Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Exige -00
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (13034 totalt)
borg
Lund
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Vänster bromsskiva gav upp på sista racet sista dagen på säsongen. Bra timing. Dunkade ordentligt på vägen hem från knutstorp, det är inte första gången jag har haltat hem därifrån

Det verkar vara ett inte helt avanligt problem med lotus hålborrade skivor för elisen. De har en tendens att spricka vid hålen. Nu börjar jakten efter ett par andra skivor. APs tjusiga med alucenter är mycket lockande, men det finns många inplanerade uppgraderingar i vinter. Så vi får se vad plånboken orkar med.

Vinterns önskelista ser ut såhär:

Uppgraderingar
* Nya dämpare och fjädrar
* Emerald ECU, justerbara kamdrev och lite annat småpill med motorn. Skall ge +10-15hk, betydligt bättre bottendrag och allmän körbarhet.

Laga
* Bromsskivor, ej hålborrade
* Någon drivkut knackar en del
* Laga lite plast. Praktiskt med plastkaross när man får lätt armco-kontakt
* Något har börjat kvittra där bak i motorrummet. Kan det vara generatorn som håller på att dö i hettan?
*

borg
Lund
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Nu är vintern slut på allvar, och visst har det blivit en del uppgraderingar.

Inköpt och monterat är porriga splittskivor från AP, de ska förhoppningsvis hålla ett tag och inte spricka. Aldrig med hålborrat för min del, det ser bra ut men de spricker. De här skivorna är ett par milimeter större än orginal så det sitter små spacers under bromsoket också.

De riktigt spännande sakerna ser man på bilden här:

Emeralden är inte monterad ännu, det visade sig att exigerna har en special ECU (samma som Esprit S2 verkar det som) som inte har samma kontakt som alla andra rover-K motorer har. Trist eftersom emerald annars bara är att plugga in. Det känns lite nervöst att knipa av hela härvan och löda in emeralds kontakt. Men det är bara att bita ihop och pilla med det nån helg.
Det är verkligen en uppgradering jag ser fram emot. Motorn är verkligen uselt mappad av lotus, det hoppar och frustar och stinker när man kör runt lite försiktigt.

Dämparna är nitrons 2-vägs, de är både monterade och testkörda på bana.

Det verkar som mitt val av fjädrar inte var helt lyckat. Bilen var ordentligt understyrd, trots alla trick för att fixa det bler det inte riktigt bra. Justera kränghämmare fram till mjukast, mjuka upp dämpara fram och styva upp de bak. Det blir nog till att beställa andra fjädrar, lite underligt eftersom de jag valt verkar rimliga om man jämför med många andra setuper. 425 lbs/in fram och 500 bak.
Jag märkte en otrevlig sak när jag mjukade upp krängaren fram, bilen började spinna mer på innerhjulet bak ut ur kurvorna. Inte helt oväntat iofs.

Men trots understyrningen och att det var första åkningen i år så bättrade jag min bästatid på knutan från 1.08.7 till 1.08.4. Och det finns definitivt mer att hämta.

borg
Lund
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Jag har haft problem sedan i höstas med att motorn har kokat nån gång ibland. Den har tryckt ut vatten via expansionskärlet. Det har varit rimligt sällan men ofta i samband med att man går in i depå efter ett stint på banan. Allt går bra så länge man gasar runt på bana, med vissa undantag. Ingen olja i vattnet, inget vatten i oljan. Toppackningen borde vara hel.

Efter lite analys kom jag på att det händer så fort den kommer över 100grader. Kanske locket till expansionskärlet är trasig? Ny införskaffades, men problemet fanns kvar.

Nu till det pinsamma.

I ren desperation så drog jag åt locket för kung och fosterland, kanske det kunde vara så att gummit i locket inte håller tätt mot expansionskärlet? Jovisst var det så. Inget mer kokande.

Ibland har svåra problem en enkel lösning.

Jag hoppas den klena roversnurran inte har tagit skada.

borg
Lund
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Blä! Dumma bilen.

Den forsätter koka bort vatten, ett hjullager har gett upp och muttern till hjulaxeln skar när den skulle skrivas loss

Men fort går det när det funkar 1:09.6 på sturup är inte så illa.

borg
Lund
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Så här ska inte en hub se ut. Inte undra på att det lät illa

Robban1
knutstorp
Här sen Jan 2008

Nä så ska det inte se ut, så såg min lagerbana ut där bak

Gulliksen

Här sen Aug 2007

Re:

borg skrev:
Blä! Dumma bilen.

Den forsätter koka bort vatten, ett hjullager har gett upp och muttern till hjulaxeln skar när den skulle skrivas loss

Har det hendt noe nytt siden i sommer? Planer for vinteren? lite bilder?=)

Lund
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re:

Gulliksen skrev:
borg skrev:
Blä! Dumma bilen.

Har det hendt noe nytt siden i sommer? Planer for vinteren? lite bilder?=)

Motorn mår inget vidare, tyvärr. Om någon känner till bra rover/VHPD/rejsmotor mekare som kan fixa den så tar jag gärna emot tips (skåne/själland). Motormek är utanför min kompetens. Motorer är bara problem, man är glad när de fungera och ledsen annars.

Med nuvarande motor skulle jag mått bra av en rejält tätstegad växelllåda. Både för att kunna hålla sig i varvtalen där motorn drar och för att det skulle vara enklare att växla. Tätstegad låda är underskattat.

Understyrningen jag klagade på innan har blivit bättre med lite mjukare fjädrar fram (400lbs/in),.inte perfekt, men tryggt understyrt

Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007

Bertil Carlsson vet jag har skruvat i hop en Rover motor till Schildt.
Jag vet inte hur avancerat det var men rtt litet tips allafall.

God jul!

MSCC
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009

Håller med om växellådan,provade en kompis S1a och skillnaden var påtaglig mot min S1-111S med close ratio låda,effektskillnaden är inte boven utan CR-lådan ligger perfekt för att hålla varvet uppe i framförallt 3ans växel.
Trodde faktiskt att samma låda satt i din Exige,eller det är det men räcker inte......?
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re:

RizaQ skrev:
Håller med om växellådan,provade en kompis S1a och skillnaden var påtaglig mot min S1-111S med close ratio låda,effektskillnaden är inte boven utan CR-lådan ligger perfekt för att hålla varvet uppe i framförallt 3ans växel.
Trodde faktiskt att samma låda satt i din Exige,eller det är det men räcker inte......?

Det är samma CR låda i exigen. Men jag kör inte ofta under 60 eller över 200. 1an och 5an gör igen nytta
Den lådan går från 8000 till knappt 6000 rpm vid växling. 6500 hade varit bättre. Inte primärt för att hålla sig i bandet utan för att få smidiga växlingar. Jag vill ha race-utväxling, inte sport-utväxling. Quaife har goa kit man kanske skull fundera på...

Bertil har jag hört om innan. Det är strax säsong, dags att börja ringa runt.

RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009

Min motor har den där VVC grejen (variabel kamaxelstyrning) vilket gör att vridet bibehålls i ett större spann,så den är nog inte så känslig som VHPD motorn är,misstänker att din är betydligt mer spetsig i karaktären.
Min motor tappar inte så mkt ork utan drar bra från 4000 rpm upp till närmare 7000 rpm,går iofs till 7300 rpm men tycker inte att den skjuter på lika mkt över säg 6700-6800 rpm.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Exige -00
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (13034 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande