Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
887 besök totalt |
FireHawk hillclimb single seater
Den här verkar småsnabb ![]() ![]() ![]() ![]() Undra hur den står sig mot en Radical? DJ Racecars have developed a new monocoque carbon tub single seat racing car - the FIREHAWK. We have already received orders for the chassis - The first production car has now been completed. The first trials have been - shall we say "blistering"!!! Technical Spec; Tub: Full pre-preg carbon tub Vehicle Mass: 262 Kg Front suspension: Pushrod, twin dampers Rear suspension: Pushrod, twin dampers Dampers: Aluminium Avo adjustable Front track: 1450mm Rear track: 1395mm Wheelbase: 2320mm Brakes: Brembo Wings: Pre-preg carbon wings front and rear ![]() ![]() ![]() ![]() http://users.breathe.com/defiant1/djracecars/carbontub.html _________________ //Mattias Gripenland |
||
jag ska bara ringa ferrari å fråga vad de ska ha för förra årets F1a innan jag bestämmer mig...?!
![]() det börjar bli fånigt extrema bilar de där banspecialarna... en radical går ju ivarjefall gatregga, det kan man väl inte med den där? näe lotus elise e lagom extrem för min smak ![]() _________________ Pontus Fyhr |
||
Bilen finns även omskriven i CCC (Cars & Cars Conversions) Sept 2002. "Probably the lightest racing car on earth". Tydligen var de största problemen med att bygga så lätt att hitta lämpliga däck, funkade inte så bra eftersom marktrycket blev för lågt så de fick ingen värme i däcken.
_________________ Johannes Bengtsson |
||
Antagligen skulle den piska skiten ur en radical. Feta hillclimracers piskar skiten(=lite snabbare) ur F1:or
Anledningen till att man kan få så grymma prestanda ligger lite i hur bilarna används. I en hillclimb så kör man ju en och en uppför en bana på endast ett fåtal km, ofta en vanlig väg. Detta innebär t.ex. att man inte behöver dimensionera kylssytem, oljevolym etc för mer än ett par minuters drift. Man kan också dimensionera hjulupphägningar etc, utan att behöva ta hänsyn till utmattning eller konstant nötande på kurbs. På samma sätt så kan man ofta trimma motorerna till oigenkännlighet utan problem då driftstiderna är korta. När det gäller monocoen så kan man göra den otroligt lätt och smal då man kan skippa vissa krockstrukturer (inga sidokrockar från andra bilar), plats för kylare, (kylluftsintag saknas t.ex. i stort sett på denna bil) Andra saker är ju att skippa generator, startmotor och köra på ficklampsbatterier. Jag har sett hjulupphögningar där man går ner till motsvarande M5 (i tum då istället) bultar i infästning till hjuluphägningar, iofs med höghållfasta flyg bultar men ändå. Coolt är det i varje fall...... _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
Jo det går väl? Finns väl inga begränsningar på hur ett amatörbygge ska se ut? Bara den har lampor och inte alltför mycket effekt. På 262kg får den inte ha mer än 39kW enligt nuvarande besiktningsregler för amatörbyggt ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
887 besök totalt |