Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Framvagnsgeometri
9172 besök totalt
heralue
Växjö
Här sen Jan 2005
Inlägg: 212


Trådstartare
Framvagnsgeometri

Är uppe i bilbyggarskede och är väl lite låst i några hörn så jag önskar lite kommentarer från den "samlade" expertisen.



Spindelns lutning är ju lite extrem och är detta p.g.a scrubben.
Fälgarna är inte optimala med -8 offset men jag vill ha dem !!!
Är det tokigt att vara för insnöad på scrubben ???

Översta bilden är körläge
Mitten uppfädrad 50 mm
Nedre utfjädrad 25 mm

_________________
Micke Lvov

mkt40
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Jag tycker' det ser rätt bra ut.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004
Inlägg: 238



ice skrev:
Jag tycker' det ser rätt bra ut.

Ja ha?


Skulle garna se fran sidan ocksa for att kunna komma med ett vettigt svar.

Du har inte mojlighet att frasa/svarva ner falgarna for att fa bort offseten (och samtidigt ha plats med bromsar etc.)

_________________
Henning Olsson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Spindel vinken, 13,5grd, är stor.
Ca halva hadde känts just.

Mindre skrubb skulle inte skada häller.
Öka skrubben är inga problem, minska brukar vara ett he....

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Re:

fuling skrev:
Spindel vinken, 13,5grd, är stor.
Ca halva hadde känts just.

........
Varför säger du så när du inte vet castervinkeln?

Är ute efter att lära, bara.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Skall man i en viss mån kompensera förlusten av camber med mycket spindelvinkel så behövs det mycket caster. Mycket caster även mycket casterskrubb.
Ger iof en riktingsstabil bil men trögstyrd.

Utan ha ett 100 svar skulle jag lägga mig på 5-7grd spindelvinkel om jag fick välja.
På det ca 4-5grd caster.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re:

fuling skrev:
Skall man i en viss mån kompensera förlusten av camber med mycket spindelvinkel så behövs det mycket caster. Mycket caster även mycket casterskrubb.
Ger iof en riktingsstabil bil men trögstyrd.

Utan ha ett 100 svar skulle jag lägga mig på 5-7grd spindelvinkel om jag fick välja.
På det ca 4-5grd caster.

När vi har sai-scrub så vill bromskrafterna vrida på hjulen.
När vi har caster-scrub så vill sidokrafter vrida på hjulen. Även om själva "rullandet " vill få dem att gå rakt fram.
All lutning av spindelaxeln är ett avsteg från att vrida hjulet till önskad körriktning, med 90 gdr sai (eller caster) blir det ingen styrning alls, och skapar i stället upp och ned rörelser för hjulet mot chassiet. Tyngden på bilen vill ställa hjulen i raktframläge. Problemet är köpslåendet mellan avigsidor och de positiva effekter man vill åt.
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004
Inlägg: 238



Re:

fuling skrev:
Mycket caster även mycket casterskrubb.
Ger iof en riktingsstabil bil men trögstyrd.


Inte nodvandigtvis, man kan ha mycket caster men inget casterskrubb/mechanical trail, handlar bara om att flytta styraxeln i bilens langsriktning!

_________________
Henning Olsson
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1292



Vad blir det för spårviddsförändringar?

_________________
Johan Lekås
Citera
heralue
Växjö
Här sen Jan 2005
Inlägg: 212


Trådstartare
Re:

Johan Lekås skrev:
Vad blir det för spårviddsförändringar?


återkommer när jag kommit åt CAD:en.
Caster har jag skissat omkring 8 grader och bygget är ett mittmotorbygge ...
Den stora spindellutningen är helt beroende på att jag MÅSTE få ner scrubben. Jag vet också att motsvarande byggen på andra sidan kanalen använder upptill 14,3 grader på scrubben ....

_________________
Micke Lvov

mkt40
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Jag har åkt 17 grader. Men som sagt....det krävs en del tänkande.
Jag tror det är olyckligt med stor skrubb och stor vinkel.

Men....har man fördel av stor vinkel.....så kan du välja en som är ännu större.
Dock kommer det att gå åt massor av caster..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Citat:
Inte nodvandigtvis, man kan ha mycket caster men inget casterskrubb/mechanical trail, handlar bara om att flytta styraxeln i bilens langsriktning!


Helt korrekt. Bara bökigare. Kompensera för kompensationen osv

_________________
Johan Sjölinder
Citera
heralue
Växjö
Här sen Jan 2005
Inlägg: 212


Trådstartare
Nu har det kommit en bit.

Håller på och skall bestämma fjäderprestanda
Så här ser det ut



Tänkt vikt per framhjul är ca 230 kg.
Mitt motor.

_________________
Micke Lvov

mkt40
Citera
Racetech
Framvagnsgeometri
9172 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande