| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
6 punkts bälten....
|
1455 besök totalt |
|
6 punkts bälten....
Nu har jag suttit och botaniserat bland olika tillverkare för att se vad som finns. Dyrast med marginal är Schroths. Ett faktum är att där Schroths har 2" runt midjan på alla sina bälten har de flesta andra 3" fast de är billigare. Vad är era erfarenheter av olika tillverkare. Nu har Mattias lånat ut ett GA lindberg bälte med 3" 3" 2" bälten så jag har gott om tid vad det gäller anskaffningen. Mvh D _________________ Douglas Lerwall 996 TT Renn Schnecken |
||
|
Jag provade beställa ett beltenick FIA 6-p bälte från rallyshop, gick på 1195kr och kändes riktigt bra så jag beställde ett till
Det bör ju påpekas att det inte är det lättaste på marknaden men jag valde bort det pga just priset. _________________ Mattias Holmgren |
||
|
Re: 6 punkts bälten....
Så vitt jag förstått det så sys bältena nästan uteslutande av scroths, den stora skillnaden är spännena samt då möjligen konfiguration av lapbelts osv. I formelbilarna jag vart med och byggt har vi kört med sparco och sabelt, där jag tycker båda spännena fungerat bra, sabelt varianten var något bättre i justeringen av axelremmarna. _________________ Pontus Fyhr |
||
|
En annan sak som jag funderade över härom dagen som också visar hur prisvärt ett bälte är:
Hur lång är FIA "hållbarheten" dvs datummärkningen i allmänhet på bälten? Har alla tillverkare lika lång "hållbarhet"? Kan man ha otur och få ett "gammalt" bälte (som legat ett tag i butikslagret) när man köper och därmed förlora ett (till flera) år på "hållbarheten"? _________________ Mattias Meldert |
||
|
Re:
I nationell racing gäller ju inte Datumgränsen på FIA-märkningen..... så inte heller för gatbilsåkare är det någon större problem........ eftersom det funkar enligt SBF på nationell racing. |
||
|
Det finns väl bara 4 bältesfabriker (för denna typen av bälten) om man räknar bort kina? Flera märken är gjorda på samma ställen.
Det jag lägger störst vikt (!) på när jag väljer bälten är vikt och viktigast; spännen och lås. De ska vara smidiga att spänna med och låset ska vara av den typen jag gillar, med "pinne" på så man lättare kan öppna snabbt om man behöver. Dvs inte bara ett "vred". mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||
|
Re:
6 år tror jag det brukar vara? Vi köpte ett "gammalt" bälte till ett reducerat pris av vår trevliga lokala återförsäljare. Eftersom alla bälten (så vitt jag vet) vävs/sys av samma tillverkare så bör hållbarheten vara lika lång? _________________ Pontus Fyhr |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
6 punkts bälten....
|
1455 besök totalt |