| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Materialval till splitter
|
5310 besök totalt |
|
Försökte söka, men jag kommer inte överens med sökmotorn, Har för mig att några (mikael/jörgen bäck ) använde 12mm plyfa?
skulle detta funka? "vanlig" plyfa eller nån speciell??
_________________ A l e x l i n d a h l |
||
|
Re: Materialval till splitter
Japp det stämmer vi kör med plyfa. Jag körde vanlig byggplyfa. Brosan använde flakskiva som sitter i släpvagnar den är behandlad & tål lite fukt mm Ångar det inte då jag sparat ett oljetråg hitills
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
Re:
Billigt & bra material, förvånasvärt lätt i förhållande till hur mycket stryk det tål. Min splitter vägde 8kg ink fästen. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
Re:
Min bil studsade över curbsen i chickanen på mantorp i höstas knappt några märken under splittern. Utan den hade det blivit oljesanering på rakan
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
Måste den vara så tung?
Hade det inte varit bättre om den vägde 3 kg eller mindre? Kan man inte tillverka en med sandwich-teknik? Typ en skiva i botten av en bra wellpapp som man stöttar med polyestergegga och ett par tunna glasfiberlager. Sen tar man wellpappskivor som motsvarar profilen på den och sätter ut dom på bottenskivan med lämpligt avstånd, hur man nu väljer att den skall se ut. Dessa stärker man med polyester och glasfiberbitar. Sen ett fint lager wellpapp på ovansidan och kanske lite gelcoat på det så man kan lacka den. Den kan ju inte väga ens i närheten av 8 kg. Det kanske innebär för mycket jobb... Dyrt är det ju inte. Det kanske inte är värt det... vad vet jag. _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||
|
Re:
Man kan mycket, men ibland måste man tänka igenom vad som är lämpligt. Sandwichkonstruktioner är otvivelaktigt väldigt styva (riktiga grejer, ingen wellpapp!), men dom behöver inte böjas så mycket innan man knäcker dom. Beroende på sandwichmaterialet kan man också råka mosa ihop det (av slag underifrån, som att dunka i curbs) och då får man istället två tunna enkellaminat utan varken styvhet eller styrka kvar. Förutom det så blir polyesterlaminat ömtåligare än om man använder epoxy, som visserligen kostar mer. Personligen hade jag satsat på ett lagom tjockt enkellaminat av glasfiberväv (eller möjligtvis aramidfiber om jag slipper betala kalaset!) och epoxy till själva splittern, hyfsat långt in under bilen kanske jag övergår till ett sandwichlaminat för att få ner vikten på platser där det är mindre risk att slå emot något (där styvheten är viktigare än ren styrka alltså). _________________ Ulf Gunnarsson |
||
|
Re:
Våra plywood splitters tål ialla fall 90kg belastning på splitten utan att röra sig nämnvärt. Min sitter med 7st stabila stålfästen i chassit. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
Re:
Ett enda massivt lager, inte sandwich. Som sagt, sandwich är fenomenalt för att ge styva grejer med låg vikt, men ett mindre styvt massivt laminat utan sandwichkärna kan vara starkare, och även tåla att böjas mer utan att skadas. _________________ Ulf Gunnarsson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
5310 besök totalt |