Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
6 punkts bälten....
1455 besök totalt
dole
Eskilstuna
Här sen Aug 2006

Trådstartare
6 punkts bälten....

Nu har jag suttit och botaniserat bland olika tillverkare för att se vad som finns. Dyrast med marginal är Schroths.
Ett faktum är att där Schroths har 2" runt midjan på alla sina bälten har de flesta andra 3" fast de är billigare.
Vad är era erfarenheter av olika tillverkare. Nu har Mattias lånat ut ett GA lindberg bälte med 3" 3" 2" bälten så jag har gott om tid vad det gäller anskaffningen.
Mvh D

MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007

Jag provade beställa ett beltenick FIA 6-p bälte från rallyshop, gick på 1195kr och kändes riktigt bra så jag beställde ett till thumbs up
Det bör ju påpekas att det inte är det lättaste på marknaden men jag valde bort det pga just priset.

Lund
Här sen Dec 2002

Re: 6 punkts bälten....

dole skrev:
Nu har jag suttit och botaniserat bland olika tillverkare för att se vad som finns. Dyrast med marginal är Schrots.
Ett faktum är att där Schrots har 2" runt midjan på alla sina bälten har de flesta andra 3" fast de är billigare.
Vad är era erfarenheter av olika tillverkare. Nu har Mattias lånat ut ett GA lindberg bälte med 3" 3" 2" bälten så jag har gott om tid vad det gäller anskaffningen.
Mvh D

Så vitt jag förstått det så sys bältena nästan uteslutande av scroths, den stora skillnaden är spännena samt då möjligen konfiguration av lapbelts osv. I formelbilarna jag vart med och byggt har vi kört med sparco och sabelt, där jag tycker båda spännena fungerat bra, sabelt varianten var något bättre i justeringen av axelremmarna.

Eskilstuna
Här sen Aug 2004

En annan sak som jag funderade över härom dagen som också visar hur prisvärt ett bälte är:

Hur lång är FIA "hållbarheten" dvs datummärkningen i allmänhet på bälten?
Har alla tillverkare lika lång "hållbarhet"?
Kan man ha otur och få ett "gammalt" bälte (som legat ett tag i butikslagret) när man köper och därmed förlora ett (till flera) år på "hållbarheten"?

Der drüben
Här sen Dec 2002

Kompletterar Melderts fråga lite..

HUr viktig är FIA märkningen för oss gatbilsförare? Jag menar tappar verkligen bältet funktion om märkningen passerats med rimlig tid?

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

Johan Sjöström skrev:
Kompletterar Melderts fråga lite..

HUr viktig är FIA märkningen för oss gatbilsförare? Jag menar tappar verkligen bältet funktion om märkningen passerats med rimlig tid?

I nationell racing gäller ju inte Datumgränsen på FIA-märkningen..... så inte heller för gatbilsåkare är det någon större problem........ eftersom det funkar enligt SBF på nationell racing.

C

Här sen Feb 2003

Det finns väl bara 4 bältesfabriker (för denna typen av bälten) om man räknar bort kina? Flera märken är gjorda på samma ställen.

Det jag lägger störst vikt (!) på när jag väljer bälten är vikt och viktigast; spännen och lås. De ska vara smidiga att spänna med och låset ska vara av den typen jag gillar, med "pinne" på så man lättare kan öppna snabbt om man behöver. Dvs inte bara ett "vred".

mvh C

Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

Re:

meldert skrev:
En annan sak som jag funderade över härom dagen som också visar hur prisvärt ett bälte är:

Hur lång är FIA "hållbarheten" dvs datummärkningen i allmänhet på bälten?
Har alla tillverkare lika lång "hållbarhet"?
Kan man ha otur och få ett "gammalt" bälte (som legat ett tag i butikslagret) när man köper och därmed förlora ett (till flera) år på "hållbarheten"?

6 år tror jag det brukar vara? Vi köpte ett "gammalt" bälte till ett reducerat pris av vår trevliga lokala återförsäljare.

Eftersom alla bälten (så vitt jag vet) vävs/sys av samma tillverkare så bör hållbarheten vara lika lång?

6 punkts bälten....
1455 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande