Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Diffusor, kona utåt både horisontalt och på bredden?
1452 besök totalt
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare

Luddig rubrik men...

Att den ska kona längs horisontalplanet är ju självklart, men finns det vinning i att ha början smalare än slutet?

T ex 50cm bred vid start och 70cm vid öppningen bak?

Regards, Johan Eriksson.
Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008

Snabbt svar innehållande snabb gissning: Det bör fungera i viss mån, men överdriver man det får man antagligen turbulent flöde längs kanterna för att luften inte klarar av att flöda som vi tänkt oss.

Sverige
Här sen Aug 2003

Sen kan man ju inte bara montera diffusor & tro att den fungerar. Man
bör noga se till att det finns ett jämt luftflöde som man kan mata
diffusorn med inte allför tubulent luft.

Så lämpliga andra åtgärder är plant golv från splittern fram till diffusorn.
Lite nerdragna sidor på det plana golvet som minskar läckaget av luft.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Självklart är ju ett plant golv att föredra, men då jag lika fullt måste kapa ur halva bagagerums golvet pga rost tänkte jag göra detta redan nu, plant golv kommer senare!

Men hur mycke kan man vinkla/kona diffusorn tror ni då för att få nån effekt utan att förstöra den?

Eller är vi inne på sånna saker som kanske är lika bra att låta bli eftersom risken att göra mer skada än nytta är för stor?

Regards, Johan Eriksson.
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

Det borde kunna hjälpa till, man borde kunna åstadkomma ett ännu större undertryck i.o.m. att man ökar arean på utgången... Har för mig att jag såg något sådant på en radiostyrd bil någon gång... Men å andra sidan, för att få det bra ska man nog testa, testa, testa. Och som vanligt är det väl så att blir det inte någorlunda rätt har man ingen nytta av det. Skulle man inte kunna prova ut idén på något mindre fordon?

Kristoffersson Engineering
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Amatöranalys: diffusorn sitter där för att ta upp trycket på luftströmmen till det i vaken bakom bilen. Areaökningen torde vara det som är intressant, riktningen på ytorna är väl en effekt av areaökningen inte tvärt om.

BMW 330i -05
Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008

Re:

MaZ skrev:
Amatöranalys: diffusorn sitter där för att ta upp trycket på luftströmmen till det i vaken bakom bilen. Areaökningen torde vara det som är intressant, riktningen på ytorna är väl en effekt av areaökningen inte tvärt om.

Mja... Men för att överdriva min teori (enklast att visa den så):
om man tar en diffusor som har extrem breddökning... Låt oss säga 2 meter bred bil, diffusorn är hela bilens bredd och 40cm hög i bakkant, den går 1m framåt men sidorna går ihop med så brutal vinkel att den bara är 20cm bred längst fram. Det betyder ju då att bara luften som kommer i mitten av bilen får en gradvis areaökning, resten som kommer på båda sidor av passerar istället en skarp kant och hamnar helt plötsligt i en (jämförelsevis) enorm diffusor. I bästa fall får man en virvel längs kanterna och "rent" flöde mellan virvlarna, men mest troligt blir det turbulent flöde bitvis och nästan inget flöde alls på andra ställen...

Men vad vet jag, jag är en glad amatör...

Göteborg
Här sen Nov 2002

Nej det låter ju som en dålig lösning, man vill inte ha avlösning i diffusorn, en bra startpunkt är att ha den så bred som möjligt.

BMW 330i -05
Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Det finns något enkelt aerodynamikompendium där olika principer och grundtänkande förklaras på ett enkelt sätt som någon chalmerist klämt ihop, jag har det i pappersformat på något bra ställe... Där finns en enkel diffusor beskriven med mått och vinkel, mm som ska kunna fungera skapligt på olika fordon. Någon känner säkert till kompendiet.

Sen har jag sett någon variant på diffusor som börjat brett och ökat, höjden har gått från plangolvet upp till till ca. 150 mm. Sidorna var nerdragna 30-40 mm i starten ungefär.

Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Niklas Rosell skrev:
Det finns något enkelt aerodynamikompendium där olika principer och grundtänkande förklaras på ett enkelt sätt som någon chalmerist klämt ihop, jag har det i pappersformat på något bra ställe... Där finns en enkel diffusor beskriven med mått och vinkel, mm som ska kunna fungera skapligt på olika fordon. Någon känner säkert till kompendiet.

Sen har jag sett någon variant på diffusor som börjat brett och ökat, höjden har gått från plangolvet upp till till ca. 150 mm. Sidorna var nerdragna 30-40 mm i starten ungefär.

Här finns det som pdf

https://rejsa.nu/info/aerodynamik.pdf

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

Re:

Michael Bäck skrev:
Här finns det som pdf

https://rejsa.nu/info/aerodynamik.pdf

Mycket bra pdf-dokument som har fått en på en massa dumma tankar.

Skruva banåkabil
1452 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande