Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 6402 besök totalt |
citat:
Det är skillnad på energiinnehåll (Ah) och hur mycket kraft batteriet kan leverera. Ett litet torrcellsbatteri kan typiskt leverera mcyket kraft men har litet energiinnehåll jämfört med vanliga blybatterier. Hmm tackar det förklara en heldel om varför om jag nu hittat rätt battrei (ca 6kg 16Ah) räcker att veva igång en V8a. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
![]() ![]() ![]() Jag tror att dom tål........båda två.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Re: Batterifråga
En startmotor drar ca. 200 A, en frisk motor startar inom 5 sec. Batteriet bör alltså ha en kapacitet på minst 200A*5s/3600(s/h). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
2,2Ah? ![]() 22Ah så ska vi iaf ha 90%kapacitet kvar efter 5sek det låter vettigare i mina öron iaf ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Du räknar slarvigt, ![]() ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Slarvit räknat kan jag hålla med om.. Och skrivet.. missat en 0a och ritat en 7a som såg ut som en 2a
![]() Jag tvivlar ändå på att lyckas starta bilen med en batterikapacitet under 10Ah om den inte går igång väldigt lätt dvs. ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
jag har startat min racerbil med ett 16Ah mc-batteri utan problem. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Det är över 10Ah ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Samma här ![]() Biltema mc batteri 16Ah Fördelen med ett litet batteri är också att man kan placera det nära startmotorn utan att påverka tyngdpunkten för mycket, vilket gör att man kan ha korta kablar = liten stömförlust och lite vikt ![]() _________________ Andreas Zolnir |
||||||
Japp. Här är ett utmärkt exempel, ca 10cm från startmotorn: ![]() Batteriet kostade 1400kr tror jag (ett par år sen), köpte "intelligent" laddare igår för 1500kr (halva listpriset) ![]() Det som är viktigt för att starta bilen är ju "Cold Cranking Amps" (CCA). _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
fast jag är säker på att det räcker med ett mindre ![]() ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Hänger på hur mycket förlorar man i startkraft per meter batterikabel? När jag flyttade batteriet på Marcosen märkte jag ingen skillnad snarare tvärtom (nya kontakter och kabel) _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Ett par intressanta frågor i sammanhanget:
Vad väger 4,5 meter 35 kvmm (kvadratmillimeter) koppartråd? Är det nödvändigt med så tjock kabel eller blir spänningsfallet acceptabelt även med en tunnare? _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
Vet du hur mycket det batteriet väger? _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
0,0089Kg/cm3*3,5cm2*450cm=14Kg ![]() +Skyddsplasten ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Hej & hå...när man startar motorn så kopplas nästan allt lull-lull bort och enda man behöver tänka på är om batteriet kan leverera tillräckligt med ström för att dra runt startmotorn.
Det finns olika sorts batterier och kapacitet i Ah samt startström är inte alltid proportionella, dvs. det finns små batterier som kan veva igång stora motorer och tvärtom. När motorn redan är igång så är det generator som står för elen, så då kan man egentligen slippa bekymra sig om kapaciteten då batteriet kommer bara att sitta där som en utjämnare. PERSONLIGEN är jag mer eller mindre övertygad att ett 40Ah batteri kommer att kunna veva igång en BMW sexa utan problem, och vad hände sen när motorn är igång är ganska ointeressant. Så svaret till Johan är: gå och hitta ett lätt batteri som kan leverera hög startström, håll dig runt 40Ah kapacitet för säkerhets skull. Om du ska montera batteriet långt från motorn så bör du tänka på att långa kablar kommer att sänka spänningen framme vid startmotorn samt att tjocka kablar är också tunga kablar vilket negerar vinsten något. Vill du vara alldelles säker så kan du montera en såndär bamse-Amperemätare i serie med batteriet och sedan kolla på specifikationer. Rent teoretiskt så kan man i stort sätt byta batteriet mot en stor konding när man redan har fått igång motorn. Detta är ingen exakt kunskap då det hänger på många faktorer så jag rekomenderar att följa fulings råd och prova sig fram... P.S. Har kört 40Ah i en SAAB och det gick problemfritt...vi tänker ha ett pyttebatteri i Porschen, ska försöka hitta beggade NiCd ackar från ett flygplan, både lätta och strömstarka. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
35 mm2 = 0.35 cm2. Alltså väger kabeln 1.4 kg + skyddsplasten. ![]() _________________ André Voss Banvagn: 205 GTi 1.9 -90 Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06 |
||||||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Knappt två kg då med all plast, frågan är om det är värt så mycket att få vikten längst bak istället för fram om man hittar ett vettigt batteri på ca 6-7 kg.
Kan man räkna ut spänningsfallet i kabeln om man belastar 12v batteriet med 100 A startmotor ?(kan den vara så energikrävande?) vad skulle det i så fall bli med en 25 kvmm kabel? _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 6402 besök totalt |