| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Vad välja för dimension på R-däck till BMW M535i E28?
|
3 besök senaste veckan (3935 totalt) |
|
Hej! Håller på och letar R-däck. Men vad ska man välja för dimension? Bilens förutsättningar är bakhjulsdrift, tjänstevikt runt 1450 kg, 230-250 hk någonstans. Bra bromsar men inget justerbart chassi för tillfället. Bilen: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Skulle vilja ha 15-tummare (vilket borde gå på över bromsarna). Vill också för enkelhetens skull ha samma storlek runt om. Räcker det med 205:or eller ska man satsa på 225:or? Vilken profil kan vara lämplig? Tips och idéer mottages tacksamt. _________________ Mattias Eriksson Porsche 996 Carrera 2 -99 Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you. |
|
Spontan oerfaren amatörgissning säger mig att 225:or inte hade gjort ont på en relativt tung bil med pulver. Fördelarna med 15" är ju såklart ekonomin och att det blir lite lättare och rullar på bra.
på min då 1300kg tunga bil med 190hk var iallafall 195:or alldels för klent, 205:or var ett miniumum kände jag det som. I år blir det mer gummi, antagligen 16" med 225 eller nåt.. _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
|
Mmm... Jag oroar mig också för att 205 inte ska räcka till. Gatdäcken (Bridgestone RE... någonting) i 235/45-17 fram och 255/40-17 bak är det ju inga problem att sladda med på torr asfalt.
_________________ Mattias Eriksson Porsche 996 Carrera 2 -99 Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you. |
|
Köp en uppsättning ordentligt begagnade trippelåttor i dimensionen 205 och övertyga dig själv. Sen slutar du tänka cheap och lägger upp dom pengar som behövs för att köpa däck som funkar på kärran.
Ett billigare alternativ är att hålsåga hela bilen och få ner den till under 900kg
_________________ Mattias Eriksson Porsche 996 Carrera 2 -99 Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you. |
|
Är detta bra priser på Toyo Proxes R888? Verkar ju vara ett vettigt däck enligt R-Däcksdatabasen här.
http://www.blocket.se/uppsala/Billig Finns ju massor av dimensioner, men dessa är väl intressantast för mig: 225/50-15 1810:- 225/50-16 1970:- För och nackdelar med att gå upp till 16 tum? 160 kr i prisskillnad per däck kan ju kvitta i sammanhanget. _________________ Mattias Eriksson Porsche 996 Carrera 2 -99 Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you. |
|
Belastningsindex är marginellt högre på 16", plats för större bromsar är ju en annan trevlig sak. Men vikten stiger ju oftast oxå lite.
Har inte jämfört med din annons men sist jag kollade var dessa tokbilliga: http://www.camskill.co.uk/products.p Pris på begäran men dom svarar SNABBT
Hade jag varit du skulle jag försökt få till så brett som får plats, 205 orkar inte med så mycket på bana med din bil. 225 bredd är minimum. Ett tips är att försöka hitta breda begagnade fälgar (typ 9 tum) så kan du gå upp i däckbredd när ekonomin tillåter.
/Johan B
_________________ Johan B |
|
Jo det känns nog som att 225 är minimum. Har mailat till och fått svar från Camskill som du länkade till Johan. De är ca 100 kr billigare per styck på däcken, men tyvärr spricker ekvationen när man lägger till fraktkostnaden.
|
TWS som har annons här på rejsa är billigare än dom i blocket annonsen du länkade till för min del som ska ha 195/50-15" så skiljer det 180:- för 4 st. Fast i TWS pris ingår frakt eller montering om man kommer till dom och det tillkommer ju på blocket annonsen.... så då blir det ju ca: 780:- billigare
http://www.twsdack.se/order.html _________________ Rikard Martinsson Äger följande: BMW M235 -14 BMW 330 -06 Banbil/bruksbil *BMW 1602-71 2,2L motor(långtidsprojekt) |
|
Såg också att det var ungefär samma pris där som i sverige nu
Så det verkar som att TWS är ganska billiga ändå.. Vet någon här om TWS ska till SC träffen på mantorp eller någon annat banmöte?
_________________ Rikard Martinsson Äger följande: BMW M235 -14 BMW 330 -06 Banbil/bruksbil *BMW 1602-71 2,2L motor(långtidsprojekt) |
|
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
|
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
|
Har du bromsar nog att köra med R-däck alls? 15 tums fälgar hmmm ca 280 mm bromsskivor i bästa fall. Undersök större fälgar o bromsar helt enkelt eller dumpa vikt.... bättre än att inse att bromsarna inte tar så värst bra i slutet på rakan
Kan ev gå bra på mindre bromsintensivare banor men hårt blir det.
Iofs ser du andra som klarar av det så eller har liknande vikt och effekt så varför inte. _________________ Robert Pettersson |
![]() |
Däck för banåka
|
3 besök senaste veckan (3935 totalt) |