Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Halvbur till Porsche 968
2212 besök totalt
Jerry
Furulund/Skåne
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Halvbur till Porsche 968

Är på jakt efter en "bolt-in" bur till en porsche 968.
Vill kunna återställa bilen till original skick om så behövs.
Ska EJ användas för tävlingsbruk.
Har sett i usa , http://redlinerennsport.homestead.com/SafeguardPage.html , men tycker det borde finnas liknande här i europa.

/Jerry

Lomma
Här sen Jan 2003

Kolla in www.heigo.de !! Mycket fina burar och bågar

Mvh,Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
Mathias Johansson
Kåtebol
Här sen Nov 2002

Jag kan lämna rapport när min kommit!
En Heigo båge/halvbur som skruvas i bilen utan åverkan.

Gick från Tyskland i torsdags.

Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Hmm, de ihopskruvade bågarna/burarna... Hur mycket skiljer i säkerhet mellan en sån och en riktig helsvetsad sak?

och om jag letar efter en bur/både för tävlingsbruk, är en sån skruvad båge godkänd då?

(VM i dumma frågor från mig? )

Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus K skrev:
Hmm, de ihopskruvade bågarna/burarna... Hur mycket skiljer i säkerhet mellan en sån och en riktig helsvetsad sak?

och om jag letar efter en bur/både för tävlingsbruk, är en sån skruvad båge godkänd då?

Nejdå! Det visar bara på att du planerar din bils framtid på rätt sätt

Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Kristian Larsson skrev:
Magnus K skrev:

Nejdå! Det visar bara på att du planerar din bils framtid på rätt sätt

Hehe, "Säsong två" verkar närma sig...

Mathias Johansson
Kåtebol
Här sen Nov 2002

Magnus K skrev:

Den bågen jag beställt skall vara godkänd för minikravet i t.ex. roadsport och PCSR, men skall man tävla "på riktigt" så är ju en full bur som svetsas med plattor i golvet att föredra...

Lomma
Här sen Jan 2003

Vad jag vet så är Heigos burar (stål) godkända för tävling!

Mathias: kul att du bestämde dig för en Heigo, du kommer inte bli besviken

Ha det bra!

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

SBF's regler säger att en bur SKALL skruvas i chassiet, men att man FÅR förstärka genom att svetsa den.

Dock så måste man svetsa fast förstärkiningsplattor i chassiet på minst 120cm2 eller nått. Så fixar man bara sånna plattor och bultar i dom så är det nog lugnt. Inga problem att montera ur buren sen och lägga tillbaka mattor eller så över plattorna.

Har själv varit inne på att göra precis så i min Porsche, men det blev BMW-räser istället!

Men jag är väldigt intresserad av att spana in resultatet!
Citera
Mathias Johansson
Kåtebol
Här sen Nov 2002

Hehe...
Jag beställde 29:e oktober, som sagt så skickades den i torsdags.

Kan knappt bärga mig.

Bilder kommer.

Malmö
Här sen Maj 2003

Magnus K skrev:

Halvbur = båge. Detta är minimikrav i bl.a. PCSR och Roadsport. Dock finns det inga krav på konstruktionen, kan iofs tänka mig att besiktningsmännen inte godkänner om materialet inte ligger åtminstonde i närheten av burmaterialspec i GT. 40mm diam, 2mm godstjocklek.

Heigo helburar kommer med FIA-certifikat (i alla fall vissa, kolla innan) och behöver inte följa GT, dock får man inte ändra något på buren och måste ha förstärkta fästpunkter enligt GT eller från Heigo(cert).

PS. Tänk på att montera en icke godkänd bur mycket väl kan sänka värdet på en bil medan en godkännd bur har en bredare målgrupp när det är dags att sälja bilen. DS

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Re: Halvbur till Porsche 968

Jerry skrev:
Är på jakt efter en "bolt-in" bur till en porsche 968.
Vill kunna återställa bilen till original skick om så behövs.
Ska EJ användas för tävlingsbruk.
Har sett i usa , http://redlinerennsport.homestead.com/SafeguardPage.html , men tycker det borde finnas liknande här i europa.

/Jerry

Även weichers-sport (tyskland) har bolt-in burar
http://www.wiechers-sport.de/

OMP kan ha???

Matter (tyskland)har säkert, de har gjort de flesta originalburarna till porsche.

www=???????

Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

porschedriver skrev:
.....
Matter (tyskland)har säkert, de har gjort de flesta originalburarna till porsche.

www=???????

Att tänka på med Matterbur enl. 944turbo-cup utförande är att de är certburar. De bakre strävorna går tvärs över bagageutrymmet (istället för rakt ner till "bakaxeln"), detta är inte poulärt hos SBF-besiktningsmän om inte certhandlingarna finns (Sigge Skålberg muttrade högt när jag hörde med honom).

Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

För PCSR måste man nog ha huvudbåge och bakåt- samt diagonalsträva enligt GT (dvs med förstärkningsplattor och godkända dimensioner). Möjligt det skiljer i Roadsport.

om Sigge muttrar så ska man nog lyssna på det, han är ingen onödigt hård & petig paragrafryttare utan tolkar regler med huvudet.
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Eddie Varvstopp skrev:
porschedriver skrev:
.....

www=???????

Att tänka på med Matterbur enl. 944turbo-cup utförande är att de är certburar. De bakre strävorna går tvärs över bagageutrymmet (istället för rakt ner till "bakaxeln"), detta är inte poulärt hos SBF-besiktningsmän om inte certhandlingarna finns (Sigge Skålberg muttrade högt när jag hörde med honom).

Det är rätt entydigt vad som är godkännt.

Antingen enligt GT till 100% eller en certifierad but MED INTYG från tillverkaren OCH MÄRKNING på buren.

Skulle en besiktingsman godkänna ne kopia av en certbur så gör han riktigt mycket fel....

Dan har helt rätt när det gäller PCSR. I år har de skärpt formuleringen för hur "bågen" skall konstrueras. Som jag tolkar det så krävs alltså förstärkningar enl. GT, fästpunkter enl. GT, rördimensioner enligt GT. samt Bakåtsträva+tvärsträvs enl. GT. Tycker att detta även borde vara minimum för Roadsport men med 2004reglementet så räcker det med båge+två bakåtsträvor.

Citera
Jerry
Furulund/Skåne
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Tackar så hemskt mycket för alla svar.

/Jerry

Halvbur till Porsche 968
2212 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande