| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Elise .. Okörbar ?
|
<< 1, 2 2 besök senaste veckan (6347 totalt) |
|
Re:
Top gear var bättre när det var ett motorprogram med humorinslag, tycker jag helt klart...
Stratos är grym! Lancia generellt är ALLDELES för underskattade! Elise är verkligen en häftig bil också, jag kan bara tänka mig hur rolig den måste vara att köra. Förhoppningsvis får man lägga vantarna på en någon gång...
_________________ Axel Tanner |
||||||
|
Re:
lyssnade inte så jättenoga när ja kolla, någon som vet hur seriöst var den byggd? var ju en kitcar, kan ju lika gärna vara byggt i en lada av någon som inte har en aning om hur en upphängning ska byggas. känns inte helt rätt isf att dra slutsats om hurvida Stratosar går bra på bana...eller?
_________________ Joakim Tdal Porsche 951 |
||||||
|
Re:
Med tanke på att den körts lite förut och Hawk HF3000 verkar finnas i några exemplar så tror jag inte det är ett nyutrullat (ur hönshuset) exemplar med blandade lantbrukskomponenter av godtycklig sort. Urvalet http://www.stratossupersite.com/foru Det finns ju tydligen några stycken: http://www.flickr.com/photos/rutthen onboard på Zolder (ett annat exemplar iofs): http://www.youtube.com/watch?v=TpwdJ Clarkson har kört dem förr också http://www.youtube.com/watch?v=_id0M Nåja, Eliser verkar vara lite svåra att hantera för den som inte är van, tur att man kör nåt som är mycket sävligare i reaktionerna. Men det effektiva luftmotståndet är jag lite avensjuk på... |
||||||
|
Re:
Elisen har rätt högt luftmotstånd, den har liten frontarea men högt CD. CDA på 0.59m2 är inte speciellt bra och jämförbart med de flesta småbilar. Lupo GTI har nästan exakt samma CDA trots betydligt större frontarea vilket känns lite märkligt när man tittar på de bägge bilarna. Elise Frontal area 1.40460554 cd 0.42 CDA m2 0.589934327 CDA SQft 6.35 Lupo GTI Frontal area 2 cd 0.3 CDA m2 0.6 CDA SQft 6.458346 Elise/Exige är ju annars en bil som har mycket känsla i styrning och chassie vilket borde göra den relativt lättkörd pga detta. Efter att ha kört en Exige framstår de flesta andra bilar som omöjliga att köra på då de ger väldigt diffusa signaler till föraren. Dock kan jag tänka mig att en sladd är relativt svår att häva då motorn inte är speciellt stark vilket gör att det är svårt att balansera bilen på sladd utan att den greppar häftigt och man snurrar. Tycker att de är trevliga bilar men de hade gärna fått varit försedda med betydligt större motor ifrån fabrik. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||
|
det finns väl fler bilar än påsar och lancia som är svåra den där Renaulte med en stor v6 i baksätet är väl inte helt lätt den heller.
_________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||
|
Re:
En "snurrklassiker" när den kom Vet att flera här på Rejsa har/haft en sån, de kanske inte var så giftiga som det sas när den första versionen kom?
_________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Re:
|
||||||
|
Re:
På det sättet att de ofta glöms bort när man pratar om bilar som man verkligen känner för. Lancia har gjort massor med bilar som iaf för mig väcker känslor och väljer man med hjärtat ligger de bra till. _________________ Axel Tanner |
||||||
|
Re:
Urisen också. Men dom kostar ju skjortan.
_________________ Axel Tanner |
||||||
|
Jag brukar också förundras av elisernas snurrande på Motors TV,
och ler lite igenkännande, för när det väl börjar släppa går det inte att hejda vipps så är man vänd, dock får man ju förvarning, å den ska man ta på största allvar. Jag upplever att det framförallt är när man går in för fort i en kurva som det släpper, ur kurvor kan man ligga på fullt utan snurrtendens, eller ens hjulspinn trots avsaknad av diffbroms. är det inte så att baktunga bakhjulsdrivna bilar gynnas av hög effekt, man drar fördel av det ökade greppet detta ger ur kurvorna, men missgynnas av instabilitet. medan en sådan viktfördelning med en effektsvag motor egentligen inte vinner något, snarare tvärt om? Eller är jag helt ute och cyklar på hal is nu? Jag har endast kört en enda bil på bana, så jag har inget att jämföra med. _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage
|
||||||
|
Re:
Det du säger låter logiskt i mina öron i alla fall. Tycker det är lite synd att Elise är så klen från fabrik även om jag gillar konceptet, men bara för att man ökar effekten måste den ju inte bli en muskelbil. Vad jag förstår hamnar man runt 190hk i den elakaste versionen av Elise/Exige, hade väl inte skadat med en liten turbo på det eller något så att man kanske nosat på 240hk? Det hade nog räckt bra i en så lätt bil. Vad tror ni? _________________ Axel Tanner |
||||||
|
Re:
Både elisen/exige/2-11 finns ju i orginalversioner med ca 240 hk (kompressorladdat) det är sugvarianterna som stannar på ca 190 hk. Visst, chassit klara betydlig mer än orginaleffekten, men att säga att man inte har nytta av det låga masströghetsmomentet i en mittmotorbil typ elise/speedster när man har låg effekt tycker jag är att gå lite för långt. Bilen svarar ju på riktningsförändringar mycket snabbare oavsett motorstyrka, det är ju också det som gör att att bilen kräver att man reagerar snabbare som förare. Egentligen tror jag inte att att bilarna är speciellt svårkörda, snarare har dom massor av egenskaper som snarare leder till det omvända. Men är kör man normalt en bil där vikten inte är lika centrerad kring mitten så är man ju bortskämd med att inte behöva reagera så snabbt, man har helt enkelt mer tid på sig att korrigera en sladd, det är inte svårare i speedstern/elisen man måste bara vara lite snabbare. Jag har lärt mig bankörning i min speedster, men har vi olika tillfällen fått förmånen att testa annat på bana och i konbana, varje gång har jag förvånats över hur gott om tid man har på sig att häva en begynnande sladd i en bil som inte har mittmotor. I det omvända läget kan jag förstå att man tycker att en mittmotorbil är svårkörd. Sen ska det ju erkännas att jag har snurrat åtskilliga gånger i min speedster (varav en gång med lite tråkigt resultat) men det är ju sånt som händer när man ligger på... Sen vet jag inte den exakta setupen på Sliparns turbospeedster men jag kan i alla fall säga att jag vid flera tillfällen har upplevt att innerhjulet slirar på min orginal 147hk Speedster. Det är tex en kurva på GR där det gör det i princip utan undantag. Min krash var förövrigt för att det släppte ut ur en kurva, sen lyckades jag inte häva den efterföljande returen för att jag inte var tillräckligt snabb... Att man får sladd och snurrar på vägen in i en kurva beror snarare på att man blir rädd när det börjar sladda och släpper på gasen, då kommer lastväxlingen och snurren som ett brev på posten. Håller man istället gasen konstant så brukar det ordna sig, då har man nog nytta av motorn bak... _________________ Mattias Meldert |
||||||
|
Re:
Britter är det enda folkslag som anser att en lagdugårdsvägg har aerodynamiska egenskaper, enligt en viss ross Brawn. Chapman och hans sentida arvtagare var säkert bra på något (osäkert vad?) men aerodynamik hör inte dit
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
|
Re:
offtopic: Lancia var mycket innovativa, tyvärr försvann mycket efter samgåendet med fiat. 5 sidor med bilder från Lancia Collection. http://www.nillet.com/annat/monaco/l _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||||
|
Re:
_________________ Mvh // Niklas L |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Elise .. Okörbar ?
|
<< 1, 2 2 besök senaste veckan (6347 totalt) |