| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
GATBIL'S KLASSEN..?
|
<< 1, 2, 3 9388 besök totalt |
|
Re:
Jag är så fräck så att jag påstår att jag med Rejsa.nu helt klart har en viss "skuld" i den här ökningen faktiskt
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
och det tackar vi alldeles särskilt för... |
||||
|
Det är jag helt övertygad om Magnus
Utan ett forum där intresset är gemnsamt, hade det gått betydligt långsammare. Framför allt tror jag Rejsas öppenhet oavsett biltyp och bilmärke betytt oerhört mycket för detta. Kna till och med avslöja att jag ska bli track-day arrangör under detta år för första gången på säkert 10 år. (motordagar för sponsorer och affärpartners har det blivit desto mera av, även om det varit mindre av den varan senaste 3-4 åren pga en "viss" mättnad i den makranden, då alla team från STCC och nedåt tjatar in detta på sina partners till döds numera. Men det var kul att göra det innan det blev vardagsmat i racerbranschen) _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Min bil hamnar ju lite i en gråzon. Den är amatörbyggd och således hatat och ratad men ju andra sidan är den 4 meter lång och två meter bred, alltså en "riktig" bil enligt de flesta rent fysiskt.
Sen har den ju rörram men det har ju faktiskt också tex F40 och den är ju produktionsbil enligt alla. Och en rörram anses ju dessutom vara stenålder i dagens bilbyggarvärld så varför är produktionsgänget rädda för dem? Iof så produceras det ca 200 Ultimor varje år och det är ju rätt mycket mer än både ägg och zondas som givetvis räknas som produktionsbilar... När det gäller sjuor och radicals och liknande bilar så tror jag att väldigt många känner att det inte är bilar eftersom de helt enkelt inte är "fullstora". Och även om de producerades och helhetsgodkändes så tror jag ändå inte de skulle räknas som "riktiga bilar". Och självklart kan man ju inte mäta en "riktig bil" mot något som väger 500 kilo men ju andra sidan kan man ju inte mäta en 2 tons murcielago mot en superlättad GT3 heller. Personligen tycker jag gatbils snacket med tilläget produktionsbil haltar rejält då produktionsbilarna sedan är ombyggda till rena "RSR"-specar och dessutom oftast har motorkonfigurationer som är ännu vassare än vad rejsbilarna har. Fast det är klart, precis som Puppan säger så finns det ju iaf en sak man kan skillja gatbil mot rejsbil och det är ju däcken. Ett E märkt däck sätter en given begränsning. Fast vem tycker en carrera cup bil blir gatbil bara för att den kör på ett R-däck ?? Precis som Kimmen så har jag INGEN poäng alls
_________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
|
Re:
En gatbil är en gatreggad bil som inte är ett hot mot personen som för närvarande har ordet, verkar det ofta som! Tror inte det går att komma fram till ett givet svar på frågan "vad är en gatbil" utan att nån inte ställer upp, men jag tycker att Puppan har en bra poäng med slicks eller e-märkt!
_________________ Axel Tanner |
||||
När bilen är ursprungligen är byggd påverkar ju stort om den är "fullstor", en 911 från 60-talet är nog ganska liten om man jämför med en ny. En gammal Lotus Europa är väl mindre än en sjua och en ny sjua är större än en gammal sjua .
Kanske går det inte att jämföra gammla och nya bilar för att dom nya är för stora och tunga. Är Elisen fullstor? |
||||
|
Min bil vet jag inte var den kan hamna.
Vill köra på bana men då har man 2 alt gatregga eller vagnsbok. Det senare vore bäst, men kostar väldigt mkt mera än att gatregga. Nu vet jag inte om min bil någonsin kommer klara en gatreggning mer då original bältesinfästningar å stolinfästningar har försvunnit till fördel för en bur. Motorn utbytt med 3 gånger så mkt effekt osv. Så hur gör man, måste man gå hela vägen och skaffa vagnsbok och bygga allt FIA godkänt? Mvh _________________ Daniel Carlsson |
||||
|
Re:
Rejsa avslöjar: Det finns inga gatbilar alternativt "Det som var gatbilar förut när gatbilar existerade är nu inte gatbilar längre då dagens bilar inte kan kvalificera som gatbilar eftersom det bara fanns förut och nu är de borta"
_________________ Axel Tanner |
||||
|
Som gammal DR åkare både lagligt och mest olagligt som kommit på bättre tankar på äldre dagar så får jag nog citera som vi brukar säga i jänkebils svängen "run what you brung and hope its enough"
Gatbils frågan kommer alltid att stötas och blötas i slutändan är det betraktarens ögon som fäller avgörandet,för egen del så visst är det en gatbil även om den rullar obesiktigad rörramschassi slicks 6punktsbälten kompressor lustgas lenco lådor med regskylt osv men då ska den banne mig rulla hela vägen från ditt garage till banan på landsväg då köper jag att vad som helst är en "gatbil"
_________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
|
Re:
Nånstans måste vi väl bli eniga om att gatebilsklassen den enda klassen som inte har något riktigt reglemente, och det är ju på sätt och vis possitivt för då kan alla vara med och leka! Begränsningen för närvarande på gatbilar verkar vara, fungerade halvljus/bromshjus/blinkers, gatlagliga däck, bromsar och belägg i fint skick i övrigt fritt...
Principen borde vara att man ska kunna köra till banan (på allmän väg) för egen maskin och att det inte finns någon följebil så att man bygger om hela bilen när man kommer fram till banan. Detta sätter ju ytterligare lite begränsningar på bland annat hjulinställningar. _________________ Björn Selander Porsche 996 TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=822294 STACC -Inspirerande och rolig körning på bana! |
||||
|
|
||||
|
Re:
Hahaha! Regelverk är svåra grejer. Att hitta en allmän definition av gatbil är väl som att söka efter Atlantis, den heliga Graalen eller en rostfri orörd Alfa Sud. Däremot kan man för olika specifika tillfällen eller tävlingar ganska enkelt ställa upp regler för stunden som att den ska vara i identiskt skick med senaste (ärliga) besiktning eller nåt annat, t.ex. som skrivits ovanför: har du kört den minst 10 mil till tävlingen så är du ok. Men en generell defintion är knappast realistiskt att enas om, men kul o vrida o vända på frågan
I raktframkretsar har frågan stötts o blötts sen urminnes tider, ibland högljutt. För oss gatbilsbanåkare så har det inte alls varit lika laddat eftersom det nästan är obefintligt med tillfällen där stor ära står på spel i tävlingar (även om time attack konceptet nu börjar dyka upp lite då och då). I slalom med gatbilar så är det inte heller något större problem eftersom man ofta kan lägga banor som kompenserar bort en hel del av materialet man kör med, ofta räcker det med rdäck eller inte rdäck som klasser. Bilsports superstage är däremot inte av den sorten, där är prestanda i både handling o pulver enormt viktiga. Men så länge vi låter bli att försöka kora den snabbaste gatbilen i Superstages historia så är en generell allmänt accepterad gatbilsdefintions-likare nåt vi inte behöver tack o lov _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
Det där var väl ganska ojämna jämförelser. De två första är ju bara svåra. Den sista däremot kan nog anses omöjlig.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
|
Re: GATBIL'S KLASSEN..?
EDIT: Dumma frågor som man borde kunna skall heller ej ställas!!
_________________ Patrik Fürstenhoff High Level of Sweden |
||||
|
Av någon konstig anledning kom jag på att tänka på denna tråd efter att ha hört en lite presentation om sportvagnstävlingar de senaste 40 åren.
"Gatklassen" som jag ser det är bara för fjantar med torskfrossa . Det faller helt enkelt på sin orimlighet. Som många antyder bukar disskusionen ebba ut i att det är bara ens egen bil som platsar i klassen och då är det ju ingen klass. Om man vill mäta sina krafter mot andra, då börjar man tävla, enkelt. Jag köper inte resonemanget att det inte finns serier för bilar med nummerplåt för det finns en hel drös. Det fanns t.o.m. en klass som hette Streetsport som plockades fram för att fånga upp intresset hos banåkare som vill ta steget att tävla (och som komplement till Roadsport). Vad jag sett så utgår det reglementet detta år av (vad jag tror) anledningen att ingen har anmält sig under de 3 senaste åren klassen har funnits.
Jag är lyckligt lottad som inte måste vara sabbast i riket och nöjer mig med att ha kul på bana med relativt enkla medel. Jag skall bara få tummen ur och skaffa vagnbok så man kan tävla lite med de stora pojkarna .
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
GATBIL'S KLASSEN..?
|
<< 1, 2, 3 9388 besök totalt |
