Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
4311 besök totalt |
Längre länkarmar/bärarmar, ställer det till hjulvinklarna?
om vi pratar FWD bil med McPherson fjäderben fram och bygger längre länkarmar, är det då andra vinklar än scrub och camber man bör tänka på? Scrub tänkte jag lösa med annan ET och flytta ut hjulen lagom och camber kan lösas med excentriska skruvar mellan spindel och fjäderben. Frågan är bara om mer "liggande" fjäderben ställer till andra saker? Bilen ska breddas något fram för att svälja ny drivlina och axlar, därav denna korkade fråga... ![]() _________________ --Michael Karlsson-- |
||
Re: Längre länkarmar/bärarmar, ställer det till hjulvinklarn
Frågan är i vilka proportioner ändringen blir, vilket avgör om förändringen blir av betydelse. Du får ett annat Ic avstånd och SAI som ger annan camber förändring vid styrning. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Skulle tippa på 30 mm förlängning av länkarm och räta upp spindeln till samma camber som original. Vet inte riktigt hur jag ska göra för att ha kvar camber vid styrning, nåt förslag? Har tillgång till 4-hjuls laserbänk.
Eller bör jag helt enkelt bygga nya topplagringar och flytta ut dem lika mycket som jag förlänger länkarmen? Det bör ju vara rätt för en nybörjare? IC-avstånd är nåt nytt för mig... I..... Center? ![]() _________________ --Michael Karlsson-- |
||
Re:
Det är en god ide att flytta ut topplagringen. Även om det är en del jobb så är det jobb med andra detaljer, om du inte flyttar topplagringen, i alla fall. Även om det är mer jobb med topplagringen så vinner du på att slippa så stora problem med geometrin, bara det inte ser alltför svårt ut med topplagringen på bilen. Ic = instant centre, vilket betyder där projektionen av den undre A-arman och 90 gradersförlängningen av fjäderbenet skär varandra, och bildar själva "svingarmslängden" för hjulets fjädringsrörelse. MVH Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Ska montera coilovers så det finns gott om utrymme för flyttning av center i topplagringen, fjädertornet sväljer ju en fullstor fjäder med utrymme runt.
Har en sista fråga, hur bör man designa länkarmen om man ändå ska bygga nytt? Som ett A? _________________ --Michael Karlsson-- |
||
Re:
Ett A är bra. Nu är det väl ide att använda fästen som finns på bilen kanske, eller? Hjulet måste ju sitta där det sitter längsledes bilen. Det du bör tänka på är att få benen på A-armen att ligga i linje med skärningspunkterna mellan lederna, så de får raka krafter. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Tänkte bygga en jigg efter original armar och bygga kopior men något längre. Korrekt, original fästpunkter och spindelled men polybussningar. Skulle det funka, hänger inte med på skärningspunkterna?
_________________ --Michael Karlsson-- |
||
Re:
Det borde fungera bra, kopiera material och dimensioner. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
![]() |
Racetech
![]() |
4311 besök totalt |