
Använd svarvade svetsändar med gänga istället för vanlig mutter. Tänk också på att "gängstång" ofta är gjord av riktigt surt material, om det var vad du tänkte använda. Det kan vara klokare att få gängade biten specialtillverkad eller åtminstone se till att den håller typ 8.8 eller 10.9.
Panhardstaget bör normalt sett vara minst lika grovt. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
M16 borde väl hålla? Vi kör med M16 länkhuvuden på rallycrossbilen i tre och fyrlänk.
Isåfall har Opel Vectra A ett mellanstycke till styrstaget som är höger-vänstergängad M16, använder det i en del av stagen på min bil. Normal gängstigning på 2mm så det är lite besvärligt att göra riktiga finjusteringar.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp med justerbara momentstag
|
4 besök senaste veckan (2049 totalt) |