Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang 1970
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (66081 totalt)
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4530


Trådstartare
Mina originaltoppar var inte riktigt bra i ventilstyrningarna så jag började fundera på andra alternativ.
Ford smallblock har funnits sedan 50 talet i ett stort antal olika varianter. Min motor är ju en 302:a från 70 med 9,5-1 i komp och 45-36 mm ventiler.
Efter lite letande hittade jag att toppar från en 289:a årsmodell 65-66 skulle kunna vara ett bra utgångsmaterial för att göra någonting roligt. Förbränningsutrymmet är 54 cc vilket ger ett komp på 10,5-1, alldeles lagom thumbs up
Ventilerna är lite väl små men om man byter till 351:ans ventiler ca 47-40 mm och portar ur topparna lite snyggt så blir det ett fullt godkänt flöde, dessutom med ett sleeper stuk då ingen ser skillnad på dessa och original.

Hade lite tur och hittade 2 omgångar toppar av rätt gjutning, dessutom med nya styrningar på den ena omgången.

Här har jag börjat porta avgaskanalen


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4530


Trådstartare
Beställde ventiler och kamaxel hos Mustangs unlimited i USA.
Tog med topparna och ett par ventiler till EB motor i Borås för att fräsa upp ventilsätena.

När jag fick hem dem såg det ut såhär:


Efter lite bearbetning:


Med ventilerna på plats:


Efter några timmars slit och slip är topparna klara för montering

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Måns Puur
Asmundtorp
Här sen Okt 2004
Inlägg: 199



Spännande! Har själv en 302'a som ska ner i mitt långtidsprojekt till TVR, och är därför extra nyfiken på vad du kan åstadkomma med denna spisen!

Keep on trucking!

_________________
Måns Puur
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1173



Praktiskt att kunna porta själv! Kommer du göra några jämförelser på flödet före/efter samt insugskanalens storlek före/efter? Då går det ju även att jämföra ditt resultat med eftermarknadstoppar. Gör du ett byte av kamaxel för att matcha de "nya" topparna?

Det är svårt att se på bilderna men har du gjort eller tänkt göra något åt ytan i förbränningsrummen för att minska risken för självantändningar? Det ser ut som det finns en pigg mellan ventilerna på motsatt sida om hålet för tändstiftet. Det kanske inte blir något större problem om du inte varvar för mycket.

Låter vettigt att gå på en 5.0 Ho, komplett med 5-växlad låda finns ju på e-bay för samma peng som ett par aluminiumtoppar till en 302'a från AFR. Planerar du förgasare eller insprutning?

_________________
A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g

Mazda MX-5 NBFL
AC Cobra 427 S/C Replica

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4530


Trådstartare
Re:

Klingan75 skrev:
Praktiskt att kunna porta själv! Kommer du göra några jämförelser på flödet före/efter samt insugskanalens storlek före/efter? Då går det ju även att jämföra ditt resultat med eftermarknadstoppar. Gör du ett byte av kamaxel för att matcha de "nya" topparna?

Det är svårt att se på bilderna men har du gjort eller tänkt göra något åt ytan i förbränningsrummen för att minska risken för självantändningar? Det ser ut som det finns en pigg mellan ventilerna på motsatt sida om hålet för tändstiftet. Det kanske inte blir något större problem om du inte varvar för mycket.

Låter vettigt att gå på en 5.0 Ho, komplett med 5-växlad låda finns ju på e-bay för samma peng som ett par aluminiumtoppar till en 302'a från AFR. Planerar du förgasare eller insprutning?


Jag har inte tänkt att vara så seriös så att jag flödestestar topparna, det är lite av ett budgetbygge för skojs skull ( som självklart blev mer allvarligt än det var meningen från början.. )
Jag går på erfarenhet och information från diverse forum.
Förhoppningsvis lär flödet hamna på ca 190 cfm vid 0.500" på insug och 150 cfm vid 0.500" på avgas om man ser till vad andra har fått för resultat på liknande jobb.
Förbränningsutrymmena är putsade, inte mycket men tillräckligt, vill inte sänka kompet.
Insugningsventilerna är också fixade så att det är en jämn kontur från skaftet till tätningsytan.
Jag utgick från motorns förutsättningar och resten av drivlinan kombinerat med vad jag ska bilen till när jag valde kam. Det blev en komplett sats från compcams med en XE256H kam, lyftare, fjädrar, retainers, kamkedja+drev mm



Compcams dynoprogram säger en sak men jag tror inte på den siffran, 357 hp är en önskedröm, landar vi på 300-320 ärliga hästar är jag nöjd, borde bli nånstans runt 250 rwhp isåfall. Med tanke på att bilen väger 1490 kg så blir förhållandet rätt ok.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4530


Trådstartare
Insugningsventilerna nämde jag i förra inlägget, så här ser de ut:


Nu är den ena toppen färdigmonterad och målad fordblå:


Rätt gött att topparna börjar bli färdiga, det tar ganska lång tid att hålla på att porta och fixa. Nästa steg blir att montera kamaxeln och sedan åker topparna på
Har börjat fundera på vipparmarna, original känns "sisådär", tankarna går mot en uppsättning bättre typ: http://www.summitracing.com/parts/CCA-1442-16/

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778



Vill bara komma med ett litet tips: packningsytan på toppen tycker jag ser lite grovt planad ut, jag hade nog sett till att få topparna planade till fräschare yta. Har haft problem med en motor där packningsytan såg likadan ut som på dina toppar, och där kröp vattnet ner i oljan. Menar bara att det vore surt att stå och riva av dem igen om samma problem uppstår
Citera
3UBA296
Göteborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 26



Väldigt kul projekt och fint dokumenterat!
Gillade din skivbromskonvertering, bra jobbat!

_________________
John Svensson
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4530


Trådstartare
Re:

BMWTobbe skrev:
Vill bara komma med ett litet tips: packningsytan på toppen tycker jag ser lite grovt planad ut, jag hade nog sett till att få topparna planade till fräschare yta. Har haft problem med en motor där packningsytan såg likadan ut som på dina toppar, och där kröp vattnet ner i oljan. Menar bara att det vore surt att stå och riva av dem igen om samma problem uppstår


Topparna har jag köpt av en kompis som importerade ett avstannat mustangprojekt från usa. De är renoverade med nya ventiler( som jag ändå bytte ut ) styrningar mm, förmodligen gjort i slutet av 90-talet. Maskeringen efter målningen satt fortfarande kvar och i tändstiftshålen satt det ihoprullade bitar av en amerikansk dagstidning från 98. Antagligen är de planfrästa vid det tillfället och är hur släta och fina som helst men jag håller med om att det ser misstänkt ut på fotot. Har säkert förvarats på något fuktigt ställe vid något tillfälle, ( container över atlanten..) som har påverkat ytan.

Vipparmarna är hemma, Summit är snabba, beställning den 28 dec och den 4 jan hade jag paketet i min hand. Priset för en komplett sats med 16 vippor var 144$, väl hemma med frakt och tull/moms låg dollarn på knappa 12:-.

De gamla vipparmarna var gjorda för att styra mot ventilskaftet:


De nya vipporna är av typen rollertip och kräver att stötstängerna har en styrning, som tur är har mina nya toppar redan detta ingjutet och jag slipper lösa guide plates. Ska bara beställa härdade stötstänger nu när jag vet vilken längd som behövs för att få en bra vipparmsgeometri.


Hängde på topparna för att kunna kolla geometrin:



_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1173



Väldigt trevliga uppdateringar och det ser bra ut thumbs up Knappt en månad från första posten om "nya" topparna till nästan färdig är bra. Det borde inte vara några problem att bli färdig i god tid innan snön har smält bort.

Har du några planer på att uppdatera kylsystemet eller räknar du med att det klarar sig? Högre komp borde ju öka behovet av kylning.

Jag undrar också om du vet vilken volym det blev på insugskanalen?

_________________
A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g

Mazda MX-5 NBFL
AC Cobra 427 S/C Replica

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4530


Trådstartare
Re:

Klingan75 skrev:
Väldigt trevliga uppdateringar och det ser bra ut thumbs up Knappt en månad från första posten om "nya" topparna till nästan färdig är bra. Det borde inte vara några problem att bli färdig i god tid innan snön har smält bort.

Har du några planer på att uppdatera kylsystemet eller räknar du med att det klarar sig? Högre komp borde ju öka behovet av kylning.

Jag undrar också om du vet vilken volym det blev på insugskanalen?


Volymen vet jag inte, men det kan inte vara långt från original. Insugningskanalen är tillräckligt stor för den trimningsgraden jag har valt så jag har egentligen bara slipat under ventilen, justerat runt ventilstyrningen och jobbat lite i början av kanalen där stötstängernas gjutning går in i kanalen, i övrigt är det bara putsat.

Kylsystemet får lite allmän omtanke med ny vattenpump och originalfläkten ersatt med elfläkt. Kylet är i stort sett nytt och jag hoppas det räcker. Elfläkten är en dubbel blåsande historia från Mercedes SL någonting..mitten av 90-talet. Det finns gott om plats framför kylet, se på bilden där jag bara har hängt dit dem för test.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
latjo44
uppsala
Här sen Apr 2006
Inlägg: 27



Tjenare! härligt med en mustang (till) på svängaforumet.

Ang dina toppar. Det är vanligt på lite high performance ford motorer att de byter dom ut de pressade vipparms bultarna till skruvade istället. De har en tendens att lossna på lite värre maskiner.

mvh David

_________________
David Lindén
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4530


Trådstartare
Re:

latjo44 skrev:
Tjenare! härligt med en mustang (till) på svängaforumet.

Ang dina toppar. Det är vanligt på lite high performance ford motorer att de byter dom ut de pressade vipparms bultarna till skruvade istället. De har en tendens att lossna på lite värre maskiner.

mvh David


Helt rätt, den kammen jag valde är inte så "hårig" och klarar sig bra med original pressad stödbult. Den andra omgången toppar som ligger hemma kommer jag att fixa till som terapi(!) med chevaventiler och gängade stödbultar, kan komma bra till pass för framtida projekt..

Mina stötstänger kom en vecka efter beställning, valde Compcams Magnum chromemolly för att vara på den säkra sidan. Det finns billigare alternativ men jag tyckte ändå att 99$ för 16 st inte var mycket att bråka om.


Plockade i fördelaren och gjorde märkning för varje cylinder så är det lätt att justera preloaden utan att behöva veva motorn fram och tillbaka för mycket. Följde compcams specifikationer och lade preloaden på ½ varv.


Insuget har en bypasskanal för avgaser på mitten, jag vill inte ha för mycket värme och valde därför insugningspackningar från Felpro med en blank-off för kanalen.



Förgasaren är på plats och jag kan börja snickra till ett par avgasrör för att passa ihop med mina nya headers.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1266



Det skall bli intressant att höra hur det funkar med den preloaden. Jag har i många år kämpat med för lågt maxvarv (ca 5300) i min 351C. Genomgående Comp Cams grejer (kam (280H), lyftare, v-fjädrar) och jag har bytt både fjädrar och lyftare för att vara säker på att det sitter rätt grejer i. Inte förrän förra våren när jag shimsade till ca 1/8 varv preload (ungefär 0,3 mm rörelse på kolven i hydraullyftaren) har jag kunnat varva över 6000. Jag skall inför sommaren finshimsa till "nästan ingenting" med hemgjorda shims för att se hur bra det kan bli.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4530


Trådstartare
Re:

Guson skrev:
Det skall bli intressant att höra hur det funkar med den preloaden. Jag har i många år kämpat med för lågt maxvarv (ca 5300) i min 351C. Genomgående Comp Cams grejer (kam (280H), lyftare, v-fjädrar) och jag har bytt både fjädrar och lyftare för att vara säker på att det sitter rätt grejer i. Inte förrän förra våren när jag shimsade till ca 1/8 varv preload (ungefär 0,3 mm rörelse på kolven i hydraullyftaren) har jag kunnat varva över 6000. Jag skall inför sommaren finshimsa till "nästan ingenting" med hemgjorda shims för att se hur bra det kan bli.

Guson


I senaste numet av Engine Masters kör de dynotest med olika preload, för mycket dödar toppvarv är slutsatsen. Omkring 0.6 mm verkar vara en bra nivå för att balansera effekt och tillförlitlighet.
Vi får se hur det funkar på min motor, strax under 6000 borde man kunna varva..

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1266



Jag har 18 tpi på mina vipp-skruvar, det ger 1,1 mm preload med 1,73 i utväxling på vipporna. Har du samma stigning på din justering?

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1173



Jag kastar in några dumma frågor:

1. Hur gjorde du när du mätte upp vilken längd det ska vara på stötstängerna?

2. När du satte pre-load, fyllde du lyftarna med olja? Ju mer detaljerat kring monteringen desto bättre

Mycket trevliga bilder thumbs up

_________________
A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g

Mazda MX-5 NBFL
AC Cobra 427 S/C Replica

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4530


Trådstartare
Re:

Guson skrev:
Jag har 18 tpi på mina vipp-skruvar, det ger 1,1 mm preload med 1,73 i utväxling på vipporna. Har du samma stigning på din justering?
Mina skruvar är 24 tpi och vipporna har 1.6 i utväxling så ½ varv borde bli mindre än vad du har.
Guson





Klingan75 skrev:
Jag kastar in några dumma frågor:

1. Hur gjorde du när du mätte upp vilken längd det ska vara på stötstängerna?
Jag hade lite räkmacka där , eftersom det är originaltoppar så kunde jag bara ta mina original stötstänger för att kolla vad det blev. Rullen på vippan ska ligga mitt på ventilskaftet vid halva lyftet, alltså drog jag runt motorn och mätte med indikatorklocka på ventilen när jag hade fått 6.1 mm lyft, sedan var det till att lysa med ficklampa och kolla var rullen låg placerad på skaftet.
Det finns speciella justerbara stötstänger för mätningen om man har en kombination där man inte vet alls vad man ska börja med.


2. När du satte pre-load, fyllde du lyftarna med olja? Ju mer detaljerat kring monteringen desto bättre
Det behövs ingen olja i tryckarna. När man drar åt muttern på vippan rullar man samtidigt stötstången mellan fingrarna, när man känner ett litet motstånd ( faktum är att jag står och blundar när jag gör detta bara för att bara känna det lilla lilla motståndet..), nu har man kommit till den punkten då tryckaren och vippan precis har fått kontakt, därifrån tar man sedan ex. ½ varv till på muttern och preloaden är klar.
Efter inkörning av kammen får man gå över alltsammans igen. Anledningen till att ha preload är att kolven i lyftaren inte ska slå i stoppet i lyftaren varje gång ventilen stänger.
obs, det flesta Ford SB har i originalutförande ingen justering på preload, du skruvar helt enkelt vipparmsmuttern i botten och hoppas det blir bra eller trixar med shims och längd på stötstång. Jag valde dessa toppar delvis för att få justerbarheten.


Mycket trevliga bilder thumbs up
Tack

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1266



Re:

Janne J skrev:
Guson skrev:
Jag har 18 tpi på mina vipp-skruvar, det ger 1,1 mm preload med 1,73 i utväxling på vipporna. Har du samma stigning på din justering?
Mina skruvar är 24 tpi och vipporna har 1.6 i utväxling så ½ varv borde bli mindre än vad du har.
Guson



Skillnaden blev inte så stor, 1,11 mm för mig och 0,86 mm för dig.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
cobragt
Helsingborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 130



Vippor.

Hej.

Ser att du har satt på nya vippor. Glöm "styrningen" till stötstängerna i topparna! Byt till guide plates och gängad bult (hipo Ford 63-). Det ger så mycket säkrare drift. Var noga med geometrin på vipporna och stötstänger.

Mvh Performance by LPRacing

_________________
Lars Palmkvist
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4530


Trådstartare

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang 1970
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (66081 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande