Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (66081 totalt) |
Mina originaltoppar var inte riktigt bra i ventilstyrningarna så jag började fundera på andra alternativ.
Ford smallblock har funnits sedan 50 talet i ett stort antal olika varianter. Min motor är ju en 302:a från 70 med 9,5-1 i komp och 45-36 mm ventiler. Efter lite letande hittade jag att toppar från en 289:a årsmodell 65-66 skulle kunna vara ett bra utgångsmaterial för att göra någonting roligt. Förbränningsutrymmet är 54 cc vilket ger ett komp på 10,5-1, alldeles lagom ![]() Ventilerna är lite väl små men om man byter till 351:ans ventiler ca 47-40 mm och portar ur topparna lite snyggt så blir det ett fullt godkänt flöde, dessutom med ett sleeper stuk då ingen ser skillnad på dessa och original. Hade lite tur och hittade 2 omgångar toppar av rätt gjutning, dessutom med nya styrningar på den ena omgången. Här har jag börjat porta avgaskanalen ![]() _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||
Beställde ventiler och kamaxel hos Mustangs unlimited i USA.
Tog med topparna och ett par ventiler till EB motor i Borås för att fräsa upp ventilsätena. När jag fick hem dem såg det ut såhär: ![]() Efter lite bearbetning: ![]() Med ventilerna på plats: ![]() Efter några timmars slit och slip är topparna klara för montering ![]() _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||
Praktiskt att kunna porta själv! Kommer du göra några jämförelser på flödet före/efter samt insugskanalens storlek före/efter? Då går det ju även att jämföra ditt resultat med eftermarknadstoppar. Gör du ett byte av kamaxel för att matcha de "nya" topparna?
Det är svårt att se på bilderna men har du gjort eller tänkt göra något åt ytan i förbränningsrummen för att minska risken för självantändningar? Det ser ut som det finns en pigg mellan ventilerna på motsatt sida om hålet för tändstiftet. Det kanske inte blir något större problem om du inte varvar för mycket. Låter vettigt att gå på en 5.0 Ho, komplett med 5-växlad låda finns ju på e-bay för samma peng som ett par aluminiumtoppar till en 302'a från AFR. Planerar du förgasare eller insprutning? _________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
||||
Re:
Jag har inte tänkt att vara så seriös så att jag flödestestar topparna, det är lite av ett budgetbygge för skojs skull ( som självklart blev mer allvarligt än det var meningen från början.. ![]() Jag går på erfarenhet och information från diverse forum. Förhoppningsvis lär flödet hamna på ca 190 cfm vid 0.500" på insug och 150 cfm vid 0.500" på avgas om man ser till vad andra har fått för resultat på liknande jobb. Förbränningsutrymmena är putsade, inte mycket men tillräckligt, vill inte sänka kompet. Insugningsventilerna är också fixade så att det är en jämn kontur från skaftet till tätningsytan. Jag utgick från motorns förutsättningar och resten av drivlinan kombinerat med vad jag ska bilen till när jag valde kam. Det blev en komplett sats från compcams med en XE256H kam, lyftare, fjädrar, retainers, kamkedja+drev mm ![]() Compcams dynoprogram säger en sak men jag tror inte på den siffran, 357 hp är en önskedröm, landar vi på 300-320 ärliga hästar är jag nöjd, borde bli nånstans runt 250 rwhp isåfall. Med tanke på att bilen väger 1490 kg så blir förhållandet rätt ok. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||
Insugningsventilerna nämde jag i förra inlägget, så här ser de ut:
![]() Nu är den ena toppen färdigmonterad och målad fordblå: ![]() Rätt gött att topparna börjar bli färdiga, det tar ganska lång tid att hålla på att porta och fixa. Nästa steg blir att montera kamaxeln och sedan åker topparna på ![]() Har börjat fundera på vipparmarna, original känns "sisådär", tankarna går mot en uppsättning bättre typ: http://www.summitracing.com/parts/CC _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||
Vill bara komma med ett litet tips: packningsytan på toppen tycker jag ser lite grovt planad ut, jag hade nog sett till att få topparna planade till fräschare yta. Har haft problem med en motor där packningsytan såg likadan ut som på dina toppar, och där kröp vattnet ner i oljan. Menar bara att det vore surt att stå och riva av dem igen om samma problem uppstår
![]() |
||||
Re:
Topparna har jag köpt av en kompis som importerade ett avstannat mustangprojekt från usa. De är renoverade med nya ventiler( som jag ändå bytte ut ) styrningar mm, förmodligen gjort i slutet av 90-talet. Maskeringen efter målningen satt fortfarande kvar och i tändstiftshålen satt det ihoprullade bitar av en amerikansk dagstidning från 98. Antagligen är de planfrästa vid det tillfället och är hur släta och fina som helst men jag håller med om att det ser misstänkt ut på fotot. Har säkert förvarats på något fuktigt ställe vid något tillfälle, ( container över atlanten..) som har påverkat ytan. Vipparmarna är hemma, Summit är snabba, beställning den 28 dec och den 4 jan hade jag paketet i min hand. Priset för en komplett sats med 16 vippor var 144$, väl hemma med frakt och tull/moms låg dollarn på knappa 12:-. De gamla vipparmarna var gjorda för att styra mot ventilskaftet: ![]() De nya vipporna är av typen rollertip och kräver att stötstängerna har en styrning, som tur är har mina nya toppar redan detta ingjutet och jag slipper lösa guide plates. Ska bara beställa härdade stötstänger nu när jag vet vilken längd som behövs för att få en bra vipparmsgeometri. ![]() Hängde på topparna för att kunna kolla geometrin: ![]() ![]() _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||
Väldigt trevliga uppdateringar och det ser bra ut
![]() Har du några planer på att uppdatera kylsystemet eller räknar du med att det klarar sig? Högre komp borde ju öka behovet av kylning. Jag undrar också om du vet vilken volym det blev på insugskanalen? _________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
||||
Re:
Volymen vet jag inte, men det kan inte vara långt från original. Insugningskanalen är tillräckligt stor för den trimningsgraden jag har valt så jag har egentligen bara slipat under ventilen, justerat runt ventilstyrningen och jobbat lite i början av kanalen där stötstängernas gjutning går in i kanalen, i övrigt är det bara putsat. Kylsystemet får lite allmän omtanke med ny vattenpump och originalfläkten ersatt med elfläkt. Kylet är i stort sett nytt och jag hoppas det räcker. Elfläkten är en dubbel blåsande historia från Mercedes SL någonting..mitten av 90-talet. Det finns gott om plats framför kylet, se på bilden där jag bara har hängt dit dem för test. ![]() _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||
Tjenare! härligt med en mustang (till) på svängaforumet.
Ang dina toppar. Det är vanligt på lite high performance ford motorer att de byter dom ut de pressade vipparms bultarna till skruvade istället. De har en tendens att lossna på lite värre maskiner. mvh David _________________ David Lindén |
||||
Re:
Helt rätt, den kammen jag valde är inte så "hårig" och klarar sig bra med original pressad stödbult. Den andra omgången toppar som ligger hemma kommer jag att fixa till som terapi(!) med chevaventiler och gängade stödbultar, kan komma bra till pass för framtida projekt.. Mina stötstänger kom en vecka efter beställning, valde Compcams Magnum chromemolly för att vara på den säkra sidan. Det finns billigare alternativ men jag tyckte ändå att 99$ för 16 st inte var mycket att bråka om. ![]() Plockade i fördelaren och gjorde märkning för varje cylinder så är det lätt att justera preloaden utan att behöva veva motorn fram och tillbaka för mycket. Följde compcams specifikationer och lade preloaden på ½ varv. ![]() Insuget har en bypasskanal för avgaser på mitten, jag vill inte ha för mycket värme och valde därför insugningspackningar från Felpro med en blank-off för kanalen. ![]() ![]() Förgasaren är på plats och jag kan börja snickra till ett par avgasrör för att passa ihop med mina nya headers. ![]() _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||
Det skall bli intressant att höra hur det funkar med den preloaden. Jag har i många år kämpat med för lågt maxvarv (ca 5300) i min 351C. Genomgående Comp Cams grejer (kam (280H), lyftare, v-fjädrar) och jag har bytt både fjädrar och lyftare för att vara säker på att det sitter rätt grejer i. Inte förrän förra våren när jag shimsade till ca 1/8 varv preload (ungefär 0,3 mm rörelse på kolven i hydraullyftaren) har jag kunnat varva över 6000. Jag skall inför sommaren finshimsa till "nästan ingenting" med hemgjorda shims för att se hur bra det kan bli.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
Re:
I senaste numet av Engine Masters kör de dynotest med olika preload, för mycket dödar toppvarv är slutsatsen. Omkring 0.6 mm verkar vara en bra nivå för att balansera effekt och tillförlitlighet. Vi får se hur det funkar på min motor, strax under 6000 borde man kunna varva.. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||
Jag kastar in några dumma frågor:
1. Hur gjorde du när du mätte upp vilken längd det ska vara på stötstängerna? 2. När du satte pre-load, fyllde du lyftarna med olja? Ju mer detaljerat kring monteringen desto bättre ![]() Mycket trevliga bilder ![]() _________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
||||
Re:
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||
Re:
Skillnaden blev inte så stor, 1,11 mm för mig och 0,86 mm för dig. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
Vippor.
Hej. Ser att du har satt på nya vippor. Glöm "styrningen" till stötstängerna i topparna! Byt till guide plates och gängad bult (hipo Ford 63-). Det ger så mycket säkrare drift. Var noga med geometrin på vipporna och stötstänger. Mvh Performance by LPRacing _________________ Lars Palmkvist |
||||
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (66081 totalt) |