Sparade trådar/FAQ
Johans eminenta exceldokument
14 besök idag (137970 totalt)
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 34785

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 13904



Kanon.......fnkar när man klrat t hr xel fnkar.

Men jag får fel däckshöjd

245-45-16......är 629.9 mm höga........med i diagramet står det 608 mm..........

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 13904



Ni behöver inte svara på dtta.....fö n ha jag klat t vad man använder korigeringen till--------

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 13904



Jag har nu skrivit ut det första diagramer...........DET BLIR JÄTTE BRA.

TACK FULING...............

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
fuling
Stockholm/Bromma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8203

Hjälpmoderator

ButterflyRacing:
Kom du på att det funkar för 3-växalt också??????

INFo:
Däck......-filen:
1. funker för 3, 4, 5 och 6-växlade lådor.
2. vill man bara se kurva så ställ slutväxlarna på "tom" så syns inte kurvan.
3. korregeringsfaktor är för att få rätt rullningsdiameter, ett typ 65-80 profil är ca ca 0,97 och för ett lågprofil ca ca 0,98.

_________________
MVH Johan Sjölinder
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 13904



Perfekt med treväxlat.............men hastigheten räcker inte till med högsta utväxlingen........

Går det att få hastigheten överst i diagramet också..??

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
fuling
Stockholm/Bromma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8203

Hjälpmoderator

citat;
Går det att få hastigheten överst i diagramet också..??

Varför????

_________________
MVH Johan Sjölinder
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 13904



fuling skrev:


Varför????


Det blir mer överskådligt................det är ju topphastihheten och växlingsvarvet som är intresant...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
fuling
Stockholm/Bromma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8203

Hjälpmoderator

ButterflyRacing:
Fixat till nästa relis.

Men jag väntar först på mer gnäll

_________________
MVH Johan Sjölinder
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 13904



Det blir supreprofsigt när man skriver ut det.... .....Kanske går att fixa lite, lite grövre linjer i kurvorna...........men det kanske är minskrivaresomär dålig....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Rikigt bra! thumbs up
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
fuling
Stockholm/Bromma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8203

Hjälpmoderator

grövre linjer på kurvorna:
1. Gå till diagramet
2. Ställ markören(musen) på en kurva och dubbelklicka.
3. det kommer upp en meny.
4. tryck på mönster
5. där står det "tjocklek"
6. välj en ny tjocklek
7.tryck på ok

_________________
MVH Johan Sjölinder
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Per Hansson
LIDINGÖ
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7243



Var ute och framförde ett fordon med naturlig Ackermann och kom på ett test för att kolla beräkningarna i extremfall.

Däcksradie 50 mm
axelavstånd 1000 mm
styrradie(skrubbradie) 250 mm
styraxelavstånd 0,00 mm
spårvidd 500 mm

..verkar stämma trots att jag inte får till data riktigt. Den slickar nedre kurvan på "riktig ackermann".

Kan nån gissa "fordonet"?

_________________
Per Hansson

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13421



Pär Hansson skrev:
Var ute och framförde ett fordon med naturlig Ackermann och kom på ett test för att kolla beräkningarna i extremfall.

Däcksradie 50 mm
axelavstånd 1000 mm
styrradie(skrubbradie) 250 mm
styraxelavstånd 0,00 mm
spårvidd 500 mm

..verkar stämma trots att jag inte får till data riktigt. Den slickar nedre kurvan på "riktig ackermann".

Kan nån gissa "fordonet"?


Barnvagn ??

_________________
Fredrik SLC ...
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
fuling
Stockholm/Bromma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8203

Hjälpmoderator

Däcksradie 50 mm
axelavstånd 1000 mm
styrradie(skrubbradie) 250 mm
styraxelavstånd 0,00 mm
spårvidd 500 mm

Hmm Bambino trampbil kanske.

_________________
MVH Johan Sjölinder
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Per Hansson
LIDINGÖ
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7243



Fredrik - SLC skrev:
.....Barnvagn ??
Barnvagnar brukar ju inte ha styrning, men du menade säkert barnskrinda och det är rätt! o-rejsigt så det förslår!

Sån med stel styrande framaxel med dragstång. Då borde ju skrubbradien bli hälften av spårvidden, KPI noll... Osv. Kom bara på ett enkelt men extremt exempel för att leka med kalkylarket. Fick inte bort toe helt av nån anledning. Sen blir det ju lite konstlat med styrstagsmått m.m.

_________________
Per Hansson

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13421



Pär Hansson skrev:
Fredrik - SLC skrev:
.....Barnvagn ??
Barnvagnar brukar ju inte ha styrning, men du menade säkert barnskrinda och det är rätt! o-rejsigt så det förslår!

Sån med stel styrande framaxel med dragstång. Då borde ju skrubbradien bli hälften av spårvidden, KPI noll... Osv. Kom bara på ett enkelt men extremt exempel för att leka med kalkylarket. Fick inte bort toe helt av nån anledning. Sen blir det ju lite konstlat med styrstagsmått m.m.


Joho..... den som min sambo köpt har det.... Och det indivuellt på varje framhjul vad det nu gör för ackerman och annat vet jag inte.... men toe-in är rätt flexibel iaf

_________________
Fredrik SLC ...
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
640k
Stockholm
Här sen Okt 2003
Inlägg: 282



Vad är / står "skrubbradie" för?

_________________
Benny Waenerlund - Audi S3, MTM
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
fuling
Stockholm/Bromma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8203

Hjälpmoderator

640k:
skrubradie eller styrradie, 2st ord för samma sak.
vad det är se, (styrradie)
https://rejsa.nu/artikel.php?t=6915

_________________
MVH Johan Sjölinder
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Johan Edlund
Borlänge
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Bosch har ett gratis simulator program med utväxlingar, väghållning osv. på www.bosch-motorsport.com
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 15292



Johan Edlund skrev:
Bosch har ett gratis simulator program med utväxlingar, väghållning osv. på www.bosch-motorsport.com
Antar att det är LapSim du menar?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Sparade trådar/FAQ
Johans eminenta exceldokument
14 besök idag (137970 totalt)
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>