| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Slipa Lash caps?
|
3619 besök totalt |
|
Slipa Lash caps?
Är det någon som har ett bra knep för att slipa Lash caps så att det blir rätt ventilspel? Jag kör med ett vattenslippapper på en glasskiva och har snart inga fingertoppar kvar. Det måste ju finnas bättre sätt, även om det jag gör fungerar. _________________ Claes-Olof Strand |
||||||
|
hur mycket ska du slipa å vad är dte för material????
jag har tagit 2-3 tioendelar på kinatillverkade laschaps( inte RFlr nått sånt, verar vart vanligt kinajärn) la ett 240 papper på skruvstädeet ett par skvättar olja å sen gnugga gnugga. gick rätt fort, men r dem i lite exklusivare material blir det nog desto jobbigare kan jag tänka mej _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
|
Man vill ju gärna att den är parallell så man inte sedbelastar ventilen, klart svårt att göra för hand. Möjligen om man har nån smart jigg och roterar biten samtidigt som man slipar den.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Väldigt smidigt om man har lite fett på änden av ett ventilskaft och sedan kör dom i en ventilslip medans man roterar skaftet (går också ganska bra på en rondell monterad i ett skruvstycke).
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
|
Re:
Har man tillgång til en välutrustad verkstad så funkar en fräs bra, planslip ännu bättre
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||
|
Slipa av ventilskaften istället, rigga en vinkelhylla på bänkslipen. Har gjort det med ett flertal maskiner. Behövs för övrigt inga shims överhuvudtaget om du har tillräckligt långa skaft. Kostar inget, kan inte ramla av, lättare.
_________________ Peter Alfredsson Alfasud Ti Porsche 911E A-H Sprite Honda Integra DC2 |
||||||
|
Jag "brukar" gå in till den lokale verktygsverkstaden & få dem slipade i planslip med magnetbord. Lätt som en plätt & kostar lite fikabröd.
_________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||||
|
Re:
Jo då det går väl bra motorbyte på G. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=61414 _________________ Claes-Olof Strand |
||||||
|
Re:
Aha du hade en projekttråd, ska sätta igång och läsa. _________________ Axel Tanner |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Slipa Lash caps?
|
3619 besök totalt |