Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
När börjar lättning spela roll/märkas ?
1, 2   >>
2672 besök totalt
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

Trådstartare

Jag har lite funderingar över när man lättar sin banracer. Hur mycket måste man lätta bilen innan det gör skillnad? 5, 10, 20 kg? Själv märker jag en klar skillnad när man har en passagerare i högersätet, men jag märker ingen större skillnad på full eller halv tank. Ca: 20 liter. Eller så är det bara jag som är okänslig.
Finns det något mått i varvtid/kilo? Eller något annat riktvärde kanske?
Men egentligen är det första som måste lättas köttklumpen bakom ratten som har överskridit 100-strecket.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Jag har hört att på Golf Mk I så skall fyra kilo vara en hk.
Det är den enda bil jag hört om, därav det speciella exemplet.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Pratar vi rent ax så kan man göra ett överslag
m=bilvikt med köttklump
P= effekt mätt i pollar
t=tid i sikunder 0-100km/h

m/p=t

funkar dräglit om det mellan 7-15s på 0-100

Med den tämligen låga effekt du har så är kilona viktiga.
tar vi sen greppet så är det en funktion av belastningen så även här är vikten en viktig faktor.
Men jag tror att 50kg intervaller borde kännas men det beror också på var kilona tas bort/läggs till.

Jag kollade lite på min blysläde tj på 1080kg
m kurva g broms g
1080 0,92 0,98
980 0,94 1,00
880 0,97 1,02

ps beräknat på gatdäck

Gotteborg
Här sen Okt 2003

Hmmm... lite OT men vi var ett gäng ifrån blackrace å körde gokart häromdagen...

vissa vägde runt 55 kilo och vissa andra vägde en bra bit över 100 kilo...

trots detta så var varvtiderna i stort sett identiska...

visst gör spelar föraren stor roll, men med en kart på 5 Hkr så borde 50 kilo mer göra en oerhörd skillnad tycker man...

Täby
Här sen Dec 2002

Uppenbarligen inte lika stor roll som 50 kg förarbegåvning/erfarenhet...

Skänninge
Här sen Maj 2003

Kan det bero på bättre fäste med mer marktryck?
Kan man ha för lätt "bil"?
Med en gokart (hyr) i en inomhus hall känns det som lite mer tryck på hjulen i kurvorna skulle sitta bra men på "rakorna" så är dom ändå så korta så det gör inte så stor skillnad?

Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

Eric Josefsson skrev:
Med en gokart (hyr) i en inomhus hall känns det som lite mer tryck på hjulen i kurvorna skulle sitta bra men på "rakorna" så är dom ändå så korta så det gör inte så stor skillnad?

om du ökar marktrycket genom högre vikt ökar du även vikten som däcken försöker få att svänga när du vrider på ratten så det ökade greppet "äts" upp...(inte helt tekniskt korrekt förklaring kanske)

Så med andra ord, låg vikt= svänger bättre än högre vikt med dito däck trots lägre marktryck.

Brämhult
Här sen Jan 2003

PCR skrev:
Eric Josefsson skrev:

om du ökar marktrycket genom högre vikt ökar du även vikten som däcken försöker få att svänga när du vrider på ratten så det ökade greppet "äts" upp...(inte helt tekniskt korrekt förklaring kanske)

Så med andra ord, låg vikt= svänger bättre än högre vikt med dito däck trots lägre marktryck.

Men som jag har förstått det (nu har jag funderat igen ) så måste man ha lite vikt när man åker gocart i hyrhallar eftersom de ofta pumpar däcken ganska hårt och väger man då lite så får man svårare att få temp i däcken. Väger man mer så får man lättare upp tempen i däcken och därmed mer grepp. Eller är det helt irrelevant?

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

Claes Haglund skrev:
Men som jag har förstått det (nu har jag funderat igen ) så måste man ha lite vikt när man åker gocart i hyrhallar eftersom de ofta pumpar däcken ganska hårt och väger man då lite så får man svårare att få temp i däcken. Väger man mer så får man lättare upp tempen i däcken och därmed mer grepp. Eller är det helt irrelevant?

Säkert inte...kalla däck brukar vara det samma som snorhala däck...iaf i jämförelse med samma däck med trevligare temperatur...

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Claes Haglund skrev:
PCR skrev:
Eric Josefsson skrev:

bra tänkt -_
hyrkartar har slirkoppling okså som mänga GLÖMMER att in i resonemanget.

tybgre förare mindre risk för sladd / kopplingsslir = högre fart i svängarna

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Högre vikt ger sämre grepp pga att greppet(friktionen) sjunker med ökad belastning.

Eskilstuna
Här sen Okt 2003

japp, i hyrgokart så får de tyngre förarna bättre grepp i kurvorna, dock när man råkar göra ett misstag, så tappar man betydligt mer än en lätt förare som accelerar iväg snabbare.
En lätt förare kan även köra mer brutalt (läs dåligt) och fortfarande vara snabb.

Körde mot en 44kgs klump häromdagen, o han sladdade hej vilt i varenda kurva.. jag körde utan o göra några misstag, ändå så körde vi lika snabbt :/

Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re: När börjar lättning spela roll/märkas ?

tvåtaktsmicke skrev:
Jag har lite funderingar över när man lättar sin banracer. Hur mycket måste man lätta bilen innan det gör skillnad? 5, 10, 20 kg? Själv märker jag en klar skillnad när man har en passagerare i högersätet, men jag märker ingen större skillnad på full eller halv tank. Ca: 20 liter. Eller så är det bara jag som är okänslig.
Finns det något mått i varvtid/kilo? Eller något annat riktvärde kanske?
Men egentligen är det första som måste lättas köttklumpen bakom ratten som har överskridit 100-strecket.

Asfaltsrallybilen har 40 kilo barlast (20 kg bakom var stol)
När jag tävlar i Danmark så tar jag ur vikterna. Och det märks direkt.
Lika trist var gång man ska köra i sverige och måste ha dem..

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Körde hyrcart på racetown för ett BRA tag sedan. Med mina smått otroligt tunga 65kg hade jag det otroligt tufft att hänga på min polare på 95kg.
Har var lite drygt sekunden/halvsekunden snabbare än mig på alla varv och jag sladdade i varje kurva, vare sig jag ville eller ej

Men för att återgå till ämnet
Det är väll som med allt annat, tar du bort lite åt gången lär du väll inte märka någon skillnad (typ 5kg per vecka i 20veckor). Tar du bort 100kg rakt av är du konstig om du inte märker någon skillnad
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Jag märker skillnad på om jag med eller utan allt skrot som mellanlagras i räserbilen mellan rejsen = ca 100kg

Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003

Andrew Petrykowski skrev:
Körde hyrcart på racetown för ett BRA tag sedan. Med mina smått otroligt tunga 65kg hade jag det otroligt tufft att hänga på min polare på 95kg.
Har var lite drygt sekunden/halvsekunden snabbare än mig på alla varv och jag sladdade i varje kurva, vare sig jag ville eller ej

Det är väll som med allt annat, tar du bort lite åt gången lär du väll inte märka någon skillnad (typ 5kg per vecka i 20veckor). Tar du bort 100kg rakt av är du konstig om du inte märker någon skillnad

Du kanske gör samma fel som jag och dom aldra flesta jag sett köra om det sladdar. Jag brukar alltidid sitta och luta mig frammåt lite och tappar då tryck över bak axeln. Men man skall sitta med rak rygg och bara styra då får man bäst fäste

Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Det är nog svårt att känna någon skillnad rent subjektivt, man får nog klocka varvtider istället. Det är nog realistiskt att lätta bilen ca. 25-30 kg utan att bli allt för extrem (stötfångarna väger 5.5kg styck) men det får vänta så länge. Just nu så måste bilen vikariera som isbanebil på vintrarna. Måste blir klar med v4an någon gång. Sen kommer tvåtaktarn att bli en renodlad asfaltbil.

Här sen Jan 2003

En extra person gjorde ungefär en extra sekund på superstagen. Jag tycker det känns mest på accet.

Tjockholm
Här sen Feb 2003

jonaslarsson skrev:
Andrew Petrykowski skrev:

Du kanske gör samma fel som jag och dom aldra flesta jag sett köra om det sladdar. Jag brukar alltidid sitta och luta mig frammåt lite och tappar då tryck över bak axeln. Men man skall sitta med rak rygg och bara styra då får man bäst fäste

Nope, låg bakåtlutad så mycket det gick (det skvallrade blåmärkena på min rygg om).
Men inget fäste på bakhjulen, alla inbromsningarna resulterade i breställ, och om det inte var bromsningen så började det sladde mitt i apex... Men det var juh onekeligen svinkul
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

för att återgå till ämnet nu (och skita i kartarna )
om jag plockar 50 kg (över framaxeln) på min firebird - (nu väger den ca 1600 kg, viktfördelning 53 fram 47 bak)...

borde jag väl märka någon sorts skillnad...?
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Anders Jeppsson skrev:
för att återgå till ämnet nu (och skita i kartarna )
om jag plockar 50 kg (över framaxeln) på min firebird - (nu väger den ca 1600 kg, viktfördelning 53 fram 47 bak)...

borde jag väl märka någon sorts skillnad...?

Gör det så mycket skillnad med 50kg att man märker det när det ligger rakt på axeln?
Har fått för mig att det skall vara mer märkbart när det ligger utanför axlarna, undrar vart jag fått det ifrån?

OT: Dundrande racerlopp börjar på Discovery Mix nu
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
2672 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande