Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 21, 22, 23, 24 >> 3 besök senaste veckan (213108 totalt) |
Re:
Du två sprängbultarna som sitter under rattstången kommer du nog åt utan att ta loss instrumentpanelen. Men de tar sin tid att borra loss ![]() _________________ ![]() BMW M3 E92 -10 |
||||
Nu när intrumentpanelen ändå var borta så... Har klurat ett tag på att komplettera buren med en sträva bakom instrumentpanelen, på samma sätt som Bitec gjorde med sin E30325'a.
Fick hjälp av min garagegranne tillika svets-virtuos Micke Nilsson. ![]() Tillpassning efter bockning ![]() Ingen återvändo - ska kablarna löpa över eller under störtbursröret ![]() ![]() Rattstångens infästning får sig en uppstyvning ![]() Micke får till sjukt fina svetsar... ![]() ...med otroligt fin genombränning - inga utanpåliggande svetsar! ![]() Klart! Snyggt bockat runt värmepaketet! Sedan var det dags för undertecknad att snygga till brandväggen mellan baksäte och bagageutrymme... Det är verkligen klurigt (för en kontorsslav iaf!) att få till en genombränd svetsskarv utan att man bränner hål i plåten (endast 0,75mm tjock för viktens skull), men vad skoj det är att "skapa"! ![]() ![]() En bit på väg... ![]() Vänster sida klar! Planer för den närmaste tiden är att hitta en tryckande (isf. sugande som originalet) elfläkt (SPAL?) samt beställa nytt sprut. _________________ ![]() BMW M3 E92 -10 |
||||
om du inte redan har köpt fläkt och vill hålla budgeten nere så rekomenderar jag biltemas fläktar. Kör själv med biltema och har några polare som också göra det. Jag har aldrig haft problem med hög temp och den har fungerat felfritt än så länga iaf.
Jag monterade min som tryckande men går ju även att ha den som sugande om man vill. ![]() _________________ Olof Blücher BMW 325 -88 |
||||
Re:
Tack för tipset ![]() ![]() Hålla budgeten nere?! Det är ett begrepp som inte existerar i BMW'ns begreppsvärld ![]() Fläktarna är väldigt lika Spalfläktarna till utseedet. En stor skillnad dock, Biltemas fläkt mäktar endast med ca. 1200 m3/h medans en Spalfläkt i samma storlek klarar av 2160 m3/h. _________________ ![]() BMW M3 E92 -10 |
||||
Några bilder på installationen av aluminiumkylaren från Mishimoto och Spalfläkten.
En fläktkåpa inhandlades från BMW i Solna (från M3E30 med viskokopplingsfläkt) för att få ännu mera sug från fläkten. Lite kapande i bilens fästen för kylaren (nedtill) fick göras så att inte fästena skrapar upp alu-kylaren. ![]() ![]() Nu får förhoppningsvis bilen mera kylning när inte den tryckande originalfläkten sitter ivägen. ![]() Efter att ha plockat ur den gamla originalkylaren såg jag att den har läckt en smula då den släppt i en skarv... _________________ ![]() BMW M3 E92 -10 |
||||
Re:
Billigare delar=mer pengar över till bensin och träffavgifter ![]() ![]() _________________ Olof Blücher BMW 325 -88 |
||||
Jag tycker vrålåket ser ut att vara i behov av en vårstädninng.
Misstänker en felprioritering mellan tvillingar och bil. Se till att damma av innan Rickard kommer och besöker med sina vita handskar ![]() _________________ BMW MC-klubben |
||||
Här städas det för fullt!
![]() ![]() _________________ ![]() BMW M3 E92 -10 |
||||
Sjukt intressant tråd. Har suttit och läst det mesta från början! Mycket imponerad!
Läste här på slutet om att du ska sänka rattstången. Hur menar du då? Ska du tilta ner den så ratten hamnar lite lägre och rakare i bilen eller ska du flytta ner allting? Jag har länge gått och funderat på detta, för jag känner att jag vill ha min ratt ett par cm ner i min E30. Keep up the good work! |
||||
Re:
Tackar!
Jag sänkte ratten för ett par år sedan. Det var "lofstrom" här på forumet som jag diskuterade med senast i dennna tråd ang just ratt-sänkning. Hur som haver, man tar alltså bort bultarna (två stycken) som håller fast rattstången (i höjd med tändningslåset) i karossen. Bultarna är sk. sprängbultar och saknar sexkantskalle. Man får därför borra ur bultarna, vilket tar en stund. När man väl är klar med det så sätter du dit ny (vanlig) bult och mutter och sänker rattstången så mycket du önskar mha. ett knippe brickor. Det är alltså en tiltning det handlar om och inte att flytta ner allting. _________________ ![]() BMW M3 E92 -10 |
||||
Tusen tack för den infon! Jag återkommer ev. med nån fråga/fundering när jag påbörjat detta.
|
||||
Re:
Som sagt det är jag som är skyldig till frågan ovan, och jag tänkte försöka fixa det under vintern. Jag har inte börjat felsöka mitt läckande värmepaket ännu, så jag vet inte om det blir nödvändigt att ta ut instrumentpanelen (hoppas inte). _________________ Stefan Löfström BMW 320is -90 BMWSC #719 |
||||
Då var ny ECU inköpt från Köhler! Den gamla Motronicen med Alpha-N från MAXX Automotive åker ut.
ECU'n heter SX Tune och kommer från ett engelskt företag som heter Specialist Components. Köhler har låtit dem göra ett knippe anpassningar efter vad han anser vara bra. Köhler anser att det är ett bättre system än DTA och väl i klass med Motec, trots ett lägre pris. Jag fick kika på programvaran innan jag bestämde mig och kunde konstatera att man kan justera det mesta. Några saker som jag tyckte var smidigt var en logg över tex hur många minuter sedan senaste reset som motorn körts över 8000RPM, hur länge den körts på vatten eller oljetemp över vissa tröskelvärden. Lite fakta om SX-Tune: -32 Bit Microprocessor with 1Mb memory -Industry standard CANbus communications with Dashboards and Dataloggers -Bespoke SC micro USB-CAN dongle interface and Windows software -32 x 32 Fuel and Ignition Maps with user programmable breakpoints -1uS and 0.25deg Ignition Resolution -Wideband and Narrowband Lambda Control -Closed Loop Turbo Boost Control -Up to 12 Injectors and 8 Ignition Coils -Fully Sequential Fuel and Ignition Control -Variable Camshaft Timing Control -Powershift Capability -Automatic internal Barometric Pressure Compensation -Full Environmental Fuel and Ignition Corrections -Suitable for Engine Bay Mounting with sealed 35-way connector Jag beställde även en kabelhärva till ECU'n. Denna var betydligt billigare än de ca 6500kr (plus moms) som MBE vill ha. Ytterligare prylar som dök upp var ny spole (bort med rotor, fördelarlock och gamla hedenhös spolen!), triggerhjul, triggersensor, kontakter för input/output av varvräknarsignal, styrning av bränsle relä osv. Jag ville ha sekventiell insprutning så kam-trigger paketet fick kompletteras med lite prylar som normalt sitter på en M5E34 3.8. Den gamla motorkabelhärvan har åkt ur och de prylar som inte Köhler kabelhärvan tar hand om (tex. generator, startmotor, oljetemp till intrumentklustret osv) tänkte jag bygga en egen kabelhärva för... Nya reläer, hållare, AMP kontakter, kablar, kontaktstift, kabelhandske osv har beställts! Mycket pill! En oumbärlig hjälp har varit BMW's Electrical Troubleshooting manual. Finns att ladda ner från http://www.wedophones.com/BMWManuals ![]() Triggerskiva på plats. ![]() Vevaxeltrigger. Tight tolerans - avståndet trigger till triggerskiva skall vara 0,3-0,5mm! ![]() Gamla motorkabelhärvan åker ut! ![]() Gamla motorkabelhärvan upplagd för mätning av nya kablar. ![]() Motronicen och Alpha-N sprutet plockas ur... ![]() Lite nya prylar uppdukade. ![]() Arbete pågår med en kabelhärva för de prylar som ej kommer med från SX-Tune kabelhärvan. ![]() C101 Connector för koppling mellan säkringsboxen/relän/ECU och motorns sensorer. ![]() Min garagegranne Micke hjälpte mig med att svarva en kåpa i aluminium där rotor och fördelare tidigare suttit. Återstår lite jobb med att borra upp tre hål så att man kan hänga locket på de befintliga pinnbultarna. _________________ ![]() BMW M3 E92 -10 |
||||
![]() ![]() ![]() Det vore hemskt intressant om du mappade det nya sprutet på samma rullar som sist. _________________ Patrik Skoog |
||||
Jo man lär sig en hel del, men ibland undrar man vad man gett sig in på! Passar på med några frågor: Hur gjorde du - behöll du diagnoskontakten? Jag funderar på att skrota den - bara en massa kablar i onödan. Det enda jag behöver i den är ju möjligheten att köra startmotorn utan att sitta i bilen och vrida på tändningsnyckeln, men det kan jag ju koppla ändå till en separat kontakt i motorutrymmet... Hur skulle du tolka dessa kablar från sprutet? 1/ Red wire: Permanent +12V supply 2/ White wire: +12V supply switched with ignition 3/ Pin 1: +12V Ignition Feed 1/ Till "Battery Junction Block" (den stora plus anslutningen vid torpedväggen på höger sida). JonasS tipsade om att lägga på en säkring här, det skadar nog inte. 2/ Denna och 3/ fattar jag inte skillnad på! Jag lurar på en switch där jag kan stänga av sprutet och ha möjlighet att få upp oljetryck innan start - det är kanske innan 2/ eller /3 som jag ska lägga den? Tack för dina tips och bilder per mail tidigare! Kommer säkert fler frågor under tiden! Passar på att ladda upp lite bilder från SX Tune programvaran: ![]() Huvudbilden där man mappar bränslet och tändning. Tre decimalers nogrannhet om man vill. ![]() "General Gauges" med RPM. TPS position, Lambda, vattentemp etc ![]() Eller mätarna "digitalt" ![]() Finns även en "Måns-mode" för mätarna som heter "Bling"...! ![]() Logboken _________________ ![]() BMW M3 E92 -10 |
||||
![]() Locket framför avgaskammen är nu tillsnyggad och klar. Skönt att slippa köpa VAC Motorsports variant för $80+frakt och tull ![]() ![]() Jobbet med kabelhärvan fortsätter. Vilken röra! ![]() Gamla kabelhärvan överst, SX-Tune härvan till höger och mitt komplement till SX-Tune härvan till vänster. Passar på med en fråga: SX Tune ECU'n kan ta emot oljetryck via en analog ingång. Signalen skall vara 0-5V. Min befintliga oljetrycksgivare är dock från VDo och mäter resistans (motstånd tom: 10 ohm - motstånd fullt: 180 ohm). Ringde KGKnutsson, som är distributör för VDo i Sverige, för att kolla om de hade en oljetrycksgivare som skickade en volt signal istället för motstånd. Tyvärr hade man ingen, deras sensorer jobbar enbart med resistans. Någon som har tips på var man kan få tag på en sensor som ger mig en 0-5V signal istället för resistans? _________________ ![]() BMW M3 E92 -10 |
||||
Har inte hunnit pilla så mycket med busbilen den senaste månaden. Husköp har istället stått på agendan! I sommar går flyttlasset och bilen får ett nytt hem!
- 60m2 + vind - Elektrisk golvvärme - Luft/luft värmepump + Ac - 3 fas (380V) - Avlopp med oljeavskiljare - Varmt/kallt vatten - Golv i epoxylackad betong - Spolskydd/sockel i aluminiumplåt (nederdelen av väggarna) - 18st (!) dubbellysrör i taket - Separat elmätare (hmm... vill jag veta hur mycket kompressor/MIG/stereo/laddare/etc drar egentligen?!) - Trådat Ethernet draget från huset Säljarens bilder: ![]() ![]() Innan flytten i sommar skall bilen förhoppningsvis hunnit med Mantorp, Nürburgring och Gelleråsen... Hann med en garagekväll i går och följande är nu på plats: ![]() Fäste bockat i tjock alu för den nya spolen ![]() Köhler avråder från att använda original S14 termostat - den öppnar för sent och blockerar flödet. Min garagegranne Micke Nilsson hjälpte mig därför med att svarva till plugg och rör för den nya dragningen av kylarslangar. (Tack även Jonas Sandborg och Patrik Skoog för tips och bilder!). Fler bilder på routingen kommer senare. ![]() Köhler meddelade även att man bör ta bort tomgångsmotorn. Därför fick kopplingarna mellan 2'ans och 3'ans insug dras om, tomgångspumpen under insuget demonterades. Ett litet K&N filter monterades för säkerhets skull på den nedre anslutningen så att inget damm kommer in i motorn. ![]() Då tomgångsmotorn demonterats försvann även förgreningen till luftbox samt vaccumet till soppareturen (som gör så att fuelrailen skickar tillbaka soppan till tanken vid gasuppsläpp). En liten konisk plugg med slanganslutning fick därför svarvas och en liten slang drogs från pluggen till vaccumklockan. ![]() Intrumentpanelen är nu på plats. De enda modifieringarna som behövde göras för att anpassa till det nya tvärgående störtbursröret var att kapa ur en aning i handskfacket. ![]() Köhler/SX-Tune ECU'n monterad, samt kablarna samlade bakom störtbursrören. Många buntband blir det. _________________ ![]() BMW M3 E92 -10 |
||||
Re:
Den piken var välgömd och tog tid att hitta ![]() Intressant hur du går från standard till perfektion, och vidare mot nirvana med vrålåket ![]() _________________ BMW MC-klubben |
||||
Re:
Det tog en stund! ![]() Känns tyvärr inte så mycket som perfektion och nirvana när man står nere i dammet och kapmaskinerna ylar! I natt lämnade jag garaget klockan 03:30... Då hade jag långt kvar till nirvana ![]() _________________ ![]() BMW M3 E92 -10 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 21, 22, 23, 24 >> 3 besök senaste veckan (213108 totalt) |