| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Göra rent fälgarna, baksidan!?
|
2 besök senaste veckan (4877 totalt) |
|
Lät kränga av min gamla däck igår, inför inköp av R-däck. Fälgarna är gamla, men ändå helt funktionsdugliga. Jag tänkte lacka dom och det är inga problem på framsidan. Dock insidan/baksidan har nog aldrig varit rengjord. Är det någon som har ett bra knep? Det är ju ett TJOCKT lager av smuts. Kniv var ganska bra, dock tar det sån himla tid. Enbart högtryck gick sisådär. Jag har hört kaustiksoda, men det kanske är en skröna!? (+ att det inte är nyttigt) Tacksam för ideér! /Diver _________________ /Martin Antosch 931, -79 |
||
|
Re: Göra rent fälgarna, baksidan!?
Dom där speciella fälgrengöringmedeln är mycket bättre mot skit på fälgarna än t.ex avfettning. Biltema har till rätt ok pris. Som med många andra kemiska processer så går nog även den här fortare om det är varmare, så är fälgarna och medlet kalla om dom stått utomhus så funkar det nog sämre (=långsammare) än på sommaren. Det finns en tumregel som ofta stämmer, att 10°C skillnad i temp ger dubbla reaktionshastigheten. (därmed inte sagt att du ska värma till över rumstemp, vet inte vad som händer då) Fälgrengöring och svamp brukar jag använda, men själv blir man lika skitig som fälgarna var innan rengöringen.... _________________ Pär Hylander |
||
|
DET FUNKAR INTE !!!!!!!
Jag får panik. Utan att överdriva, det är ~1mm med "skit" på baksidan av fälgen. Några flagor försvinner med högtryck, men sedan är det stopp, även vad beträffar kemiska medel. Jag köpte biltemas fälgrengörning och visst får jag bort lite skit, men inte det som sitter riktigt hårt. Det måste bort mekaniskt på något sätt. Det bästa jag har försökt är att skrapa med kniv. DÅ komme jag ner till aluminiumen, men det skulle ta en evighet att göra det på alla fyra fälgar. Inte ens en roterande stålborste(På borrmaskin) fungerar till 100%. Inga andra tips????? Fälgarna har nog aldrig varit rengjorda på baksidan. P.S Hr inte tänkt att lägga ner pengar på fälgarna, mao blästring mm. _________________ /Martin Antosch 931, -79 |
||
|
Nu vet inte jag vad du har för högtryckstvätt, men har du testat med en rejäl 3-fas maskin, dom blåser på lite duktigare än en vanlig som man köper på coop.Tror dom ska gå att hyra. alt. Om det går låna från någon industri. Kanske någon mack har en vettig stationär högtryckstvätt?
Edit: hyra överstiger din budget
Kanske någon kompis med kontakter isf.. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
Nja, allvarliga, allvarliga!
Har beställt däck nu, så jag vill ha klart fälgarna snart. Jag läste vad du skrev och jag sprayade på medlet i Garaget (~15 grader) och lät det sitta på ~10 minuter. Gick sedan på med stålborste och sedan med högtryck! Visst, lite kom loss, men LÅNGT ifrån allt. Jag antar att man får upprepa detta 10> för att få bort det mesta, men man är ju inte jätte bra på at göra saker och ting ordentligt/långsamt/metodiskt. Jag får väl fortsätta. Har ju inget val. P.S Biltema fälgmedlet luktar 400X värre än deras spolarvätska+kaustiksoda _________________ /Martin Antosch 931, -79 |
||
|
Jag vet att T-röd brukar lösa upp den skit som sitter i fälgar. Men om det fungerar när det är så pass hårt stittande och tjockt lager, det vet jag ärligt talat inte.
Du kan ju kanske testa. _________________ /Anton Lillsund |
||
|
Tack PCR, det skall jag testa.
Såg en på Biltemas hemsida för ~35 spänn. Hoppas bara den inte avverkar för mycket
Måste fixa ansiktsskydd oxå. Sist hade jag rena bromsbeläggen inne i näsan, efter försöket med borrmaskinen!
_________________ /Martin Antosch 931, -79 |
||
|
Tips, skydda ädlare delar på kroppen när stålborste till vinkelslip ska användas.. jag fick nog 5-10st strån som satte sig i både ben och mage när det rensades rost för ett tag sedan.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
OK, stålborste till vinkelslip inhandlades och användes.
Bästa resultet hittils, men inte jätte imponerad. Måste ju bara betyda att skiten verkligen sitter fast. Nåja, om man ändå bara hadeTÅLAMOD
_________________ /Martin Antosch 931, -79 |
||
Blästring med plastblästermedel av logom hårdhet verkar vara rätt metod för dina fälgar, dom verkar verkligen vara ingrodda.... Tricket är att få tag i någon som blästrar med plast, eftersom sand, glas eller annat sådant är nog alldeles för hårt. _________________ Pär Hylander |
||
|
Jag har verkligen blivit nyfiken på vad det är för något som satt sig så enormt hårt så inte roterande stålborste funkar.
Kör du ofta i nypåfyllda betongformar eller ? Med kniv och högtryck varvat med avfettning har jag fått rent de eländigaste insidorna jag sett. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
|
Här kommer en riktig slamkrypare.
Testa med vax. Använd sonax vax som innehåller ganska mycket lösningsmedel. Pensla på i omgångar och låt suga in. Sen bör det stenhårda skiktet vara mer samarbetsvilligt om vaxet når ner på djupet. Idén kommer från att när jag rengjort mina fälgar vaxar jag dem efteråt för att vara lätta att rengöra i fortsättningen. De brukar inte bli 100% rena efter tvätten, men när jag tar på vaxet löser det upp den mest ingrodda smuts hur lätt som helst. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||
Det ligger något i det, för jag vaxar boulevardräserns fälgar så gör det så. Jag använder ett speciellt fälgvax vars största skillnad mot vanliga vaxer antagligen är att det kommer i en mindre flaska till ett högre pris...
_________________ Pär Hylander |
||
|
har ni provat avfettnings medlet Mac 124 Prickbort. det är grymmt bra det har en gele konsisten som gör att det inte torkar. prova det medlet lägg på rikligt borsta med en diskborste. ta och lägg på lite till efter det och låt verka i ca en timme. spola sedan av är det inte bra så börjar man om från början.
_________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||
![]() |
Däck för banåka
|
2 besök senaste veckan (4877 totalt) |