Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Elise .. Okörbar ?
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (6348 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Elise .. Okörbar ?

Jag har tittat på ett halvtimmes program på Motors TV om Eilse Trophy.

Detta program innehöll fler snurrningar, avåkningar och påkörningar än vad en hel sessong i RallyCross innehåller...
Bilarna snurrade överallt....på raksträckor, in i böjar och ut ur böjar.

Slutledningen från min sida är...att bliarna är helt okörbara.

Hur kan en bil, som tydligen helt saknar väghållning, vara så populär...???

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Illusion of Speed?

BMW 330i -05
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003

Precis som många 911 som är "felbalanserade" har denna modell orsakat massa avåkningar pga den låga masströgheten och mycket grepp i kombination kort axelavstånd.

Varför är den då populär?

Enkelt svar; därför.

När man sätter allt och det går bra, så går det sjukt bra. precis som med en 911. Men det är svårt.. därför blir det en utmaning. Och den förklaringen behövs väl inte förklaras ytterligare.

Kan avsluta med en video som sammanfattar Lotusen på ett ärligt sätt.
http://videos.streetfire.net/video/Lotus-Exige-Rally_687740.htm

Lerum
Här sen Feb 2009

Ta en titt på förra veckans Topgear där de(även Stig) kör en Lancia Stratos replika. Snacka om svårkörd bil...

VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Re: Elise .. Okörbar ?

ButterflyRacing skrev:

Jag såg antagligen samma och hade också fundering på att fråga här om Elise/Speedster är okörbara...

Jag har en annan reflektion om Motors TV (nu när jag har den), varför är det så mycket fokus på avåkningar? Hela program kan ju vara bara avåkningar... Kan de inte visa omkörningar istället?

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Gustav_H78 skrev:
Ta en titt på förra veckans Topgear där de(även Stig) kör en Lancia Stratos replika. Snacka om svårkörd bil...

Ägaren har postat på ett forum och sagt att the stig körde typ hela dan med total kontroll och kunde utan problem hålla lååååånga powerslides, sen sa producenten till honom att snurra lite...

BMW 330i -05
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re: Elise .. Okörbar ?

Marcus Gustafsson skrev:
ButterflyRacing skrev:

Jag såg antagligen samma och hade också fundering på att fråga här om Elise/Speedster är okörbara...

Jag har en annan reflektion om Motors TV (nu när jag har den), varför är det så mycket fokus på avåkningar? Hela program kan ju vara bara avåkningar... Kan de inte visa omkörningar istället?

Det är vissa program på Motors TV som är lite suspekta. Som tur är det en hel del bra också.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009

Re:

MaZ skrev:
Gustav_H78 skrev:

Ägaren har postat på ett forum och sagt att the stig körde typ hela dan med total kontroll och kunde utan problem hålla lååååånga powerslides, sen sa producenten till honom att snurra lite...

Förhoppningsvis ingen som är förvånad, oavsett hur svårkörd bilen är måste väl en förare som the Stig som är erfaren och kompetent kunna hantera den nog för att köra ett NÅGORLUNDA bra varv iaf... Tycker Top Gear börjat flamsa runt lite väl mycket på senare tid.

Västkusten
Här sen Okt 2007

Re:

AxelT skrev:
MaZ skrev:
Gustav_H78 skrev:

Förhoppningsvis ingen som är förvånad, oavsett hur svårkörd bilen är måste väl en förare som the Stig som är erfaren och kompetent kunna hantera den nog för att köra ett NÅGORLUNDA bra varv iaf... Tycker Top Gear börjat flamsa runt lite väl mycket på senare tid.

Det har dom gjort länge länge, hela deras "topplista" är ju stagead men struntsamma, det är snyggt filmat och underhållande mer behöver det inte vara. resten ska tas med en stor nypa salt.

Här sen Jun 2009

Re:

Fastlane skrev:
AxelT skrev:
MaZ skrev:
Gustav_H78 skrev:

Det har dom gjort länge länge, hela deras "topplista" är ju stagead men struntsamma, det är snyggt filmat och underhållande mer behöver det inte vara. resten ska tas med en stor nypa salt.

Jo precis, men det känns som att det blivit sämre, mer ploj, senaste 2 säsongerna ungefär.

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har provat och provocerat ganska många bilar i mina dagar.
En enda gång har jag "snurrat" utan att jag var med på vart åt det barkade och utan att kunna reda upp det...

Gissa vad det var för bil...

Rice and shine
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Det är väl inte så konstigt att den är populär. Konkurensen på den sortens bilar är ju ickeexisterande, finns det några andra i klassen över huvud taget?

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006

Är den mer svårkörd med andra bilar med samma layout?

Eller är det så att det inte finns så många andra bilar med denna layout, och som är uppsatta för banåka, som 'hobbyförare' får tillgång till (och vågar satsa med)?

//Johan

Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

AxelT skrev:
MaZ skrev:
Gustav_H78 skrev:

Vet inte vem The Stig är men tittar man på Race of Champions tex så blir det intressant.

Rally- och racingförarna är ofta väldigt bra i grupp-N och wrc bilar etc, men kommer det till buggys eller rejäla rc-bilar som de haft ett år blir det väldigt försiktigt och kantigt.

Medans rc-förarna brukar klara sig hyfsat i rallybilarna.

Är nog inte så enkelt att 'KLIVA UPP' några trappsteg till häftigare (läs mer effekt, galnare, kanske sämre väghållning) och köra bra direkt.

Här sen Jun 2009

Re:

Rolle Scirocco skrev:
AxelT skrev:
MaZ skrev:
Gustav_H78 skrev:

Vet inte vem The Stig är men tittar man på Race of Champions tex så blir det intressant.

Rally- och racingförarna är ofta väldigt bra i grupp-N och wrc bilar etc, men kommer det till buggys eller rejäla rc-bilar som de haft ett år blir det väldigt försiktigt och kantigt.

Medans rc-förarna brukar klara sig hyfsat i rallybilarna.

Är nog inte så enkelt att 'KLIVA UPP' några trappsteg till häftigare (läs mer effekt, galnare, kanske sämre väghållning) och köra bra direkt.

Nej men att inte kunna fullborda ett varv utan att snurra känns väldigt otroligt eftersom han ändå kört en hel del seriösa monster runt den där banan.

Lund
Här sen Jan 2003

Re:

Turbo² skrev:
Precis som många 911 som är "felbalanserade" har denna modell orsakat massa avåkningar pga den låga masströgheten och mycket grepp i kombination kort axelavstånd.

Varför är den då populär?

Enkelt svar; därför.

När man sätter allt och det går bra, så går det sjukt bra. precis som med en 911. Men det är svårt.. därför blir det en utmaning. Och den förklaringen behövs väl inte förklaras ytterligare.

Kan avsluta med en video som sammanfattar Lotusen på ett ärligt sätt.
http://videos.streetfire.net/video/Lotus-Exige-Rally_687740.htm

En ganska bra sammanfattning. Fast i det här fallet så är det rättbalanserat

och hävdar du att anledningen till att den är populär är att den är svårkörd har du nog aldrig kört en.
EDIT: Ser att du har en speedster. Provat har du, men fel har du fortfarande.

Den låga vikten, den korta hjulbasen och det låga masströgheten är det som gör bilen så fantastiskt kul att köra. Den regerar omedelbar på allt man gör. Och den reagerar omedelbart på omgivningen. Ett oväntat kast med bakvagnen måste kompenseras omedelbart, är du någon tiondel för långsam så hamnar du i en sladd som inte går att rädda.

Samma egenskap som gör bilen så kul att köra gör den också lite lynnig.

Turbo²

Här sen Jan 2003

Re:

borg skrev:
och hävdar du att anledningen till att den är populär är att den är svårkörd har du nog aldrig kört en.
EDIT: Ser att du har en speedster. Provat har du, men fel har du fortfarande.

Nu har du nog läst lite fel; populär för att den är utmanande, inte för att den är svårkörd.

Kul å köra är den ju, så klart. Men svårkörd på gränsen är den. (om du inte upptäckt det har det inte gått tillräckligt fort, för fort. )

Lerum
Här sen Feb 2009

Re:

[quote="Fastlane"][quote="AxelT"]
MaZ skrev:
Gustav_H78 skrev:

det är snyggt filmat och underhållande mer behöver det inte vara. resten ska tas med en stor nypa salt.

Det räcker för mig! Underhållning när den är som bäst! Sen att inte hälften är sant av vad som kommer ur käftarna på de tre farbröderna är skit samma, det är bra TV!

Synd att de inte visade ett RIKTIGT varv med Stratosen, hade varit kul att se vad den egentligen presterade.

VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Re:

borg skrev:
Den låga vikten, den korta hjulbasen och det låga masströgheten är det som gör bilen så fantastiskt kul att köra. Den regerar omedelbar på allt man gör. Och den reagerar omedelbart på omgivningen. Ett oväntat kast med bakvagnen måste kompenseras omedelbart, är du någon tiondel för långsam så hamnar du i en sladd som inte går att rädda.

Samma egenskap som gör bilen så kul att köra gör den också lite lynnig.

Instämmer i allt! thumbs up Själv är jag nu inne på min tredje vintersäsong med min Elise, och än har jag då lyckats hålla mig från dikena... peppar-peppar...

Här sen Jun 2009

Re:

[quote="Gustav_H78"][quote="Fastlane"]
AxelT skrev:
MaZ skrev:
Gustav_H78 skrev:

det är snyggt filmat och underhållande mer behöver det inte vara. resten ska tas med en stor nypa salt.

Det räcker för mig! Underhållning när den är som bäst! Sen att inte hälften är sant av vad som kommer ur käftarna på de tre farbröderna är skit samma, det är bra TV!

Synd att de inte visade ett RIKTIGT varv med Stratosen, hade varit kul att se vad den egentligen presterade.

Men nu har de ju tidigare visat att de kan bedriva någorlunda seriös (nåja) journalistik och varva med skön humor och actionfyllda klipp. Nu är det för mycket "And we asked ourselves.. how hard can it be?" och så tar nåt skumt projekt upp hela sändningstiden. Jämför med när de t.ex. körde supersportbilar på jakten efter den perfekta vägen, till exempel, som iaf för mig kändes mer intressant och bättre TV!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Ang Top Gear:

Man får inte glömma att det är ett humorprogram med motorinslag. Man ska inte tro det är ett motorprogram med humorinslag. Den skillnaden gör att de har betydligt fler tittare skulle jag tro. Målgruppen blir klart större.

Ang Stratos:

Drömbil! och det är väl klart att den inte är så svårkörd som de påskiner. Men med kort hjulbas och vikten inte utspridd längst ut i ändarna av bilen (och i det aktuella fallet en relativt tung motor) så kräver den säkert sin man. Det kanske var James tur att vara the Stig den här veckan

Ang Elise:

Underbar tråd det här thumbs up Jag vill också ha den där tvkanalen så jag kunde sett programmet Tycker det redan skrivits helrätta inlägg här i tråden om Elisen. Jag håller bara med. Typ: Snabba reaktioner är kanon men det kräver ju även snabba reaktioner.

Elise .. Okörbar ?
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (6348 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande