| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
bussningstillverkning?
|
1351 besök totalt |
|
bussningstillverkning?
Tänkte titta på att svarva till egna bussningar för fram- och bakvagn eftersom jag ändå har turen att ha ett företag i närheten som säljer bl.a. polyuretan i stång- och rörform. Men jag funderar på hur bussningen ska se ut. Givna mått är diametern på stången/bulten som ska gå genom bussningen samt förstås hålen i bärarmen. Bussningens ytterdiameter ska ju vara så att det blir presspassning, men hur gör man med innerdiametern? Ska man trycka i en metallhylsa också eller klarar man sig utan? Hur ska den (hylsan) måttsättas? _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
|
Tror inte det finns ett givet svar på detta utan man får se över bussningens funktion, alltså hur det är tänkt den skall kunna röra sig och i vilka ritningar den tar upp kraft.
Utan att ha några direkta belägg för det, så brukar väl just PU var lite mjukt att svarva i, beror ju självklart på vilken hårdhet du köper men. Oftast är väl köpe-bussningar i PU formgjutna på något vis. Annars vet jag firmor som belägger valsar med diverse gummiliknande beläggningar kyler ner dem ganska rejält för att kunna svarva eller slipa till tex bombering på rullarna. Tror du får bättre svar om du lägger fram någon bild på vart bussningen ska sitta, alternativt anger vilken bil det är du har. Lycka till!
_________________ Peter Sternersson |
|
Jag skulle definitivt satsa på en lösning med en tjockväggig metallhylsa i mitten. Dels för att förhindra kompression i "fel" riktning och att man får en mer distinkt åtdragning. Man skonar även materialet från att nötas av skruvens elaka gängor samt fördelar belastningen över en större area. Det är nog ingen slump att de flesta eftermarknads PU-bussningar ser ut på det sättet. Jag skulle även försöka få viss presspassning mellan hylsa och bussning för att minimera risken för smutsinträngning.
Många originalbussningar är vulkade från fabrik för dämpning i bussningens axiella ledd, och det blir ju lite svårare att åstadkomma med en svarvad lösning. Jag har dock sett att man kan lösa detta genom att applicera stora PU eller nylonbrickor på var sin sida om bussningen. Hålet i brickan skall förstås vara större än metallhylsans ytterdiameter. Brickans ytterdiameter bör vara lika stor som själva bussningen eller större. _________________ Fredrik Ljungkvist |
|
Bilen i fråga är en pontiac fiero.
Jo, såg i ett inlägg från UW Elast i ett annat forum att man kunde kyla ämnet för bättre resultat vid svarvning. Borde väl räcka att kyla ner i en frys ett dygn före svarvningen (temperaturen borde lägga sig i närheten av -25 till -30 grader, förutsatt att jag hittar ett tomt skåp, vilket inte borde vara ett problem här)? vilket material kan vara lämpligt för metallhylsan (kanske kan återanvända originalhylsan iofs, men kan vara värt att titta på alternativ när man ändå fipplar)? Hårdhet på PUR:et (tänkte shore 95A, men det är ju bara en gissning)? Ska försöka ordna med bilder på bärarm m.m. Den här länken borde ge en ganska god uppfattning om hur bussningarna ser ut: polyuretanbussningar _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
![]() |
Skruva banåkabil
bussningstillverkning?
|
1351 besök totalt |