Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
SÄLJES
Köpes: Miata insug.
838 besök totalt
B5254T4
Varberg
Här sen Feb 2008

Trådstartare

Som rubriken lyder söker jag ett insug, problemet är att jag inte vet vad det kommer ifrån...
Troligtvis från 1,8 men inte säker. Har ni nåt liggande vore det kanon.

Ska se ut så här:

Maila micke.usa@gmail.com eller PM om ni har nåt till salu.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Plenum till 1,8 01-05 mao. Motorkod BP-Z3 med VVT på insugskammen och VTCS i plenumet (inte VICS som 98-00).
http://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_B_engine

Sorry jag har inget över.

B5254T4
Varberg
Här sen Feb 2008

Trådstartare
Haha, hoppades på svar från Mr Miata. Har kollat Bildelsbasen utan resultat, var kan man hitta sånt här tro?

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

B5254T4 skrev:
Haha, hoppades på svar från Mr Miata. Har kollat Bildelsbasen utan resultat, var kan man hitta sånt här tro?
Nån som har en skadad motor (doh), men det är nog inte i Sverige du hittar dem. England och Tyskland har många fler. Men oftast säljs motorerna hela.

http://cgi.ebay.co.uk/2004-5-Mazda-MX-5-MX-5-Engine-1-8-21-000-miles_W . . . .

http://cgi.ebay.co.uk/2004-Mazda-MX-5-MX-5-Engine-1-8-29-000-miles_W0Q . . . .

http://cgi.ebay.co.uk/Mazda-MX-5-1-8-mk2-5-BP6D-VVT-engine-01-05-MX5-v . . . .

Plenum heter "Einlasskrümmer" på Tyska (men jag hittar ingen på Ebay.de), men Engelsmännen värderar iaf motorerna lägre.
Men denna reservdelsbil kostar inte mycket mer...
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=125063002&__ . . . .

B5254T4
Varberg
Här sen Feb 2008

Trådstartare
Bugar och bockar, tänkte att det kanske fanns nån här som byggt ITB's eller annat kul men klart värt att kolla utomlands.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

B5254T4 skrev:
Bugar och bockar, tänkte att det kanske fanns nån här som byggt ITB's eller annat kul men klart värt att kolla utomlands.
MCtrottlar finns det ju de som anpassat, eller Toyota. Men erfarenheterna är spridda globalt (miata.net och miataturbo.net går det att gräva i länge).

Har du motorn löst eller ska den sitta där den är van? Just den med VVT är ju lite knepigare att byta dator på (med startspärr och jox i ECUlådan). Men att montera MS parallellt är ju en rätt vanlig lösning.

B5254T4
Varberg
Här sen Feb 2008

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
B5254T4 skrev:
MCtrottlar finns det ju de som anpassat, eller Toyota. Men erfarenheterna är spridda globalt (miata.net och miataturbo.net går det att gräva i länge).

Har du motorn löst eller ska den sitta där den är van? Just den med VVT är ju lite knepigare att byta dator på (med startspärr och jox i ECUlådan). Men att montera MS parallellt är ju en rätt vanlig lösning.

Har ingen Miata men hjälper kompisen att hitta ett insug, han bygger bolt on kompressorkit och behövde detta för att anpassa till eurospec. Därför behöver det inte vara nån skönhet.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

B5254T4 skrev:
Har ingen Miata men hjälper kompisen att hitta ett insug, han bygger bolt on kompressorkit och behövde detta för att anpassa till eurospec. Därför behöver det inte vara nån skönhet.
Då funkar det med ett till 98-00 (BP-4W) också, fysiskt lika utifrån. 94-97 har annan placering på portarna i toppen.

Men "Eurospec", just i detta avseende så är alla insugen lika, jag tror inte EGR och liknande skiljer nåt (iaf inte mot USA).
1,6 däremot är ju nåt som aldrig fanns i USA efter 93.

B5254T4
Varberg
Här sen Feb 2008

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
B5254T4 skrev:
Då funkar det med ett till 98-00 (BP-4W) också, fysiskt lika utifrån. 94-97 har annan placering på portarna i toppen.

Men "Eurospec", just i detta avseende så är alla insugen lika, jag tror inte EGR och liknande skiljer nåt (iaf inte mot USA).
1,6 däremot är ju nåt som aldrig fanns i USA efter 93.

Skillnaden mot USA's insug var plenumvolymen, USA hade mindre och skillnaden i utseende var att de hade "fyra rör i form" på ovansidan medan vi har plan ovansida som bilden.

Vi kan ta detta på PM, jag är ute efter ett då de inte har denna typen over there.

838 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande