| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Inmätning av motor i kaross
|
850 besök totalt |
|
Har någon tips på hur man får i en motor så att den hamnar rak och rätt i kaross? Ska flytta bak motorn 25cm i min kaross. Har två metoder jag funderat på. 1. Montera en fläns med ett rör 40mm 200mm långt, inmätt rakt på flänsen. Montera ett på vevaxeln, montera en annan på diffen (som sitter på orginalplats). Sedan kan man ta ett rör som har 40mm invändigt diameter och trä på mellan dessa punkter, sedan lyfter man i motorn, gör en första montering med hjälp av denna position och mäter så att det verkar rakt från det läget. 2. Orignal infästningspunkter finns till motorfästena, orginal motorfästen finns, det går ju göra en förlängare till dessa med 250mm cc mellan hålen och styra motorn till räta med dessa och utgå får dessa punkter. Några andra tips eller synpunkter? Har delat kardan. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
|
Mina motorfästen satt symmetriskt i förhållande till vevaxeln så jag byggde en ny framvagnsbalk med fästena symmetriskt.
Sen mätte jag in växellådans utgående axel mitt emellan trösklarna, då stod den rakt i sidled. Sen lyfte jag växellådan med ett spännband och lade ett digitalvattenpass på toppen.. v*lv* b230.. så att den låg rak. Nu bygger jag en låg båge inne i bilen, och den bågen är skruvad i fästet för växellådans gummikudde. Sen kan jag ta ut drivpaketet och bygga en växellådsbalk. Bågen ska bort sen. _________________ Arne Lindgren |
![]() |
Skruva banåkabil
|
850 besök totalt |