Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 242 års 81 (bana & gata) uppdat med bilder å ny info | 1 besök senaste veckan (6368 totalt) |
Hej !
Lägger upp min lilla projekt tråd..... Kaross.. org med valsade skärmar och folkracebur/gatbur. Inredning.. org instrumentpanel med andra mätare än orginal mesta rensat ska ha 2st rallystolar i den. Brandvägg & dörrsidor i alu samt alu durk i skuff & golv fram Chassi.. Egen byggda ställbara fjäderben fram med kortade bilstien dämpare samt smalfjäder från Sellholm Egen byggda bärarmar fram (fullt justerbara med uniballs) Bak bilstien dämpare med smalfjäder och egen gjorda fjädertallrikar egensvarvade delrin bussningar. (bakvagn ej klar än) Bromsar.. Fram Brembo 4-kolvs ok från nån evo bil 330x32mm skivor med egengjorda bellhouse & ok adapter. Bak orginal med hålborrade skivor och vassare belägg Bromsvåg och stålomspunna slangar anväds också. Drivlina.. Det vart en Bmw motor som heter m50b25 med tillhörade växellåda getrag.(orginal koppling tills den rasar) motorn kommer att våldtas med turbo och annat sprut å tändning bakaxeln är orginal (kommer köpa diff när ja får råd) Boxade bärarmar bak. _________________ Johan Andersson.... det ska gåå fooort.. |
||
Eller varför inte tio? vi är fler som skulle kunna vara sugna. Trevligt med lite fler volvosar här på forumet _________________ Jonas Bjerkemo |
||
tjo
ang tillverkningen av bussningar så vill jag göra åt mej först för att se om det blir bra innan jag erbjuder några till er andra men inte omöjligt.. jag kommer att uppdatera minst en gång i veckan med info och bilder första bilderna kommer på tisdag kväll... mvh johan _________________ Johan Andersson.... det ska gåå fooort.. |
||
håller på att fixa till den inne i cupen.
så det är inte så mycket att ta nå bider på än.. är det nån som har ett bra tips hur man på nå bra sett får bort mattan och kladdet som blir kvar när man tagit bort innertaket ??? ge mej goda råd . (har lyckats få bort själva mattan/pappen eller vad det är men det är massa rester kvar)) tack på förhand _________________ Johan Andersson.... det ska gåå fooort.. |
||
Hej Johan!
Har du provat med limborttagningsmedel? Annars funkar det nog med värme och skrapa. Good luck _________________ BMWSC #718 www.FartFabriken.se Husqvarna Rider 13 -2008 BMW E21 Stillastående projekt. |
||
jaha detta projekt har ju liksom inte gått som planerat tyvärr ....
Projektet finns kvar men skyndar långsamt. fjäderbenen är klara frambromsar är inhandlade och adapter & bellhouse är tillverkade stötdämpare vart kortade bilstein dämpare bärarmarna är strax klara karossen är klar för lack skärmkanterna bak är bortkapade framskärmarna är valsade 4cm per sida för att rymma hjulen motor inköpt dock inte den som var planerad utan det vart en annan talar om vad det blev när den sitter i bilen. pedalställ också klart väntar bara på att få stolen så jag kan måtta in det samt bygga en ny rattstång. bilder ska komma men har ingen bra kamera har inte börjat med bakvagnen än det ska jag göra så fort fram änden är klar. ska försöka uppdatera lite oftare. _________________ Johan Andersson.... det ska gåå fooort.. |
||
Hoj finns det någon som kan tipsa om nå bra tips hur man kan få till en bra krängare
fram på 242 ? då budgeten säger i från till att bygga knivkrängare just nu så kom gärna med tips och råd... mvh johan _________________ Johan Andersson.... det ska gåå fooort.. |
||
finns det inge duktiga volvo killar här som har lite tips å råd till mej ang
styrning o krängre samt lite tips på hur man ska göra bakvagnen lite bättre (vill inte bygga 4-länk) mvh johan _________________ Johan Andersson.... det ska gåå fooort.. |
||
Styrleder från servobilar. Så lossar du inre och bakre bult på dem och vrider leden frammåt så mycket det går, borra nya hål och sätt fast. Sen har du vad caster du behöver. Krängare köper du KG:s grövsta. http://www.kgtrimning.com/ Edit: http://www.abrmotorsport.se/shopen/i annars säljer Sellholm färdiga men de går ju på slant. _________________ Daniel Steiner |
||
Tack svartlock..
jag har ställbara bärarmar (kan justera caster staget) samt sellholms caster platta behöver ja mer caster än så ?? blir bilen mer snabbstyrd av det ?? kan man korta styrväxeln själv på nå sett ?? styrlederna tänkte ja göra om med uniballs då jag måste sänka ner dom en bit _________________ Johan Andersson.... det ska gåå fooort.. |
||
_________________ Johan Andersson.... det ska gåå fooort.. |
||
Nä man måste inte köpa en dyr styrväxel utan man kan lika gärna ta och flytta styrstagets yttre infästning bakåt närmare spindelledens infästning så man ändrar utväxlingen. Nackdelarna är att den kommer bli mer tungstyrd och att man kan svänga hjulen för mycket. man ksa tydligen kunna lägga distanser i styrväxeln så den inte kan gå lika långt så slipper man problemet det att svänga för mycket eller så bygger man någon annan styrbegränsning.
http://www.ofiengineering.se/Car/Fja Styva upp den krängare du har kan man göra genom att flyttar staget mellan krängaren och länkarmen. ju längre ut det sitter på krängare desto bättre. allra bäst blir det om man fäster det i fjäderbenet. Andra änden av staget kan man fästa i en kläma som sitter längre fram på krängaren än vad den gör nu i hålet länst bak. Mer om detta kan du hitta här på forumet bla i svartlocks tråd om hans grupp H bil där det räknats endel. På grupp A bilarna satt stagen på detta viset med ett ledlager i fjäderbenet och en klämma. finns en bra bild på detta från den bilen som står på museumet i göteborg tyvär hittar jag den inte nu då bilderna inte är klickbara just nu http://www.240grupp-a.se/index.htm _________________ Jonas Bjerkemo |
||
Jonaazz förslag på styrarmar är bra. Mellanläggen löset även problem med för lågt rollcenter.
Några SAAB-styrväxlar bör inte monteras. Dessutom säget inte antalet rattvarv något. Det är antalet mm rörelse/rattvarv som räknas. Det finns fler sätt att få färre rattvarv. Ska du åka med servo....så är det bara att bita i det sura äpplet....och köpa en färdig styrväxel. Men en ombyggnadssats för växel utan servo är inte så dyr. Men det billigaste sättet är att sätta en växel på rattstången. Finns 2:1 och 1,5:1. Men som sagt....Jonaazz förslag är bra. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
varför gå över ån för vatten? utväxling på rattstången är ju med en smidig lösning. Hur är det med godkännandet på dessa? ska inte rattstången vara orörd så den defomerar sig rätt vid en eventuel krock? en nackdel med att flytta bak styrlederna som jag skrev innan är ju att om det är ett litet glapp i styrväxeln kommer det bli större på hjulen nu än innan
_________________ Jonas Bjerkemo |
||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 242 års 81 (bana & gata) uppdat med bilder å ny info | 1 besök senaste veckan (6368 totalt) |