Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
6111 besök totalt |
In car video på ringen hur göra?
Grämer mig mer och mer för att jag inte lyckades filma något varv jag kört på ringen, hade ju varit väldigt trevligt att plocka fram kalla vinterdagar och drömt sig tillbaka till, att man även kan ha det för analys är ju oxå trevligt ![]() ![]() Jag är intresserad av att höra hur ni har löst det på ett smidigt vis. Några dyra eller avancerade lösningar är inte intressant för det finns det ingen budget till så är det bara. Jag letar här mest en en fiffig lösning för att kunna filma, typ något som man monterar upp direkt efter påsläppet eller dylikt. Helst skall befintlig kompaktkamera användas, det kommer in en halvbur under året om den kan vara till glädje. Bara ös på med rimliga förslag! ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
En variant kan vara att ha en väldigt liten kamera (kanske inte superkvalitet).
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Beroende på bilens utseende kan man enkelt placerade den efter utsläppet. På Elise/Speedster kan man tex enkelt fästa den i defrostermunstycket. Kostar ca 50 pund på amazon, se länk i tråd. _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
Re: In car video på ringen hur göra?
De brukar ju inte direkt vara överlyckliga om man stannar direkt efter insläppet,en av anledningarna torde vara att folk inte ska ha tid att montera upp kameran.. De bilar jag har åkt med som haft stativ för kameran på buren har oftast blivit lite "extra" granskade.. _________________ //Alexander Modenius |
||||
En av dom enklaste losningarna som kan monteras upp pa 2 sek, och kan valdigt latt doljas
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Jag hade en dold i fronten forrar aret nar vi var dar, och en i bilen med sugpropp som jag kastade upp efter akt igenom bommarna. |
||||
En av de roligaste bilfilmer jag har är när polaren filmade med handhållen kamera (på Sviestad).
Ibland landade kameran på mig vilket är rätt kul att se så här efteråt. Så min rekommendation: en polare med en bra kamera i hand, heller inga problem att slinka förbi nitiska bomführers. ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Re:
+1 på den! En film från i somras när min polare höll i kameran blev förvånadsvärt bra! Dock blir väl placeringen av kameran inte klockren för spårvalsanalys ![]() Polare i bilen är annars ett tips - det är ju lätt för passageraren att luta sig bak o skruva upp/ner kameran när man kör ut så slipper man stanna efter bommar och dra misstänksamhet till sig.. (dock är det väl inte jättebäst med en tung tjåkkis bredvid sig om man vill sätta bra tider på filmen så en tunn och lätt polare är att rekommendera) |
||||
Fast monterad kamera med borttagbart skydd som lätt plockas bort med en hand?
Tex bulletcam monterad innuti passagerarnackstödet och en huva/lapp för, enkelt att förbereda och enkelt att maskera/demaskera utan att stanna eller få annan uppmärksamhet till sig. Dvs dolt montage som fungerar smärtfritt. Men blir man påkommen på parkeringen så blir det väl inga glada miner antar jag. Men temporära montage som syns utifrån är väl inte heller nån hit, det finns ju kameror runt hela banan. |
||||
Nu börjar det likna något, det var lösningar liknade detta jag ville få fram, inte KAMEROR utan nuftiga installationer.
Frågan är om det funkar med en vanlig kompactkamera i ett nackstöd, det gör ju att köpa ett beggat nackstöd och ringifiera, bra tips! _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Re:
Har du kollat denna tråd? https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Min forriga dolda losning: Bulletcam från www.x-sportscam.com. Jeg har koblet denne opp min Sony DCR-100E handycam. Bullet cameran har jag monterat i frontfangeren och handycamen i en ryggsäck inne i bilen. Jeg har en liten knapp jag trykker på för at starta/stoppa filmen. Bra kvalitet, men mycket kablar, batteri-packs etc... Resultat: http://www.youtube.com/watch?v=YBmTn (Det er foresten efter 3min det börjar hende saker när Samuel tar igjen mig vid Schwedenkreutz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nu brukar jeg en liten ContourHD kamera. (www.vholdr.com) Til denna kamera fås många typen hurtig fester. Jag har testat ut et man har på hjelmen, kameran monteras på 3sek og sen är man igång med filmingen. Stor av/på bryter som kan betjenes lett också med hansker. (även tykke ski votter) Mycket enkel losning med "alt i ett" ![]() Resultat: http://www.youtube.com/watch?v=cuGQq _________________ ![]() |
||||
Re:
Funderade om man kan göra det så enkelt som att köpa ett burfäste, dit med kompactkameran, sen hitta någon lämplig maskot typ en BMW/Audi nallebjörn och rensa den på innehåll(nedre halvan) och sedan trä på den under rakan innan man är framme vid bommen igen ![]() Eller varför inte slänga en vanlig handduk/tröja över den ![]() _________________ Mattias Narin 101xBTG-8:22 Porsche GT4-20 ![]() |
||||
va sägs om http://www.goprocamera.com/'?
bara spela in o ladda ner från sd kort.. ska ha en sådan för mig.............................. i en cykel hehe _________________ Tomas M |
||||
Re:
Hade en sådan på ringen, det bästa är ju om man har en kamrat med sig som sätter upp den i framrutan. Det går ju på någon sekund så det är snabbt fixat. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Jag är mkt nöjd med min GOPRo
Kika på https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php ![]() ![]() Målat det vattentäta skalet i Diamantsvart metallic... Numera (köpte min kamera 2008) skall det tydligen finnas en GOPRo som klara HD upplösning också. _________________ ![]() BMW M3 E92 -10 |
||||
Frågan är om man klarar sig igenom falkögonen vid insläppet med Nicke_1:s montage, även om den är lackad i samma kulör som bilen är det ju inte precis osynlig.
Sen blir jag nervös av att använda sugpropp utvändigt nere på ringen, fan jag hade bara suttit och tänkt på om den verkligen sitter fast. En del partier tar ju rätt hårt på bilen och vibrationer osv är ju påtagliga, en viss skillnad mot hemmabanorna får jag säga. Med tanke på CobraEriks dela på GOPRo HD är jag iallafall redigt sugen på en sådan lösning, kanske i kombination med en nackstödlösning som det tipsades om tidigare i tråden. Fler innovativa installationslösningar tack! _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Re:
Resultatet ble veldig bra Magnus, absolutt en interessant losning. ![]() Men vil ikke de ved bommen se kameraet? Eller har du borrelås på kameraet og på hjelmen og setter den på etter at du har kommet gjennom bommen? Samboeren har et slikt kamera i sin bil: http://www.videovbox.co.uk/ Til å begynne med gikk det greit, men etterhvert begynte de å stoppe ham og forlange at han snudde de vekk eller aller helst tok dem bort. Her er resultatet med kameraet: http://www.youtube.com/watch?v=MC1n-0lUVW4 _________________ Anne Chr. Winness '09 997 Carrera S, GT Silver x '08 Porsche Cayman S Design Edition 1 |
||||
Jag fick låna min kompis ganska nya digitalkamera (inkl stort minneskort) och ett supersmidigt fäste med dubbla sugproppar som sattes i bakrutan. Tyvärr minns jag inte märket på stativet..
Men det var inga som helst problem att passera bommarna med denna lösning, samtidigt som man fick en högkvalitativ film som fångar det mesta inkl. ljud (inget vindbrus). Exempel (mitt livs tredje varv på Nördslingan): http://www.youtube.com/watch?v=cHG7A |
||||
Re:
Vboxen fungerer akkurat på samme måte som min forrige losning, det eneste man på passe på er å montere kameraene på en slik måte at vaktene ikke ser de vid påfarten. Ellers er jo Vbox en overlegen losning med alle logge mulighetene ![]() På CountourHD kameraet bruker jeg en monterings skinne ("Flat Surface Mount" : http://www.vholdr.com/contourhd/acce Kameraet har jeg mellom beina e.l. Og klipses på hjelmen i lopet av 3 sekunder på vei ut gjennom kjeglene. Veldig enkelt og man kan bytte bil uten noe som helst opp/ned montering ![]() _________________ ![]() |
||||
Den vholdr-losningen er veldig interessant. Jeg ser at det er koblet hastighet til filmen, hvordan har du lost det? Den må vel være GPS-basert på noe vis?
Fiffig måten du har lagt på tekst underveis også, hva slags software har du brukt? _________________ Anne Chr. Winness '09 997 Carrera S, GT Silver x '08 Porsche Cayman S Design Edition 1 |
||||
Re:
Å få hastigheten inn på filmen krever litt redigerings jobb, men er fort gjort hvis man forst har gjort det en gang. Jeg logger runde tidene ved hjelp applikasjonen RaceChrono på min HTC telefon. (www.racechrono.com) Bruker en 5Hz Qstartz BT-Q818eX Bluetooth GPS for en mer noyaktig logging enn med den innebygde. Deretter eksporterer jeg runden fra telefonen til PC'n og bruker et gratis program som heter Racechrono2avi for å lage "hastighets filmen" (Sjekk forumdelen på www.racechrono.com) Navnet på splitt tidene kommer automatisk opp underveis da disse er lagret i Racechrono softwaren. Til slutt synkroniserer jeg filmene i Pinnacle studio på PC'n. Veldig enkelt på en bane som Ringen siden Broen er startlinjen og enkel å finne på filmen ![]() Altså ikke så enkelt å redigere som med en vbox, men utstyret er veldig lite og får enkelt plass i buksa lomma og kan flyttes fra bil til bil på "sekunder". Redigeringen er også veldig enkel for en som har middels PC erfaring. RaceChrono er også et veldig fint program hvor man enkelt kan sammenlikne forskjellige sporvalg, sammenlikne sjåforer osv osv. Veldig enkelt i bruk og softwaren er i utgangspunktet gratis hvis man ikke velger å donere noen småkroner ![]() _________________ ![]() |
||||
Re:
Takk for godt svar! ![]() Ellers har jeg Performance Box http://www.performancebox.co.uk/overview.html , og jeg det er veldig mye data man får inn der. Jeg kunne også sjekket muligheten for å hente inn disse dataene og legge dem på filmen... Får sjekke ut alle muligheter her, så får vi se hva det blir. Kanskje jeg legger ut resultatet til våren. ![]() _________________ Anne Chr. Winness '09 997 Carrera S, GT Silver x '08 Porsche Cayman S Design Edition 1 |
||||
Re:
Begynner å bli litt offtopic dette men... Det er ikke noe problem å bruke Performancebox dataene i Racechrono2avi, da kan man også få opp G-målingene sammen med farta på samme måte som i V-boxen. Investerer man i tillegg i en OBD blåtann logger kan man også få med Trottle/Brake position i nyere biler. Men da begynner det å bli mye gadgets som skal fungere sammen... Vi har også brukt Performance boks tidligere, men jeg folte at RaceChrono hadde alt jeg hadde behov for, var enklere i bruk og man kan direkte sammenlikne forskjellige runder og seksjonstider, fart etc via grafer og tabeller på tlf men en gang man er inne på parkeringen. Man har den alltid i lomma og man kan laste ned baneprofiler enten det er Rudskogen, Våler, Nordschleife eller GP banen på sekunder via mobilen. Supert produkt rett og slett ![]() Ble jo nesten en salgstråd dette... Sorry for OT... _________________ ![]() |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
6111 besök totalt |