Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Gentlemen, ska vi sätta upp en egen racingserie?
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (7742 totalt)
Ultura
München
Här sen Jul 2006

Det är ju från förarkurs så klart det är olika duktiga förare

Gästrikland
Här sen Jan 2006

Jag förväntar mig att någon kollar upp detta på allvar och återkommer med info här.

Nästan så att Speedstern är till salu. Det är ju iaf. över-reklamerat att åka på gatan...

//Johan

Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005

Jag är också med om det blir gruppköp.
thumbs up

Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Re:

krämbulle skrev:
Jag förväntar mig att någon kollar upp detta på allvar och återkommer med info här.

Nästan så att Speedstern är till salu. Det är ju iaf. över-reklamerat att åka på gatan...

//Johan

Äntligen någon som fattat att bilar med regplåt är totalt ointressanta! thumbs up
Till ICA och korvkiosken duger med msoters volvo 745 eller gammelfarfars BMW 320 i ju...
Kanske dessa katter är lämpliga gentlemans racers för Leffe Lindsträöms nya GT-serie?

Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009

Namndispens
Namndispens

jag har inte ens körkort, men jag tror jag tar en jag med;)

skämt åsido. det är nog många som är intresserade av de där. tror ni inte priserna kommer stiga? eller så gäller det väl att vara väldigt snabb till kvarnen?

glädjedödare jag är:(

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Henn0 skrev:

skämt åsido. det är nog många som är intresserade av de där. tror ni inte priserna kommer stiga? eller så gäller det väl att vara väldigt snabb till kvarnen?

Vid liknande grejor är JÄTTEmånga jätteintresserade men när man kommer till läget att lägga upp pengarna på bordet tystnar många.
Det kan vara mycket billigare och mindre grejor, ett gruppköp på bussningar är likadant. Jättemånga ska ha men när det är dags för pengarna så faller en hel del ifrån.

Tror de som säljer gärna säljer lite billigare OM någon säger jag tar alla bilar och jag har pengar. De slipper förhandla med 30 personer...

Här sen Okt 2009

Namndispens
Namndispens

Re:

Rolle Scirocco skrev:
Henn0 skrev:

Vid liknande grejor är JÄTTEmånga jätteintresserade men när man kommer till läget att lägga upp pengarna på bordet tystnar många.
Det kan vara mycket billigare och mindre grejor, ett gruppköp på bussningar är likadant. Jättemånga ska ha men när det är dags för pengarna så faller en hel del ifrån.

Tror de som säljer gärna säljer lite billigare OM någon säger jag tar alla bilar och jag har pengar. De slipper förhandla med 30 personer...

det har du i och för sig rätt i. men jag tror fortfarande det kan vara mycket svårt att få lägga hand på dem. det är ju säkert fler än vi här på rejsa som har uppmärksammat den här affären. Men jag vet ju självklart inte, vill man ha så är det ju bara att kontakta dem, så kommer man självklart få svar på frågan hur som helst:)

Tyresö
Här sen Feb 2003

Äh vi ska väl inte vara blyga. Både Chevron Cars och Tiga Cars har varit ute till försäljning.
Tiga helt nyligen.
Fördelen med dessa är att det inte några enstaka bilar, utan hela tillverkningsrätten etc.
Dessutom är ju både Tiga och Chevron riktiga bilar, där man aldrig ägnat 5 sekunder åt att funderare på vart man ska ha den där fula regplåten, eller över imponatorfaktorn vid korvkiosken, streedracet ,eller ens lokal banåkarträffen. Bilar där prestanda på banan definitivt går före all bling-bling inklusive kloaklfiber och blå silikonslangar.
Ett gruppköp på den nivån kallas konsortium, eller i sin enklaste form aktiebolag.
Någon?

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Henn0 skrev:
det har du i och för sig rätt i. men jag tror fortfarande det kan vara mycket svårt att få lägga hand på dem. det är ju säkert fler än vi här på rejsa som har uppmärksammat den här affären. Men jag vet ju självklart inte, vill man ha så är det ju bara att kontakta dem, så kommer man självklart få svar på frågan hur som helst:)
Priset är garanterat på den nivå där det kan förväntas att bli affär inom rimlig tid. Merkostnaden att köpa en ligger garanterat på strulsidan (mer det än administrationen).

Genom åren blir det ju inte direkt färre gamla racebilar som inte passar i nån existerande tävlingsserie. SuperTouring kanske passar nån (de bilarna är ju inte så dyra i inköp, men i drift...)?

Promenta har väl sålt ut sina bilar i ett antal omgångar till riktiga vrakpriser för att bli av med dem. Drygt 30 papp för ett 6timmarslopp och då fick man behålla bilen (helst inte lämna kvar den) var det väl när de skulle bli av med Cliosarna (ändå en rimligt vettig bil att få in i nån serie)

Men det finns ju de som bygger tävlingsbilar utan existerande reglemente eller serie också, så varför inte köpa en inkörd kat att ha som motionsredskap. De verkar ju ha potential för mer skoj än en S60 Challange iaf (som ju iofs är billigare, med all rätt).

Undrar om rusningen hade varit större om det suttit Astonloggor på dem? På forumen hade det nog varit det iaf

Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

Rolle Scirocco skrev:
Henn0 skrev:

Helt rätt - mitt spontana svar va "jaaaaa " men efter uppvisning för min fru är det fullständigt komplett nej. Fullständigt vägrar. Man måste kompromissa. Kanske delägarskap, någon?

Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008

Problemet är väl att på de flesta Track deys så ska bilen vara registrerad och gatlegal. Men det borde väl gå att registrera in en sån här Jagga?

Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Re:

Niklas Falk skrev:

Undrar om rusningen hade varit större om det suttit Astonloggor på dem? På forumen hade det nog varit det iaf

Så tänkte jag också...

Gästrikland
Här sen Jan 2006

Re:

Mr C skrev:
Problemet är väl att på de flesta Track deys så ska bilen vara registrerad och gatlegal. Men det borde väl gå att registrera in en sån här Jagga?

Jag har spenderat förmiddagen med att tänka på det här och var man skulle kunna utnyttja en sån här skapelse.

Är gatbilsträffar helt uteslutet (eller finns det några som släpper in 'bra' byggen)?
Samma sak gäller väl riktigt 'räserbilsåka', de här saknar ju vagnbok så det är väl också helt uteslutet att platsa där?

Så var skulle man kunna utnyttja dem? och hur svårt vore det att uppnå något av ovanstående villkor?

Det räcker ju inte riktigt med flygplatsåka om man skulle göra affär på en sån här, iaf. inte för mig...

//Johan

Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

krämbulle skrev:
Mr C skrev:

Jag har spenderat förmiddagen med att tänka på det här och var man skulle kunna utnyttja en sån här skapelse.

Är gatbilsträffar helt uteslutet (eller finns det några som släpper in 'bra' byggen)?
Samma sak gäller väl riktigt 'räserbilsåka', de här saknar ju vagnbok så det är väl också helt uteslutet att platsa där?

Så var skulle man kunna utnyttja dem? och hur svårt vore det att uppnå något av ovanstående villkor?

Det räcker ju inte riktigt med flygplatsåka om man skulle göra affär på en sån här, iaf. inte för mig...

//Johan

att hitta någonstans att åka med dom där bilarna är enkelt..... jag skulle lätt kunna fixa det...

däremot tror jag aldrig det blir något av det...... som några tidigare varit inne på, det är lätt att säga att man är intresserad men sen steget till verklighet är en helt annan sak....

meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Det borde ju inte vara omöjligt att vagnsbokbesikta de där... Buren är säkert FIA-certifierad och att få dit en huvudbrytare kan ju inte vara omöjligt (om nu bilarna inte redan har det). Då återstår väl bara katalysator, men bilarna har kanske kvar sina orginalkattar och då är ju det också löst.

Det stora pysslet är ju själva affären... Priset är säkert exkl. moms (vat) ska det då göras ett gruppköp (dvs en köpare betalar för alla bilar - det är säkert kravet från säljaren för att få ett minimum av pappersarbete) så vill man ju köpa alla bilarna via ett företag så att dom som har möjlighet sedan kan dra momsen när man delar upp bilarna, men då innebär det att det blir svensk moms för dom som ska köpa loss dom privat.

Alternativet är ju att försöka dela upp affären med säljaren i en momsfri och en momsad del (som privatperson vill man ju hellre betala moms i GB)... Men då är det genast mer strul för säljaren och kanske en risk att han vill lösa affären på ett enklare sätt.

Tyresö
Här sen Feb 2003

Att få ut en vagnbok borde inte vara något oöverstigligt bekymmer, bara buren uppfyller grundkraven, liksom stol bälten, dragölor och huvudströmbrytare etc.
Är väl bara eventuell avvikelser i buren som kan kännas lite jobbiga att räta till i så fall.
Tävlingstillfällen lär inte heller vara helt omöjlgit att hitta, om man verkligen vill, även om vissa avgränsningar givetvis finns i de flesta serier. Men kommer det en hel klass på en gång ser nog arrangörens behov av intäkter till att lösa det problemet till allas är självklart, men nog borde väl en seriös trackday arrangör kunna erbuda ett "heat" för ickereggade bilar om de är tillräckligt många?
Dock bör väl licens och vagnbok vara då vara obligatorisklt.

Det stora hindret utöver, att som flera varit inne på, gå från vision till handling även i enklare case än detta, är väl att bilarna förvisso är attraktiva i inköp, men hur är det med kostnaderna att hålla igång dessa på banan över tiden?
Iaf i det här landet låter det som en gentlemans racer och trackday special med osedvanligt höga drift och krachkostnader.
Själv har jag alltid föredragit banbilar osm jag har en rimlig chans att återställa efter ett besök i räcket, eller en missad växel... Det har förvisso gjort at de exklusivare bilarna gått bort imitt garage, men i gengäld har det lbivit många varv och mil på bana i racetempo genom åren.

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Westfield skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Henn0 skrev:

Helt rätt - mitt spontana svar va "jaaaaa " men efter uppvisning för min fru är det fullständigt komplett nej. Fullständigt vägrar. Man måste kompromissa. Kanske delägarskap, någon?

Kan vara målvakt

Växjö
Här sen Maj 2004

Fel post

Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Hehe, vilket kackel det blev i salongen. Och kul att se att så många som är intresserade, trots (eller på grund av?) bristande matematikkunskaper.

Tänkte inte på det, men visst vore det coolt att kunna titulera sig "stall"ägare till en Jaguar racingbil, eller ännu hellre en Aston Martin.

Har någon varit i kontakt med firman som säljer?

PS Jag är också lite sugen, gärna som delägare.

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

krämbulle skrev:
Jag förväntar mig att någon kollar upp detta på allvar och återkommer med info här...

Något mer min Herre önskar?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006

Re:

ice skrev:
krämbulle skrev:
Jag förväntar mig att någon kollar upp detta på allvar och återkommer med info här...

Något mer min Herre önskar?

Mja, när du ändå frågar så...

...skall ta mig en funderare och återkomma!

//Johan

Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
Allmänt banåkaforum
Gentlemen, ska vi sätta upp en egen racingserie?
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (7742 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande