Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1875 besök totalt |
Understyrningsfråga Ultima GTR
Hej, Har hört från flera källor att Ultiman GTR orginal har en tendens att understyra vid gaspådrag ut ur kurva, framförallt i ganska långa högfartskurvor. Power oversteer går ju givetvis att framkalla. Hur kan man avhjälpa detta. chassimässig förändring är ju att föredra men även körtekniska tips är ju intressant. Lite grundfakta orginalUltima ca 60-40 (bak-fram) viktfördelning, 950 kilo, 335/30-18 bak, 245/40-18 fram, 450 hästar, LSD, ingen kränghämmare. _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
Re: Understyrningsfråga Ultima GTR
Spontant skulle jag säga att det kommer av för lite grepp fram relativt bak så bredare däck fram skulle säkerligen förbättra situationen. Givetvis kan bättre inställd camber och chassi också hjälpa till. Mer marktryck fr Körtekniskt så hälper det med mindre gas eller brutalmycket gas så du får power-oversteer men det är knappast snabbare. Möjigen kan det hjälpa att köra fortare i kurvan också. |
||||
I fallet långa snabba kurvor är det tveksamt om et är diffeffekten, snarare för dåligt marktryck fram pga hastigheten.
Mest troligt är dock att bilen som upplevts så här är inställd för gatdäck och cruising/landsväg. Dvs med ca 0 negativ camber, som tillsammans med snällare camberkompensation fram än bak ger lite understyrning. Du kanske vet mer om hur bilen var inställd? Troligtvis ganska enkelt att justera bort genom att sätta mer negativ camber fram. Saknar ultiman krängfjäder både fram och bak? Jag förstår dom som strävar efter att hitta en setup som klarar sig utan krängfjäder. Vi är två läger här på rejsa.... ![]() ![]() Själv är jag av uppfattningen att pitch moden blir för styv i förhållande till rollmoden om bilen saknar krängfjädrar. Lite mjukare fjädrar och kränghämmare fram och bak. Då är det också lättare att justera balansen i bilen om man slipper byta fjädrar för att åstadkomma några förändringar med hjälp av fjädringen. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Jag tycker det är guld värt att ha justerbara kränghämmare, <5 minuter för att justera om balansen i depån. _________________ Pär Hylander |
||||
Bilarna som detta upplevts på är gatbilar uppsatta för gata snarare än bana.
Ultima saknar helt kränghämmare. Själv (utan att veta varför..) så skulle jag vilja ha kränghämmare men det verkar inte helt lätt att veta hur dessa i så fall skulle byggas för att passa resten av bilen. Tror ni min bil som är minst 50 kg lättare i "rumpan" kommer ha andra egenskaper pga av viktfördelningen? _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
Tycker det är mysko ang krängningshämmare. Är det skrivit något om anledninen till det? Finns det några andra ban eller tävlingsbilar som saknar kränghämmare? (vi bortser från sådana som har aktiv fjädring och gokarts) om vi bara tittar på däcksbredder vs viktfördelning så kommer ev understyrningstendenser snarare att öka med 50 kg mindre bak. Fast du kan väl välja lite mjukare fjädrar fram? _________________ Pär Hylander |
||||
Flera av ERF 944:orna saknar kränghämmare, bl.a. vå och Tollis. Vi har bägge drop-stops fram som på sätt och vis styvar upp framvagnen en edel, framförallt vid turn-in. 1:11,9 på Kuntan med Toyo 881:or och otrimmad motor (160hk). Men när det gäller Ultimans understyrning i högfartare vid gaspådrag så är det väl egentligen ett perfekt bettende om man vill åka både fort och säker??? Så länge det inte går till överdrift, eller om omslaget till power oversteer är skarpt (och brutalt). Detta beteende borde egentligen kunna innebära att man kan gå på lite hårdare ut ur kurvorna i hög hastighet. Övertyrt in och understyr ut brukar vara rätt eftertraktat betteende speciellt i hög fart då man ju flyger som en vante när baken kör om en på yttern. Ofta lägger man på en aning mer downforce bak just för att få detta beteende. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Jag skulle inte ändra nå'nting förrän du kört med bilen på bana. Det här med chassibalans lämnar en del utrymme för tycke och smak.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Håller helt med, det kommer finnas hundra saker du vill ändra när du kommer ut på banan första gången. Vem vet, du kanske avgudar chassiebalansen rätt av? _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Men det är bra att ha ett hum, räknat, på hur balansen borde bli.
Då har man också en aning om vad som skall justeras och hur mycket. Krängare eller ej??? Beror mycket på vad bilen skall användas till och hur rollcentrum, tyngdpunktsplasering, bärarmsgemometri mm ser ut för bilskrället. Jag har fått smisk på fingrana av en Guru vad gäller K-fjäderns vara eller inte vara, så jag är nu vän av K-fjäder. I Ultimans fall tror jag någulna vättig från början om man gämnför med en svenne bil. _________________ Johan Sjölinder |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1875 besök totalt |