Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Batterifråga
<<   1, 2, 3, 4   >>
6402 besök totalt
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003

Måste säga till dig "fulingen" att jag tycker du har tråkig attityd då du försöker svara på Johanns inlägg. Varför förstår jag inte

Philip Lundh
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:
Det är skillnad på energiinnehåll (Ah) och hur mycket kraft batteriet kan leverera. Ett litet torrcellsbatteri kan typiskt leverera mcyket kraft men har litet energiinnehåll jämfört med vanliga blybatterier.

Hmm tackar det förklara en heldel om varför om jag nu hittat rätt battrei (ca 6kg 16Ah) räcker att veva igång en V8a.

Forshaga
Här sen Dec 2002

MatroxMGA skrev:
Måste säga till dig "fulingen" att jag tycker du har tråkig attityd då du försöker svara på Johanns inlägg.

Jag tror att dom tål........båda två..

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re: Batterifråga

johann skrev:
Säkert besvarats tidigare men då gällde det en annnan bilmodell säkert.

Jag har konstaterat att lättare batteri är betydligt billigare än kolfiber vad gäller viktbesparing/.

M3:an har normalt ett 80 Ah batteri, finns det ngn tumregel för hur klent batteri jag kan ha?

En startmotor drar ca. 200 A, en frisk motor startar inom 5 sec. Batteriet bör alltså ha en kapacitet på minst 200A*5s/3600(s/h).

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

ice skrev:
johann skrev:

Jag har konstaterat att lättare batteri är betydligt billigare än kolfiber vad gäller viktbesparing/.

M3:an har normalt ett 80 Ah batteri, finns det ngn tumregel för hur klent batteri jag kan ha?

En startmotor drar ca. 200 A, en frisk motor startar inom 5 sec. Batteriet bör alltså ha en kapacitet på minst 200A*5s/3600(s/h).

2,2Ah? låter lite väl lite när batteriet väl börjar bli urladdad så går det snabbt utför och iom att den inte orkar snurra motorn då som den ska så kör den ner sig ännu mer..
22Ah så ska vi iaf ha 90%kapacitet kvar efter 5sek det låter vettigare i mina öron iaf

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Eric Josefsson skrev:
ice skrev:
johann skrev:

2,2Ah? låter lite väl lite när batteriet väl börjar bli urladdad så går det snabbt utför och iom att den inte orkar snurra motorn då som den ska så kör den ner sig ännu mer..
22Ah så ska vi iaf ha 90%kapacitet kvar efter 5sek det låter vettigare i mina öron iaf

Du räknar slarvigt, 0.28 Ah blir det.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Slarvit räknat kan jag hålla med om.. Och skrivet.. missat en 0a och ritat en 7a som såg ut som en 2a

Jag tvivlar ändå på att lyckas starta bilen med en batterikapacitet under 10Ah om den inte går igång väldigt lätt dvs.

Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Eric Josefsson skrev:
Slarvit räknat kan jag hålla med om.. Och skrivet.. missat en 0a och ritat en 7a som såg ut som en 2a

Jag tvivlar ändå på att lyckas starta bilen med en batterikapacitet under 10Ah om den inte går igång väldigt lätt dvs.

jag har startat min racerbil med ett 16Ah mc-batteri utan problem.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

dude skrev:
Eric Josefsson skrev:

Det är över 10Ah

Citera
Andreas Zolnir
Huddinge
Här sen Okt 2003

dude skrev:

Samma här Bilen har 2l motor med insprut och brytarlöständnig, startar i alla väder med
Biltema mc batteri 16Ah
Fördelen med ett litet batteri är också att man kan placera det nära startmotorn utan att påverka tyngdpunkten för mycket, vilket gör att man kan ha korta kablar = liten stömförlust och lite vikt thumbs up

Stockholm
Här sen Dec 2002

Andreas Zolnir skrev:
dude skrev:

Samma här Bilen har 2l motor med insprut och brytarlöständnig, startar i alla väder med
Biltema mc batteri 16Ah
Fördelen med ett litet batteri är också att man kan placera det nära startmotorn utan att påverka tyngdpunkten för mycket, vilket gör att man kan ha korta kablar = liten stömförlust och lite vikt thumbs up

Japp. Här är ett utmärkt exempel, ca 10cm från startmotorn:

Batteriet kostade 1400kr tror jag (ett par år sen), köpte "intelligent" laddare igår för 1500kr (halva listpriset) (det kostar att ligga på topp).

Det som är viktigt för att starta bilen är ju "Cold Cranking Amps" (CCA).

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Eric Josefsson skrev:
dude skrev:
Eric Josefsson skrev:

Det är över 10Ah

fast jag är säker på att det räcker med ett mindre . fast feg som man är så blev det 16Ah iaf.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Hur mycket påverkas kapacitetbehovet av att batteriet sitter bak i bilen?
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

johann skrev:
Hur mycket påverkas kapacitetbehovet av att batteriet sitter bak i bilen?

Hänger på hur mycket förlorar man i startkraft per meter batterikabel? När jag flyttade batteriet på Marcosen märkte jag ingen skillnad snarare tvärtom (nya kontakter och kabel)

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Ett par intressanta frågor i sammanhanget:
Vad väger 4,5 meter 35 kvmm (kvadratmillimeter) koppartråd?
Är det nödvändigt med så tjock kabel eller blir spänningsfallet acceptabelt även med en tunnare?

Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Andreas Zolnir skrev:
dude skrev:

Biltema mc batteri 16Ah

Vet du hur mycket det batteriet väger?

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Micke Holmström skrev:

0,0089Kg/cm3*3,5cm2*450cm=14Kg
+Skyddsplasten

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Hej & hå...när man startar motorn så kopplas nästan allt lull-lull bort och enda man behöver tänka på är om batteriet kan leverera tillräckligt med ström för att dra runt startmotorn.

Det finns olika sorts batterier och kapacitet i Ah samt startström är inte alltid proportionella, dvs. det finns små batterier som kan veva igång stora motorer och tvärtom.

När motorn redan är igång så är det generator som står för elen, så då kan man egentligen slippa bekymra sig om kapaciteten då batteriet kommer bara att sitta där som en utjämnare.

PERSONLIGEN är jag mer eller mindre övertygad att ett 40Ah batteri kommer att kunna veva igång en BMW sexa utan problem, och vad hände sen när motorn är igång är ganska ointeressant.

Så svaret till Johan är: gå och hitta ett lätt batteri som kan leverera hög startström, håll dig runt 40Ah kapacitet för säkerhets skull. Om du ska montera batteriet långt från motorn så bör du tänka på att långa kablar kommer att sänka spänningen framme vid startmotorn samt att tjocka kablar är också tunga kablar vilket negerar vinsten något.

Vill du vara alldelles säker så kan du montera en såndär bamse-Amperemätare i serie med batteriet och sedan kolla på specifikationer.

Rent teoretiskt så kan man i stort sätt byta batteriet mot en stor konding när man redan har fått igång motorn.

Detta är ingen exakt kunskap då det hänger på många faktorer så jag rekomenderar att följa fulings råd och prova sig fram...

P.S.
Har kört 40Ah i en SAAB och det gick problemfritt...vi tänker ha ett pyttebatteri i Porschen, ska försöka hitta beggade NiCd ackar från ett flygplan, både lätta och strömstarka.

Höör, Skåne
Här sen Jul 2003

Eric Josefsson skrev:
Micke Holmström skrev:

+Skyddsplasten

35 mm2 = 0.35 cm2. Alltså väger kabeln 1.4 kg + skyddsplasten.

Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

André V skrev:
Eric Josefsson skrev:
Micke Holmström skrev:

+Skyddsplasten

35 mm2 = 0.35 cm2. Alltså väger kabeln 1.4 kg + skyddsplasten.

Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Knappt två kg då med all plast, frågan är om det är värt så mycket att få vikten längst bak istället för fram om man hittar ett vettigt batteri på ca 6-7 kg.
Kan man räkna ut spänningsfallet i kabeln om man belastar 12v batteriet med 100 A startmotor ?(kan den vara så energikrävande?) vad skulle det i så fall bli med en 25 kvmm kabel?

Allmänt banåkaforum
Batterifråga
<<   1, 2, 3, 4   >>
6402 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande