Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2 >> 4 besök senaste veckan (18572 totalt) |
Porsche 993 GT2 RSR replica -69
Då var det dags för mig att presentera bilen här. Det kommer inte att vara så mycket projekt över den, eftersom den är köpt för vara så gott som "klar" samt att jag inte har tiden för att fixa den nu. Eventuellt blir det mer uppdateringar efter nästa säsong när jag fått känna på bilen lite mer. Kaross: Porsche 911 -69 grund med plastkit från 993 GT2 RSR. Allt plast som sagt utom taket som fortfarande är plåt. Byggt av Porschekändisen Myggan i Tomelilla. Vikt: 1000 kg Motor: 3,8 liters Porsche RSR (byggd på 993 block) tävlingsmotor by Edgar Dören. Bromsad till 400 hk hos Turbocenter i Stockholm. Drivlina: Porsche 915 5-växlad låda. Bromsar: Nya framok och skivor. Fabrikat okänt ännu då jag inte hunnit inspektera dessa. Bak är det Porsche original. Chassie: Bilstein stötdämpare. Resten har jag inte hunnit satt mig in i. Inredning: Bur samt Momo Corse stolar samt Sabelt fyrpunktsbälten. Övrigt: Stabiliseringsstag fram och bak, BBS breda fälgar (335:or bak), VDo stereo(!) mm. Bilen är reggad med dessa uppgifter så besiktning är inga problem (den är besiktigad): T31B MOTORN ÄNDRAD T31C MOTOREFFEKT ENLIGT UPPGIFT T71E SKYDDSBUR T71K SPÅRVIDD FRAM 1430 MM T71L SPÅRVIDD BAK 1460 MM Förra ägaren var inte speciellt insatt i detaljerna när det gäller denna bil och om någon känner igen bilen, så tar jag tacksamt emot information om den. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Edv@rd L@itil@ - Porsche 997 9ff GTurbo 750 - |
||||
Cool bil
![]() Vet du var man kan få tag i däck (R- och vanliga) till en sådan för rimliga priser? Vilka dimensioner är det på fälgarna? _________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
||||
[/quote]Vet du var man kan få tag i däck (R- och vanliga) till en sådan för rimliga priser? Vilka dimensioner är det på fälgarna?[/quote]
Jag har! Maila bara dimensionerna du vill ha så fixar jag det. ![]() _________________ Jörgen Rydh Dodge Viper GTS Hardcore Edition |
||||
Mycket nice
![]() ![]() ![]() Några reflektioner förutom odelad beundran för en suverän bil: Kan du speca motorn lite mer? I min gamla bil kom jag upp i 340hk (dock med spikningar) med mitt 3.8l bygge. 400hk och 915 låda? Antar att du har oljekylning och att den är förstärkt men jag skulle nog ändå ta det lugnt på låga växlar osv. då jag tror du "tullar" på marginalerna, man brukar säga att över 300hk och 915 låga så ska man ta det lite "piano". Som sagt, mycket grym bil. Hoppas vi får se dig på banorna till våren. Tomas 993TT by Lotec _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
Tackar. Jag har tyvärr inga specifikationer på motorn då det visade sig att byggheren dött i cancer. Men enligt uppgift så är det RSR motor och specarna finns att finna på nätet. Motorn är bromsad hos turbocenter och enligt uppgifter fanns det några hästar till att plocka genom att gå upp i spridarstorlek. Är tyvärr inte på inläst på just Porsche (är en gammal BMW fantast). Jag får hoppas att lådan håller. Bilen väger ju inte så mycket så jag har en liten fördel där. =) Filmade lite förra helgen när vi varvade motorn för att ge folk en uppfattning hur rapp motorn är. Tyvärr så återspeglar inte filmen ljudet, men det ger en vägledning iaf. http://www.youtube.com/watch?v=60iBKF1mccQ Tanken är att köra lite bana i sommar, men jag är lite orolig för det höga ljudet. _________________ Edv@rd L@itil@ - Porsche 997 9ff GTurbo 750 - |
||||
Var en av dom som pratade med förra ägaren när den var till salu.
Grattis till inköpet, ser mycket fin ut. Hade lite svårt att skapa mig en bild av bilen med dom bilder och info jag fick skickat till mig. Med bilderna ovan så var den nog finare än jag föreställde mig då. Svårt när man inte kan få något på motorn då det ändå handlar mycket om denna i denna bil. Lycka till... _________________ ___________________________ Tommy Karlsson Porsche 996TT-02 |
||||
När bilen byggdes tror jag siktet var inställt på ren race. Varför ska man annars bygga för brandsläckare, justering för bromsverkan (fram/bak), huvudströmbrytare etc etc?
I vilket fall som helst så är även värmepaketet bortplockat. Skulle gärna vilja ha värme / friskluft. Någon som har bra lösning på detta eller ska man leta efter ett värmepaket och montera dit ett sånt? _________________ Edv@rd L@itil@ - Porsche 997 9ff GTurbo 750 - |
||||
|
||||
Du har säkert inga värmekammare heller? OM du nu endast ska köra med bilen på bana/sommar så behövs knappast någon värme i bilen. Men defroster är alltid bra! Jag har pillat med bmws defroster för e36 cab på min kärra. Dock har jag inte provat funktionen på min bil..men det funkar att hålla rutor imfria för andra så lär det funka för mig. Du kallar din bil för replika...har man gått så längt så man har pillat dit hjulupphängning från 993 med? I vilket fall...den ser jäkligt nice ut ![]() _________________ Pelle Persson |
||||
Inga värmekammare. Får kika på någon liknande lösning. Vore skönt att ha nåt när det regnar samt på hösten. Hjulupphängning är ej bytt. Tackar. =) _________________ Edv@rd L@itil@ - Porsche 997 9ff GTurbo 750 - |
||||
Problemet jag tänkte på var inte mig själv, utan vilken dB banorna tillåter. ![]() _________________ Edv@rd L@itil@ - Porsche 997 9ff GTurbo 750 - |
||||
Bilen är hos Levin Racing nu för genomgång, service och lite fix så att det bara är att köra i sommar.
![]() Har tyvärr ingen tid eller ork att fixa nåt med den själv, så man får välja det dyra alternativet. ![]() Det som ska fixas är; - Sladdrig växelspak. Så det blir byte av lite bussningar etc. - Hjulinställning och balansering av fälgar - Byte av ventilkåpspackning - Ventiljustering - oljeservice - Montera termostat till oljekylare - Skruva fast ett fäste till frontspoilern - Annat som Levin hittar och behöver fixas... _________________ Edv@rd L@itil@ - Porsche 997 9ff GTurbo 750 - |
||||
|
||||
Var hos Levin för att hämta 996:an igår och passade samtidigt att kika lite på min bil.
Anledningen till vibrationerna vid körning var varken obalans i fälgarna eller dålig hjulinställning. Istället låg felet i att man aldrig monterat centreringsringar (styrningar) fram som sitter mellan fälgen och navet. Det är iof ett bevis på att bilen gått ganska lite efter ombyggnationen. ![]() Levin hade iaf måttat upp och beställt styrningar och det är det som dragit ut på tiden. Men de hade kommit nu och det är bara att montera dit de. Har läst på lite ang sladdrig växelspak på 915 lådan. Tydligen så är dessa så från fabrik, dvs de går inte tillbaka till mittenläget med hjälp av fjäder eller liknande. Hittade även info om att Perrys Motor har en egen lösning på detta. Får ta och kika på detta sen och inte Levin kommer med nån egen lösning på detta. _________________ Edv@rd L@itil@ - Porsche 997 9ff GTurbo 750 - |
||||
Tackar. =) Fick mail från Levin idag om att centreringarna satt på plats och nu väntar de bara på termostat till oljekylaren. Den skulle nog komma under veckan och de räknade med att bilen skulle vara klar tills på fredag. Förresten, någon som monterat termostat till oljekylaren? Eller kör ni utan? _________________ Edv@rd L@itil@ - Porsche 997 9ff GTurbo 750 - |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2 >> 4 besök senaste veckan (18572 totalt) |