Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Billig hästkraft ??
5286 besök totalt
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
Billig hästkraft ??

Hade en fundering som jag ville ha lite åsikter om.

Noterade att BMW har en generator som bara laddar på motorbroms för att minska bensinförbrukning.

Kan man göra tvärt om ??

Fakta:
Generatorn laddar med 0,7kW-1,1kW vid max beroende på storlek.
Effekten + förluster (lika mycket till?) tas från motorn = effektförlust på 1-3 häskrafter kanske.

om man tar bort D+ från generatorn så laddar den inte, regulatorn styr inte ut något till fältlindningen.

om man sätter en normalt sluten kontakt som bryts vid fullgas, exempelvis under gaspedalen, och kopplar kabeln från D+ till laddlampan via denna, då slutar det ladda när man ger fullgas = extra hk !!!

Funkar det eller har jag tänkt fel ???

Jo jag vet, det kanske bara blir en hk men det är ju och andra sidan bland de billigaste sätten att "öka" motoreffekten. Jo jag vet, billigast och bäst är att banta 10kg

Laddningen borde räcka till, det är ju inte hela tiden man har fullgas.

thumbs up eller thumbs down ? Jag kan ta all kritik, så skriv av er bara !!

/Fredrik

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20183



Det förkommer ju att ACn slås av vid WOT i vissa fall så visst är teorin sund.
Beroende på lösning så kan det sitta separat WOTkontakt på spjället, annars plockar du det får visst värde på spjällgivaren.
Annars kan du allt montera en mikrobrytare på nåt som rör sig när spjället rör sig.
Men om ECUn sköter laddregleringen så kanske det inte svarar så bra på att "nån annan " bryter laddningen. Olka lösningar på olika system mao

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2994



Dock sjunker väl spänningen från 14.4v till 12v vid fullgas i så fall vilket i mitt huvud skulle ge sämre gnista? Kanske inte gör så stor skillnad, men på en trimmad motor är en bra gnista viktig!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Billig hästkraft ??

Den tanken har använts i dragracing sedan 70 talet, man kopplade ur fältspänningen under strippåket. Det fanns två skäl till åtgärden, A man vinner effekt, B fläktremmen hoppar inte av lika lätt på högvarv.
mvh
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re:

Cassius skrev:
Dock sjunker väl spänningen från 14.4v till 12v vid fullgas i så fall vilket i mitt huvud skulle ge sämre gnista? Kanske inte gör så stor skillnad, men på en trimmad motor är en bra gnista viktig!

Många spolar hade förkopplingsmotstånd, som förbikopplades vid start, för att få full gnista vid start eftersom startmotorn sänkte spänningen i systemet. Spolen är alltså designad för lägre spänning. Detta kan då förbikopplas när fältspänningen bryts. Tekninken beror på vilket system som används.
mvh
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1912



nackdelen är att eventuella bensinpumpar tappar kapacitet.

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 870



Vänd

Lite OT. Jag tänker på de 48 volts system som flera biltillverkare var på väg att utveckla för några år sedan där man hade startmotorn integrerad någonstans inne i motorpaketet. Tanken var att ha en elmotor som kunde användas för att både starta motorn, ladda batteriet och som extra pulver vid igångstart och fullgas. Men jag har inte hört något om det de senaste 4-5 åren.

Så tillvidare får vi väl koppla generatorn baklänges för att få 2 hästar till...

Vad gäller spänningsfall vid frånslag av generatorn i diskussionen ovan - det faller från 14.3 till 13.6 volt om man har ett fungerande batteri. Om det skulle påverka bensinflödet är spridare och bensinpump lite för snålt dimensionerade.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj -såld
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20183



Re: Vänd

PeOR skrev:
om det skulle påverka bensinflödet är spridare och bensinpump lite för snålt dimensionerade.
Eller så är tryckregleringen inte bra nog.
För inte är det väl nån som kör oreglerat på maxtryck (som ju då skulle variera med spänningen)?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1912



Lek med tanken att du ligger på väldigt hög nyttjandegrad av bränslesystemet, säg 90% av pumpens kapacitet.
För att köra säkrare vid spänningsfall kanske du bör ha 2 pumpar(1 extra)
de drar då dessutom mer ström ändå, och kommer således att påverka elsystemet än mera.
Då börjar du få bekymmer med spänningen till resten av systemet, givare börjar bli 'luddiga' i signalerna.
Tändningen måste kompenseras med än mer laddtid på spolarna.
Spridarna börjar bli sega, peak n hold steget börjar svacka..

nää se till att ha stabilt med spänning och låt folkracekillarna åka utan generator.

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re:

Kadett4wd skrev:
Lek med tanken att du ligger på väldigt hög nyttjandegrad av bränslesystemet, säg 90% av pumpens kapacitet.
För att köra säkrare vid spänningsfall kanske du bör ha 2 pumpar(1 extra)
de drar då dessutom mer ström ändå, och kommer således att påverka elsystemet än mera.
Då börjar du få bekymmer med spänningen till resten av systemet, givare börjar bli 'luddiga' i signalerna.
Tändningen måste kompenseras med än mer laddtid på spolarna.
Spridarna börjar bli sega, peak n hold steget börjar svacka..

nää se till att ha stabilt med spänning och låt folkracekillarna åka utan generator.

Nu mera finns det bra mekaniska pumpar som börjar ta över i racing, som är remdrivna.
mvh
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Vet att syrran och dom labbade med att åka utan generator i lancia lady cup. Men vid effektmätning gav den mer effekt med generator än utan på grund av spänningsfallet. Så hon var en av få som hade generator.
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
Tack för all 'input'.

Jag skulle ju helst se att spänningen var mer konstant än den är idag, ex. med hjälp av spänningsstabilisator till all motorelektronik.
Soppapumpen borde inte vara några problem, kan man inte hålla soppatrycket när spänningen sjunker 1-2volt har man väl ändå problem.

Jag har ju en rätt enkel bil, ingen motorstyrning som håller koll på laddningen så det är väldigt enkelt och testa.
Ska kolla om min spjällägesgivare har mikrobrytare på fullgas.

Att köra generatorn baklänges känns ju frestande men det går väl inte med växelströmsgeneratorerna på enkelt sätt.
Ska man ha 'Kers' får man montera en gammal likströmsgenerator, dom går att få att fungera som motor.

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 870



Går nog inte

Citat:
Att köra generatorn baklänges känns ju frestande men det går väl inte med växelströmsgeneratorerna på enkelt sätt.
Ska man ha 'Kers' får man motera en gammal likströmsgenerator, dom går att få att fungera som motor.


Rent teoretiskt borde det inte behövas mer än vanligt motorstyrning för trefasmotor (tror jag) som som får växlas in istället för laddregulatorn. Men det låter som ett farligt experimenterande och jag skulle bli förvånad om startmotorn kan köras på så höga varv som man behöver. Vanligtvis ska den ju bara kicka igång motorn.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj -såld
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5256



Re: Går nog inte

PeOR skrev:
Citat:
Att köra generatorn baklänges känns ju frestande men det går väl inte med växelströmsgeneratorerna på enkelt sätt.
Ska man ha 'Kers' får man motera en gammal likströmsgenerator, dom går att få att fungera som motor.


Rent teoretiskt borde det inte behövas mer än vanligt motorstyrning för trefasmotor (tror jag) som som får växlas in istället för laddregulatorn. Men det låter som ett farligt experimenterande och jag skulle bli förvånad om startmotorn kan köras på så höga varv som man behöver. Vanligtvis ska den ju bara kicka igång motorn.

Peo.


Då en polare lånade ut sin totalt slutkörda ford escort till sin far och glömde berätta att man måste 'vrida' tillbaka nyckeln från startläget gjorde hans far inte detta. Så den åkte med startmotorn i ingrepp ungefär en vecka, vilket torde blivit 50-60 mil.
Den blev dock svårtstartad mot slutet av veckan, och efter ytterligare en veckas normalt bruk blev det Flintastart av bilen. Startmotorn orkade inte dra runt motorn.

Ytterligare några dagar senare gick några bromslangar sönder under färd så bilen skrotades och det undersöktes inte vad som gått sönder mer exakt.

_________________
Roland Johansson
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500



Det är nog oftast lagerhaverier som drabbar startmotorer då det bara är bronsbussningar med en klick fett. Dom går varma, börjar nötas ner sedan fältar startmotorn och måste renoveras.

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Re: Vänd

PeOR skrev:
Lite OT. Jag tänker på de 48 volts system som flera biltillverkare var på väg att utveckla för några år sedan där man hade startmotorn integrerad någonstans inne i motorpaketet. Tanken var att ha en elmotor som kunde användas för att både starta motorn, ladda batteriet och som extra pulver vid igångstart och fullgas. Men jag har inte hört något om det de senaste 4-5 åren.


Toyota Prius & Honda Insight?

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19055



Belt Alternator Starter, kommer nog på ett gäng bilar. Blev väl "lite" ber utveckling än nån hade trott, det är inte speciellt okomplicerade system det där...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



PeOR skrev:
Lite OT. Jag tänker på de 48 volts system som flera biltillverkare var på väg att utveckla för några år sedan där man hade startmotorn integrerad någonstans inne i motorpaketet. Tanken var att ha en elmotor som kunde användas för att både starta motorn, ladda batteriet och som extra pulver vid igångstart och fullgas. Men jag har inte hört något om det de senaste 4-5 åren.

Så tillvidare får vi väl koppla generatorn baklänges för att få 2 hästar till...

Vad gäller spänningsfall vid frånslag av generatorn i diskussionen ovan - det faller från 14.3 till 13.6 volt om man har ett fungerande batteri. Om det skulle påverka bensinflödet är spridare och bensinpump lite för snålt dimensionerade.

Peo.


GM's system som de kallar BAS, BAS+ för den uppgraderade varianten


Valeo har ett system på 12V, klarar dock inte att ge effekttillskott vid acceleration


BMW kör för övrigt med AGM batterier i de bilar som låter generatorn ladda under inbromsning.
Citera
Racetech
Billig hästkraft ??
5286 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande