Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2212 besök totalt |
Halvbur till Porsche 968
Är på jakt efter en "bolt-in" bur till en porsche 968. Vill kunna återställa bilen till original skick om så behövs. Ska EJ användas för tävlingsbruk. Har sett i usa , http://redlinerennsport.homestead.co /Jerry _________________ Jerry Andersson |
||||
_________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Hmm, de ihopskruvade bågarna/burarna... Hur mycket skiljer i säkerhet mellan en sån och en riktig helsvetsad sak?
och om jag letar efter en bur/både för tävlingsbruk, är en sån skruvad båge godkänd då? (VM i dumma frågor från mig? ![]() ![]() _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Nejdå! Det visar bara på att du planerar din bils framtid på rätt sätt ![]() ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||||
Hehe, "Säsong två" verkar närma sig... ![]() ![]() _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Den bågen jag beställt skall vara godkänd för minikravet i t.ex. roadsport och PCSR, men skall man tävla "på riktigt" så är ju en full bur som svetsas med plattor i golvet att föredra... _________________ /Mathias |
||||
SBF's regler säger att en bur SKALL skruvas i chassiet, men att man FÅR förstärka genom att svetsa den.
Dock så måste man svetsa fast förstärkiningsplattor i chassiet på minst 120cm2 eller nått. Så fixar man bara sånna plattor och bultar i dom så är det nog lugnt. Inga problem att montera ur buren sen och lägga tillbaka mattor eller så över plattorna. Har själv varit inne på att göra precis så i min Porsche, men det blev BMW-räser istället! Men jag är väldigt intresserad av att spana in resultatet! ![]() |
||||
Halvbur = båge. Detta är minimikrav i bl.a. PCSR och Roadsport. Dock finns det inga krav på konstruktionen, kan iofs tänka mig att besiktningsmännen inte godkänner om materialet inte ligger åtminstonde i närheten av burmaterialspec i GT. 40mm diam, 2mm godstjocklek. Heigo helburar kommer med FIA-certifikat (i alla fall vissa, kolla innan) och behöver inte följa GT, dock får man inte ändra något på buren och måste ha förstärkta fästpunkter enligt GT eller från Heigo(cert). PS. Tänk på att montera en icke godkänd bur mycket väl kan sänka värdet på en bil medan en godkännd bur har en bredare målgrupp när det är dags att sälja bilen. DS _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Re: Halvbur till Porsche 968
Även weichers-sport (tyskland) har bolt-in burar http://www.wiechers-sport.de/ OMP kan ha??? Matter (tyskland)har säkert, de har gjort de flesta originalburarna till porsche. www=??????? _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Att tänka på med Matterbur enl. 944turbo-cup utförande är att de är certburar. De bakre strävorna går tvärs över bagageutrymmet (istället för rakt ner till "bakaxeln"), detta är inte poulärt hos SBF-besiktningsmän om inte certhandlingarna finns (Sigge Skålberg muttrade högt när jag hörde med honom). _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
För PCSR måste man nog ha huvudbåge och bakåt- samt diagonalsträva enligt GT (dvs med förstärkningsplattor och godkända dimensioner). Möjligt det skiljer i Roadsport.
om Sigge muttrar så ska man nog lyssna på det, han är ingen onödigt hård & petig paragrafryttare utan tolkar regler med huvudet. |
||||
Det är rätt entydigt vad som är godkännt. Antingen enligt GT till 100% eller en certifierad but MED INTYG från tillverkaren OCH MÄRKNING på buren. Skulle en besiktingsman godkänna ne kopia av en certbur så gör han riktigt mycket fel.... Dan har helt rätt när det gäller PCSR. I år har de skärpt formuleringen för hur "bågen" skall konstrueras. Som jag tolkar det så krävs alltså förstärkningar enl. GT, fästpunkter enl. GT, rördimensioner enligt GT. samt Bakåtsträva+tvärsträvs enl. GT. Tycker att detta även borde vara minimum för Roadsport men med 2004reglementet så räcker det med båge+två bakåtsträvor. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2212 besök totalt |