Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Can Am -69 Kitcar - Saab 2.0 TURBO
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
9 besök senaste veckan (78590 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Tänndal skrev:
Hjulupphängningen och dess symmetri är nu mer eller mindre spikad!


Är det fram eller bak ?

Varför en så hysterisk spindeltapslutning ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 226


Trådstartare
bak är det jag bygger denna vinter
så med dom förutsättningarna jag har vad det gäller paketering med spindlar, ram och stötdämpare så är de nackdelar med att ha mycket spindelvinkel försumbara. Nackdelen skulle vara sättet man skicka in krafterna i bärarmna på i så fall.

Men är väll mer eller mindre en kompromiss, för att allt ska få plats

_________________
Joakim Tdal
Porsche 951
Citera
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 226


Trådstartare
Några tankar om geometrin?

Såhär kommer övre bärarmen se ut:

undre bärarm (org spindelled)



allt tillsammans
(notera att ingen av armarna har rätt längder/vinklar på dessa bilder)

_________________
Joakim Tdal
Porsche 951
Citera
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 226


Trådstartare
Dax för update!

Litet bakslag då jag hängde upp motorn i lyften och skruva på lådan + axlar.
(ursäkta för kvalitén på bilderna)



Detta visade mig att spårvidden på min första cad inte var helt rätt. Hade utgått från karossen men då räcker inte axlarna i bredd i dom vinklarna jag räknat med.
Så tog fram en ny cad och gjorde en ny geometri. Simulerade och fick en toeförändring på 0,05 grader vid bump. Och en camber som gick från -1.3grader statiskt till -2.5.
Kan lägga upp mer data sen om nån vill

Ser iaf ut såhär:



och motorn måste tyvärr sitta såhär högt upp vilket betyder att bakluckan som den är nu med bakruta är bara att glömma.
Kommer gjuta om bakluckan, tankarna lutar mot nått sånt här med scoop
http://www.zcars.com.au/images/lotus-exige-sport-24012.jpg

Tanken är då att ha insuget monterat precis innanför scoopet sen leda luften genom IC och efter det oljekylare.

Nu blir det bara att rita en ram!

_________________
Joakim Tdal
Porsche 951
Citera
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 226


Trådstartare
Ritade en ram direkt när jag kom hem

otroligt svårt att få till nått bra när motorn sitter som den gör och jag dessutom ska dra rören längs fästpunkterna för länkarmarna.

Men lyckades rätt bra tror jag. Ser rätt rörig ut på bilderna... I modellen har jag kört med 30x30x3 -rör
(vissa ville rotera ett par grader runt sin egen axel, men bry er inte om det)

notera att "dämpare" och rockers är mkt snabbt ritade för att få en ide om hur dom ska sitta, inga riktiga mått.




Ville samla så många rör som möjligt i punkterna där rockersfästena är.
Röret mellan dessa punkter (där dämparna sitter fast) ska ev va borttagbart för att enklare kunna lyfta ut motorn.
Hållaren mellan dämparna är enkel att byta/göra om om jag byter dämpare en vacker dag
vad tror ni?

_________________
Joakim Tdal
Porsche 951
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 646



Rymmer du insug, grenrör, turbo osv nu då?
Tycker det såg väldig tight ut runt motorn?

_________________
Mattias Holmgren
Citera
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 226


Trådstartare


du ser rätt! sjukt tajt.
Lite surt att dom gjorde karossen med så litet avstånd mellan bakaxel - brandvägg. eller det är ju bubblan och bottenplattans fel egentligen.

Allt kommer gå in om jag inte matat nått mått fel. ska gå igenom alla mått igen innan jag börjar bygga.
Men org brandvägg i glasfiber kommer jag såga ut och byta mot aluplåt klädd med någon typ av brandmatta. Sen kanske ytterligare en värmeplåt precis över grenrör/turbo.

Vill inte ha en turbo i ryggen utan att känna att jag e skyddad och säker!

_________________
Joakim Tdal
Porsche 951
Citera
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 226


Trådstartare
Liten glad nyhet, hittat garageplats!
Varmt och torrt, känns nästan lite för bra efter 4 års mekande utomhus :P

grymt trevligt garage med likasinnade. Såhär ser min plats ut idag efter första lilla lasset med skrot


1,5 ordinarie garageplats.
thumbs up

skriver sista tentan om 7 timmar :P längtar till "lov" och mekande!

_________________
Joakim Tdal
Porsche 951
Citera
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 226


Trådstartare
blev att hyra släp och med hjälp av polare (stort tack för det!) så gick det.

Fick dock gräva fram bilen...tycker snön kom nån da för tidigt




nog med plats att pilla på motorn finns det med



upp med lamporna i taket så blir det riktigt trevligt!

_________________
Joakim Tdal
Porsche 951
Citera
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 226


Trådstartare
Tänkte mig en första uppdatering för 2010.
Fått en del gjort nu under ledigheten

Började med att riva ut lite gammal inredning, blev ett par kilo lättare


Under golvmattorna fann jag på ena sidan:

och på andra:


Tur nog var det bara ytligt, så gick lös med roterande stålborste tills det var plåtrent och sen lacka:

Blev lite trevligare än innan..

Blev inga bilder men även spindlarna fick smaka på den roterande stålborsten och ligger lackade och redo för montering.

och så till bakdelen av bilen!

Ett besök hos ståldepån resulterade i en hög rörbitar, här var det skönt att ha en färdig cad att gå efter då dom kapade upp alla delar.



Marcus in action

Går bra mkt fortare när man är fler, tack för hjälpen Jon och Marcus!

Börjar ta form

De två olika "planen" sammanfogas i jiggen.


Jiggen klar!

och fler rör hittar sina platser

Såhär långt hann vi idag. De som fattas är ett kryss, motorfästen och de stag som fäster allt mot bil/rullbåge


Ramen så långt tog två hela dagar. Trodde inte alls det skulle gå så fort men det var tack vare hjälpen jag fick.

Nästa steg blir att få ihop motor/låda/axlar och se så det går in innan ramen fästs på bilen.
Kommer nyttja de tre fästen som finns original på bottenplattan.


Ser vi tillbaka på original bakvagnen som fick vågen att stanna på hela 75 Kg(!) så är ju målet att få nått lättare men bra mkt styvare och bättre.



Vägde nya ramen tillsammans med de stag som inte sitter på ännu. Och det landade på 27 Kg.

Till det tillkommer ju även spindlar, bärarmar, dämpare, rockers, pushrods, trackrods och bromsar.
Ska bli kul att se hur mkt lättare allt blir än innan dock

_________________
Joakim Tdal
Porsche 951
Citera
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 226


Trådstartare
Dåså äntligen ett stort delmål klart! ramen
Fattas dock två stag och ett fäste men iaf

Började med att passa in och se så att motorn verkligen skulle passa innan jag fortsatte ..blir tajt men ska gå

måste dock ta bort mätstickan för olja temporärt för den ska sitta på andra sidan av staget längs med motorn.

Eftersom jag kommer vilja köra på bana med bilen var det lika bra att göra seriösa godkända fästen mot rullbågen som trotts allt är en viktig del när det kommer till säkerhet.

Så fick lära mig svarva, som resulterade i:



dom små delarna sitter på ändarna av rörstumpar som sitter på ramen och de andra delarna sitter i bågen.




i denna ordning sitter dom ihop. Med detta dubbelfäste förbereder jag så det blir lätt att göra stagen som ska gå från båge och frammåt



och för att dra ihop det hela kör vi på k-nuts


Helt okej passform



I övriga fästen sitter en hylsa fastsvetsad i rören. för att inte röret ska deformeras vid åtdragning.











2 stag fattas + fäste mot bottenplattan i mitten på bottenplanet av ramen. Sen kommer ju motorn styva upp det hela ytterliggare då den blir helt stumt monterad






najs!

Står i väntan på att få hjälp att sätta ihop lådan och dess axlar då det är ett fäste som krånglar sen är det dax för upphängningen

tack för hjälpen idag/igår marcus!

_________________
Joakim Tdal
Porsche 951
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458



vassego, kul att du gillar jobbet

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7268



Snygg subframe! thumbs up

Typ 2000% starkare än "orginalet"

_________________
Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
Citera
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 226


Trådstartare


var förbi en snabbis idag och gjorde en lista över allt som tas bort från bilen och dess vikt.

Först på listan var ju bakupphängningen på 75 kg och sen klädseln som täckte väggarna i bilen, som gick på 12,5 kg!

_________________
Joakim Tdal
Porsche 951
Citera
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 226


Trådstartare
Blev att åka runt och köpa grejer idag.
Först på listan var material för bussningar.

Blev ett stycke svart uv-beständig Delrin



Inga mjuka powerflexbussningar här inte

Ska försöka svarva det nån gång i veckan...


Även Ledlager, länkhuvuden & låsringar.
Ingen ide att snåla och behöva köpa nytt om nått år, blev bra grejer direkt.

_________________
Joakim Tdal
Porsche 951
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1261



Skitrolig läsning! Imponerande skisser och förverkligandet av dem ! Nästa gång bygger du väl en bil från scracht?! thumbs up

Jobba på !

/Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1624



Blir det sfäriska lager i stöttdämparna eller vad ska du ha dom till ?

Vad kostade dom ?

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



oj vilken updadet
thumbs up thumbs up thumbs up

När kommer det flera biler?

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 226


Trådstartare
Re:

Ellac skrev:
Skitrolig läsning! Imponerande skisser och förverkligandet av dem ! Nästa gång bygger du väl en bil från scracht?! thumbs up

Jobba på !

/Calle




Jo, känns som om det inte kommer va kvar mkt org när ja e klar med bilen :P

Helt från grunden får bli när ja pluggat klart

Andreas T skrev:
Blir det sfäriska lager i stöttdämparna eller vad ska du ha dom till ?

Vad kostade dom ?


Dom kommer fästa övre bärarmar i spindlar.
Kan visa bättre om ett par dagar då jag får hem de laserskurna bitarna!

Vad det gäller priset vill jag inte tänka på saken :P
men kan berätta att allt som allt gick de på 2500 kr
fick inget kvitto men köptes på mecmove, tror dom har priser å allt på hemsidan
http://www.mecmove.se/index.asp

lite därför köpte jag idag lite skydd

lika bra att hålla dom så rena som möjligt thumbs up

_________________
Joakim Tdal
Porsche 951
Citera
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 226


Trådstartare
Fått lite hjälp av två polare vilket ledde till att samtliga bussningar, hylsor och brickor för att fästa länkarmar är klara!

tre gubbar på två maskiner, gick relativt fort! thx grabbar!


Riktigt mysigt att svarva delrin


16 st bussningshalvor av delrin
8 st hylsor
16 st brickor


skillnad mellan saab orginalstorlek och mina


Hylsorna är även mindre = lättare :P



och så ska det sitta ihop

Dax att tillverka bärarmar nu
Någon som har tips på var man hittar 25*1,5 rör i sthlm?
(ståldepån hade inte)

_________________
Joakim Tdal
Porsche 951
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3417



Bärarmarna bör du göra av 25*3 för att inte de skall bli för klena - i alla fall om du tänker låta SFRo titta på den senare.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Can Am -69 Kitcar - Saab 2.0 TURBO
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
9 besök senaste veckan (78590 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande