Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2 8208 besök totalt |
som jag ser det kör han som sig bör om man vill få fart med sig på nür, med commitment och attack.
dock kör han ej enligt scuderians skolbok, långt ifrån skulle jag säga. inte så konstigt om man vill köra fort blir det så. han är uppe på kobbelstone, han gör rattkorigeringar. men han är även way off att träffa punkter på väldigt många ställen. med andra ord helt rätt, med attack blir det så, det går fort. men helt fel för låg score i sh. han är långt ute i vänster kobbelstone vid exit hatzenbachbogen, som många snabba förare. det anses som man inte har kontroll på bilen enligt scuderian. kör på det svarta, det är scuderians mantra. därefter kör han rakt in i hatzenbach, som alla snabba förare. scuderian vill att man tar mer höjd inför denna första svaga vänster in i hazenbach. han kör rakt igenom hatzenbach esset, jag samt rg fick bastning för detta, dessutom kör han långt uppe på kobbelstone där. the curbs are not a part of the track, vilket de påtalade för mig många gånger. särskilt kobbelstone. hatzenbach vänstern i slutet är han uppe på kobbelstone då han trycks ut höger där , inget sh gillar. då har man överkört tycker de. därefter han kör rakt över kobbelstone igenom hocheichen högern, inget sh gillar alls. där ska man inte köra alls enligt sh. han genar ju nästan på gräset som jag gör i min senaste swift film. han träffar knappast punkten inför aremberg högern efter sx, långt ifrån. han träffar knappast punkten i adenauer forst. väldigt långt ifrån, han bryter våldsamt in bilen tajt istället. inget sh gillar alls. han träffar knappast punkten i kallenhart för turn in. han är liksom extremt långt ifrån, han kör in extremt tajt här. vilket sh knappast gillar. han träffar knappast punkten i werscheifen, han är liksom helt på andra sidan av banan, han ger ju blanka fa..n i att hålla ut långt upp till höger där punkten är inför turn in werscheifen. helt rätt enligt mig, iövrigt allt annat oxå. mer orkar jag inte, i vart fall inte ikväll. men han är uppe på kobelstone på många fler ställen på vägen in noterade jag. han är tajtare in i berwerk än vad sh gillar skulle jag säga. mitt i vipermann tar han ej tillräckligt med höjd. visst man får åka curbs där. men mitt i esset wippermann menar jag att han direkt går tajt in mot vänstern. man ska enligt sh ta mer höjd och vara ute på höger sidan av banan inför vänstern mitt i esset wippermann. enda som skulle hjälpa honom är att han för biltypen kör fort. i sh ska man visa att man kan träffa dessa ovan punkter, det gör han ju knappast. allt i sh går ju ut på att visa att man kan träffa dessa punkter. men varför skulle han göra det, han kör ju knappast en sh uppkörning, det står ju knappast några herrar vid bankanten och ger godtycklig score beroende på hur nära eller ej man är punkterna. så varför skulle han pricka dessa, uppenbarligen gör han det ej. tycker han kör som jag kör mest ![]() ![]() får ej till versaler samt tecken i övrigt. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||
Re:
Mats, ditt bemötande är inte okej. Inte konstruktivt ÖHT och du förstör dessutom stämningen på forumet ganska ordentligt. Sällan man kan påverka något i positiv riktning genom otrevligt bemötande. Har du en åsikt om andras inlägg så får du skriva det i en positiv konstruktiv ton. Det går faktiskt. Klippt från en annan tråd:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ ![]() |
||||||||
Re:
![]() _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99 ![]() |
||||||||
Re:
Det har hänt en del på SH-området. Dax att gå en ny kurs ![]() _________________ ![]() |
||||||||
Vad mer exakt ger SH-kursen, är det någon sorts glädjekurs när alla är tillsammans och kör i grupp eller har era tider sjunkit drasktiskt efter kursen?? Alla bitar fallit på plats?
Det ingår ju en hel del köra, men är det värt 20000kr eller vad kalaset kostar? Själv är jag lite tveksam, men vet inte riktigt varför ![]() MVH Narin _________________ Mattias Narin 101xBTG-8:22 Porsche GT4-20 ![]() |
||||||||
Re:
Min erfarenhet är att alla från rena nybörjare till 24-tim-killar går kursen. Min personliga erfarenhet är att man blir snabb om man är dedikerad och ser det hela som grund för att improvisera. PS Sorry för OT. _________________ ![]() |
||||||||
Re:
Kursen ger flera saker. 1) Ett säkert spår. Det är en jättebra kurs om man vill lära sig ett säkert spår på denna krävande bana som för de flesta förare tar lång tid att lära sig. Att du har ett i grunden säkert spår med så mycket marginal som möjligt är viktigt när du sedan vill öka farten. Du kan givetvis lära dig mycket genom att bara vara på plats och köra mycket. När du känner dig mogen och tycker dig har råd kan du börja gena över curbs om du vill men det kostar på materialet. 2) Det som kursen ger förutom spåret är att du får feed-back din körning. Du kanske tror att du tangerar apex perfekt men instruktörerna som står vid sidan om ser att du är en halvmeter ifrån och 5 meter för sen. Det är den typen av feed back som SH framförallt kan ge om du har en bra instruktör. 3) Du får köra en halvdag halkbana och driftträning för att lära dig behärska din bil när det släpper. Du får köra ett låtsasrace på GP banan som kan vara väldigt kul ( eller hur Kenne!). 4) Du får träffa en massa glada bilenuantesiaster som är där och kör med sina bilar och får se sjukt mycket coola bilar. 5) Du får garanterat ett helt fritt varv ringen där ett gäng erfarna förare bedömer din körförmåga i så måtto att du kan placera bilen i det utlärda spåret och köra det fort. 6) Slutligen får du köra massvis på banan utan en massa motorcyklar och de farligaste pellejönsarna. Många tycker att 4 (och 5) är tillräckligt för att gå kursen om och om igen och ser det andra som bonus. För mig personligen har kursen gett mig mer precision i min körning. Om du själv kan bestämma var du vill placera bilen, välja exakt bromspunkt etc så har du bilkontroll. Har du bilkontroll går det fortare om du vill det handlar ju till viss del om att våga gasa också. Jag har hållit på länge med en annan risksport, bergsklättring. Där finns ett uttryck som lyder det är inte svårt att bli en duktig alpinist men det är svårt att bli en gammal alpinist. Det kan man applicera på ringen i högsta grad. Det är inte så svårt om man vill att ganska snart komma ner i låga tider förutsatt att man har bra material. Att däremot köra fort så att man har en viss marginal vilket är tillrådigt under turistkörningen är däremot mycket svårare. Vet inte om du blev mycket klokare. Slutligen om det är värt 20' det beror ju på hur stor plånbok man har, att delta en gång är dock en upplevelse. Mvh _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||||||
Re:
Kanon svar! Kan tillägga att en del tycker att GP-banan suger. Jag tycker att det är ett kanonställe att verkligen prova bilen (avåkningszonerna är lika stora som en hel svensk bana, typ). Ytterligare ett plus är möjligheten att få prof medåkning med bra feedback. Kenne PS Att få kriga med Tomas på GP-banan är värt en hel del ![]() _________________ ![]() |
||||||||
Re:
Svarade i din text ovan. _________________ Mattias Narin 101xBTG-8:22 Porsche GT4-20 ![]() |
||||||||
Jag kan knappast tro det hänt något gällande helheten med SH. Som tidigare gäller det väl att alla ca 300 deltagare kör på EXAKT samma sätt. Placera bilen på samma ställe som alla andra
![]() ![]() Det säger sig självt att det inte är optimalt överhuvudtaget att alla åker på samma sätt och ställe om det gäller att åka fortast möjligt, vilket SH givetvis inte heller handlar om. Ca 300 högst olika bilar med högst olika karaktär olika greppnivåer och drivning, downforce etc,etc. Ja samanfattningsvis bilar men oxå förare med helt olika potential och karaktär, i synnerhet helt olika kapacitet på förare. Ja personligen finner jag det mycket märkligt att dessa så olika bilar och förare ska åka EXAKT på samma sätt runt en så krävande och lång bana....men ändå på samma sätt är det kanske inte så märkligt... ...Enligt mig finns bara en anledning till varför det är på detta sätt, nämligen..det finns inget annat sätt att kunna bedömma ca 300 deltagare godtyckligt. I den meningen att alla dessa 300 bilar körs mot samma punkt eller spår, ja då och inte annars finns en rimlig chans till att bedömma dem. Om tid skulle vara gällande skulle det inte vara på detta sätt givetvis. Nu är ju tidskörning givetvis helt otänkbart på SH eller motsvarande kurser av givna skäl. Personligen tycker jag det säger sig självt att det inte är någon fortåkar kurs överhuvudtaget, särskilt med tanke på ovan som jag beskriver. SH är inget annat än extremt grundläggande och safe körning som lämpar sig väl till nybörjare. Dessutom att åka sektioner ger inte i närheten av verkliga hastigheter som man annars åker, av det skälet åker man inte heller riktigt de växlar man annars åker när man åker helt varv. Så bara detta att träna sektioner, ja det är för nybörjare som inte hittar runt banan, då kan det vara bra att träna sektioner...att repetera och repetera för att hitta runt. Hittar man runt banan finns ingen anledning att träna sektioner, det verkar ytterst dumt tycker jag att åka runt dessa sektioner i lägre farter samt på andra växlar än man gör annars på ett helt varv. Det blir liksom som att gå ifrån farten, på ringen vill man ha farten med sig, man kämpar sig fram med att våga bära med sig mer och mer fart. Sport Auto kör inte sektioner av givna skäl, de kör hela varv oxå på träningen. Dock i högst olika tempon beroende på grupp. Alltid med hare i form av namnkunning instruktör som ligger och drar längst fram. En kurs på SH ger mig personligen knappast något mer än att det är en trevlig social tillställning. Dessutom skulle jag tycka det var extremt tradigt och tråkigt att köra dessa långsammare sektionsträningarna. Detta konceptet passar sig bättre för de som inte hittar runt banan eller tycker det är så socialt kul att de kan leva med detta ändå. Dock har jag som sagt åkt en del med vår MR Mangs, dubbel Porsche Carrera cup champ, samt presterande i Mini Challenge i Tyskland. Både på nordslingan samt GP slingan. Ja kortfattat, detta ger mig mycket och särskilt kul att vi har exakt samma inställning till hur man kör bil. I övrigt finner jag få namnkunniga instruktörer i SH vilket jag tycker är en klar nackdel. Sport Auto, ja där är det tvärt om fullt av namnkunninga instruktörer som t e x Walter Rhörl, Wolfgang Kaufman, Christian Mentzel, Frank Stippler, för att nämna några. Sport Auto har ingent godtyckligt uppkörningsmoment och det är väl det som gör dem så mycket bättre samt avsaknaden av sektionskörning. De förstår och inser individen på ett helt annat sätt än SH. om alla kör på samma sätt, spår eller punkt ja då är ju ingen snabbast. Så uppenbart tycker jag personligen det är att SH INTE är en fortåkar kurs. SH är extremt bra och kul om man är nybörjare. Att köra varje år, ja det kan endast vara motiverat ur en social aspekt. Tycker jag personligen kanske jag bör tillägga. Narin, en Sport Auto kurs passar dig väldigt mycket bättre än en SH kurs. Lägg om så dina pengar där och se till att komma i en grupp som passar dig fartmässigt. Dessutom på SA kurs får du köra fulla varv en HEL DAG ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||
Man måste fatta hur snabb RS:en är egentligen. Jag har ju svinat min RS ett antal varv på Mantorp, bilen är helt enkelt löjligt förlåtande, men känner sig säker och kan satsa 100%, detta gör den snabb i min mening. Sen är ju naturligtvis en GT3:a snabbare i rätt händer, dock inte mina händer
![]() _________________ Christian Hammer Westfield SEiW -07 BMW M4 CS -18 |
||||||||
Det finns en aspekt på ingångspåret in en kurva som man ska ha i minnet när man ser ett racerproffs köra, en klassisk ballongingång öppnar dig i varje böj för omkörning på innern.
Jag läst en bok av Richard Attwood för länge sen om racekörning och han predikade att i princip alltid hålla en tajtare ingång än klassisk om kurvan tillät det, givetvis gäller detta i race men även annars, då blir du komfortable i ett tajt spår och blir väldigt svårpasserad när det gäller. Kan tänka mig att Breuer mm lär sig att hålla dessa tajta spår i 24h och sen fortsätter även när det inte gäller race. _________________ Björn Fehrm E46 M3 Cabrio |
||||||||
Re:
Tjena Björn. Personligen håller jag med om det är race, just för att "stänga innern", men inte annars. Vi ett time attack som här med forden eller om du är ute på ett hotlap för att sätta en kvaltid tex inför ett långlopp i gokart, inte behöver man bry sig om att ha koll bakåt eller göra turn in tidigare=tappa fart igenom kurvan. Stod och tittade på Mangs i sommras på Knutan i slutet på rakan(uppe på kiosken) hela finalen som han dessutom vann, och varje varv var han uppvaktad bakifrån, och efter mitten på rakan började han gå över mot höger, lagom mycket för att en bil inte fick plats på innern, och väl inne i kurvan var han perfekt placerad, på yttern kommer ingen om i den svängen med så jämna bilar. Växlade några ord med han efter racet, och påpekade då att det är väl inga bra tider/linje jämfört mot när ni kvalar? -Nej, då kör vi ett helt annat spår var svaret. Och det ser man när man står bredvid också tycker jag. Lyckades ta en blid med mobilen på finalen bara för att det var så tajt och spännande racing. För över den från mobilen direkt. Här ser man tydligt vad jag menar ![]() ![]() och på TF på ringen är det ju också viktigast att ha högsta farten med sig, och där gäller ju snarare tvärt om, du ska ha sådan koll bakåt att du vet att om det kommer en snabb förare bakifrån ja då lämnar du en tillräckligt stor lucka till han(gäller vänster svängar där, om högersväng, då får han ta mig på yttern). Bara mina reflektioner om hur jag tänker/kör ![]() _________________ Mattias Narin 101xBTG-8:22 Porsche GT4-20 ![]() |
||||||||
Jo jag håller med, i de böjar där man tydligt vinner på en bred ingång så gör man så men ta tiergarten, hatzenbach, adenauer forst, wehrseifen, steilstreckenkurve, exit planzgarten, där känns det som det inte är mycket tidskillnad mellan en tightare ingång eller en vid. Då är ju en tight att föredra av flera skäl:
1. Den är enklare att köra exakt 2. Du öppnar inte för andra (om du inte vill det). Även på ringen kan den som ligger bakom sticka in nosen utan att du vill det och det kan förosaka en avåkning om man är oförberedd och ovan att hantera en agressiv omkörning. De gånger jag varit och tassat över bankanten har varit vid omkörningar från agressiva Porschar:-). 3. Du kör kortaste väg. Jag tycker själv att 1 är viktigt, jag har svårt att få till AF och Wehrseifen med ett klassikt spår, turnin blir mer svårbedömd, det tajtare spår som bla Breuer kör är lättare att få till. _________________ Björn Fehrm E46 M3 Cabrio |
||||||||
Re:
okej, jag förstår hur du menar med dom partierna ![]() _________________ Mattias Narin 101xBTG-8:22 Porsche GT4-20 ![]() |
||||||||
Det finns coola bilar och coola bilar.
Det här syftade jag på när jag skrev coola bilar. http://www.youtube.com/watch?v=2tym- Jag hittade detta klipp från vårkursen på allas vår youtube och Lambon lät som snudd på en F1 bil, nedväxlingarna hörs genom Mercans ljud som pistolskott. Längtar till våren och torr asfalt! _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||||||
|
||||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2 8208 besök totalt |