| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vem blästrar alufälgar i Göteborg?
|
2 besök senaste veckan (13453 totalt) |
|
Just det... Nu kommer alla att säga Guson.. men dom har slutat med det. Dom fick inte vidare tillstånd för alla kemikalier som krävs för att luta av färg före blästring. Hittade ett företag i Kungälv... svindyrt och skulle ta lååång tid. Jag måste ha ett tips. Säg nu för guds skull inte Kållereds blästring och måleri... dom har vi redan avfärdat som lunatics.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
|
|
|
_________________ Martin Wahlberg |
|
Har du varit hos Guson det senaste?
För när jag var där för några månader sen, så var det nya medel på väg in för ändamålet! Men det kanske inte funka som det var tänkt? _________________ Tobias Svenrot Kör oftast DogeRam2500Cummins, MB Gl, Golf Mk1 Gti-84, Golf Mk1 Gli cab eller något av mina andra (46) fordon! |
|
Hej Tobias!
Joda, det är bara ett par dagar sedan jag var i kontakt med Guson. (troligen strax före trådstarten) Han jag talade med sa då att man inte längre klarar att köra fälgar pga att dessa vätskorna som löser upp färgen, inte längre godkänts av miljöantagonisterna. Sedan rekommenderade han en firma i Kungälv som jag inte minns namnet på just nu. Det var dock inte pulverteknik som jag sett rekommenderats.
|
okej..
Men fick samma svar ungefär när jag var där, att deras befintliga kem hade blivit olagligt. Men då fick jag tillsvars att jag skulle återkomma om några veckor, då dem skulle fått in någon godkänd smörja.. Som dem kunde använda. Men antingen har det inte kommit än, eller så funkade det inget vidare.!? Kan man inte blästra fälgarna direkt utan att man kemar av den gamla färgen? Det har jag gjort skälv i blästerskåp, med glassand. Slipat grovt först bara så "biter" sanden fint i den gamla pulverlacken. Visst tar det en stund men bra blir det! _________________ Tobias Svenrot Kör oftast DogeRam2500Cummins, MB Gl, Golf Mk1 Gti-84, Golf Mk1 Gli cab eller något av mina andra (46) fordon! |
|
Är också intresserad av någon som vill/kan blästra fälgar i Götet. Har en uppsättning 17" och ev en omgång 18" som behöver en blästringsomgång innan sommarsäsongen.
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
|
Jag lät blästra och lacka en uppsättning fälgar hos Fyra Ess. Dom ligger dock i Trollhättan, så det är ju inte riktigt svar på frågan.
Inte exakt insatt i hur de tvättade fälgarna innan blästring, men de var lite oljiga och skitiga när jag lämnade in dom iaf. _________________ Ragnar Burenius
|
|
Nä men Hälltrottan kan ju funka det med.
om det inte finns en enda vettig blästrare i heeeela Göteborgstrakten, så kan Trollhättan vara ett rätt schysst alternativ, om dom dessutom är reko och håller bra pris. Vad kostade ditt kalas? _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
|
Hmm... Vill minnas att jag gav 800kr för blästring och 1200 för lack (för 4st 15"are). De lackade då med någon industrilack som de påstod skulle vara tålig och bra (fanns även annat att välja på, dock ej pulver). Jag efterfrågade inte direkt utställningsfinish, men jag tycker resultatet blev bra.
_________________ Ragnar Burenius
|
|
Skall vi kolla om vi får mängdrabatt?
Jag har minst 3 uppsättningar fälgar som vill ha sig blästring å lack! 15-17" _________________ Tobias Svenrot Kör oftast DogeRam2500Cummins, MB Gl, Golf Mk1 Gti-84, Golf Mk1 Gli cab eller något av mina andra (46) fordon! |
|
Ja det är ingen dum idé.
Man kan kanske få något ställe att ta det som ett ordentligt jobb om dom får en hög att bita i. Ibland känns det som att man kommer och stör när man kommer med 4 15" alufälgar. om man kommer med 5-6 uppsättningar så kanske dom ser lite volym i grejorna.
|
om du kan tänka dej en resa österut finns tibab i Borås
går ju rätt fort på R40 http://www.tibab.se/priser-och-konta _________________ Torbjörn Andersson |
|
vi har kört ett helt gäng med alufälgar i vanlig kulbläster (rejäl industribläster-automaitiska skåp)
får bort mer eller mindre alla färger, inkl krom. blir dock rätt grov yta så brukar köra 2-3 varv epoxy slipgrund under å sen slipa med vanlig 240-320 papper för hand för å få slät ytan innan man målar med epoxy våt-lack. måste ju finnas nått ställe i hela gbg som svetsformor mm skickar sina konstruktioner på blästring å lack, med tanke på attt det finns typ 4-5 ställen i norrköping och göteborg är betydligt större stad _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
|
Ett företag jag inte har koll på om dem blästrar, men har haft dit grejer på pulverlack!
http://www.melack.se/ Ligger i stenkullen/floda! Framgick väl inte riktigt om den blästrar!? med jag har för mig att det i grannhuset fanns en blästringsfirma, kommer bara inte på namnet! _________________ Tobias Svenrot Kör oftast DogeRam2500Cummins, MB Gl, Golf Mk1 Gti-84, Golf Mk1 Gli cab eller något av mina andra (46) fordon! |
|
Det finns en bra sandbläster på SKF.
Dock lite svårt att som privatperson traska rakt in på en av värdens största lager tillverkare bara. Har själv blästrat där och det funkar kanonbra. Tog ca 6 timmar. Blästrade bland annat 4 gamla Porsche magnesiumfälgar som jag är otroligt rädd om. Hadde kontkat med INTERA i Stokholm och tog reda på vad dom blästrade med för tryck och vad dom använde för matrial. Till min förvåning var det samma bläster tryck och samma leverantör av sanden. Så har ni någon känning på SKF så kan den kanse prata med killen som blästrar på hållarfabriken om att få hjälp med blästringen. Se bara till att det inte blir i kul blästern, den funkar bra även på aluminiumfälgar men det blir lite mer yta att jobba med. _________________ Anders Alverby www.ALVERBYRacing.com www.TRAILER3500.se Tar fram det släp du behöver. Från litet till stort! |
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (13453 totalt) |