Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
3569 besök totalt |
Sport Auto: Cayman S PDK vs Boxster S PDK
Trodde de skulle få mer fart på Cayman... 8:17 är ju ingen rökartid direkt... Porsche Boxster S PDK / Porsche Cayman S PDK -310 hp / 320 hp -1447 kg / 1458 kg -Bridgestone Potenza RE050 N1 tyres -272 km/h / 275 km/h -0-100 km/h: 4,8 s / 4,8 s -0-200 km/h: 19,0 s / 18,1 s -80-120 km/h in 5th: 6,4 s / 6,4 s -100-0 km/h (warm): 35,5 m / 36,3 m -Avg. f.c.: 14,5 l/100 km / 13,3 l/100 km Nordschleife: -8.17 min - Cayman S PDK -8.18 min - Boxster S PDK Hockenheimring: -1.14,2 min - Cayman S PDK -1.15,0 min - Boxster S PDK Drag: -0,30 Cw - both cars 110 m evasive test: -142 km/h - both cars Wet handling track: -1.34,4 min - Boxster S PDK -1.34,6 min - Cayman S PDK |
||
Re:
Visst, men hade förväntat mig mer av Boxstern också. Som jämförelse kan vi ta BMW Z4 Roadster Alpina med 300 hk som gick runt på 8.15, och Z4 Roadster är ju inte känd som en direkt "banbil". |
||
Den är vacker iaf. Cayman är ett passande namn om man ser till en kajman vs en alligator eller krokodil, Caymanen har ärvt lite samma känsla av att det den inte har i storlek eller styrka har den i smidighet, iaf till utseendet.
_________________ Axel Tanner |
||
Det är väl bara marknadsföring från Porsche? Än kan de sälja bilar med malplacerad maskin på historiska meriter och risken blir väl att folk lämnar märket om särarten försvinner.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Som jag skrev på ett annat forum, riktigt märkligt att caymanen inte är minst åtminstone 50kg lättare. Verkar som porsche bara skruvat på ett tak på boxstern. Ingenjörsmiss....
Med takmöjlighetern borde dom kunna lätta bort massvis med vikt. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Re:
![]() |
||
8.17 är ju samma tid som Renault R26.R... Är ju helt olika bilar med sina för och nackdelar men tiden är iaf densamma.
Intressant att se att det verkar löna sig att ha mycket grepp och låg vikt även på en bana som Nürburgring med långa (och tråkiga???) raksträckor. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||
Gamla Cayman S med Sport Chrono och Michelin Pilot Sport gjorde varvet på 8:11 med W.R. bakom ratten. Den nya Cayman S har betydligt långsamare däck... I Automobils A-sprint var den nya ca 2,5 sekunder långsamare än den gamla. Jag gissar att den nya Cayman S med Michelin Pilot Sport är väldigt nära en tid på 8 blankt...
Att Cayman är tyngre än Boxster beror på att Porsche har kvar förstärkningarna från Boxster. Egentligen helt onödigt i Cayman, bara massa extra kilon... |
||
Re:
Säkert en ekonom med i spelet där ska du se, göra nya verktyg för annat än ytterplåtar på kaross på den här modifierade boxstern? inte en chans ![]() ![]() _________________ Pontus Fyhr |
||
![]() |
Nürburgring
![]() |
3569 besök totalt |