Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
9172 besök totalt |
Framvagnsgeometri
Är uppe i bilbyggarskede och är väl lite låst i några hörn så jag önskar lite kommentarer från den "samlade" expertisen. ![]() Spindelns lutning är ju lite extrem och är detta p.g.a scrubben. Fälgarna är inte optimala med -8 offset men jag vill ha dem !!! Är det tokigt att vara för insnöad på scrubben ??? Översta bilden är körläge Mitten uppfädrad 50 mm Nedre utfjädrad 25 mm _________________ Micke Lvov mkt40 |
||
Ja ha? Skulle garna se fran sidan ocksa for att kunna komma med ett vettigt svar. Du har inte mojlighet att frasa/svarva ner falgarna for att fa bort offseten (och samtidigt ha plats med bromsar etc.) _________________ Henning Olsson |
||
Re:
Är ute efter att lära, bara. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Skall man i en viss mån kompensera förlusten av camber med mycket spindelvinkel så behövs det mycket caster. Mycket caster även mycket casterskrubb.
Ger iof en riktingsstabil bil men trögstyrd. Utan ha ett 100 svar skulle jag lägga mig på 5-7grd spindelvinkel om jag fick välja. På det ca 4-5grd caster. _________________ Johan Sjölinder |
||
Re:
När vi har sai-scrub så vill bromskrafterna vrida på hjulen. När vi har caster-scrub så vill sidokrafter vrida på hjulen. Även om själva "rullandet " vill få dem att gå rakt fram. All lutning av spindelaxeln är ett avsteg från att vrida hjulet till önskad körriktning, med 90 gdr sai (eller caster) blir det ingen styrning alls, och skapar i stället upp och ned rörelser för hjulet mot chassiet. Tyngden på bilen vill ställa hjulen i raktframläge. Problemet är köpslåendet mellan avigsidor och de positiva effekter man vill åt. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Re:
Inte nodvandigtvis, man kan ha mycket caster men inget casterskrubb/mechanical trail, handlar bara om att flytta styraxeln i bilens langsriktning! _________________ Henning Olsson |
||
Re:
återkommer när jag kommit åt CAD:en. Caster har jag skissat omkring 8 grader och bygget är ett mittmotorbygge ... Den stora spindellutningen är helt beroende på att jag MÅSTE få ner scrubben. Jag vet också att motsvarande byggen på andra sidan kanalen använder upptill 14,3 grader på scrubben .... _________________ Micke Lvov mkt40 |
||
Jag har åkt 17 grader. Men som sagt....det krävs en del tänkande.
Jag tror det är olyckligt med stor skrubb och stor vinkel. Men....har man fördel av stor vinkel.....så kan du välja en som är ännu större. Dock kommer det att gå åt massor av caster.. ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Helt korrekt. Bara bökigare. Kompensera för kompensationen osv _________________ Johan Sjölinder |
||
![]() |
Racetech
![]() |
9172 besök totalt |