| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323i -92 BMW cup #79 SÅLD!
|
19 besök senaste veckan (104515 totalt) |
|
Re:
Tack! Det är vanlig två komponents billack som är penslad på.
Haha, dom trasorna ska jag hålla koll på
Motorn byggdes av Kenneths Motor i Motala medan Steinmetz jobbade där om jag förstått allt rätt. Tror Martins motor har samma effekt nu efter senaste mappningen faktiskt...
Motorn är även blueprintad och sen kan ju olika bänkar eller rullande landsvägar visa lite olika också, jag tror effekten kan vara snarlika även om det kanske skiljer några hk på pappret. _________________ Tobias Biörs BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!! |
||||||||||||||
|
Tjopp!!
Ny shortshift spak ramlade in från KL racing (OBS!! Rea på spakar nu!!!)
Så här långt trodde jag aldrig att jag skulle gå själv... kanske blir det en Fred Flinta motor på Spring Break Ganska lätt mekat än så länge iaf.
Kommer förhoppningsvis bli lite renare och snyggare när det är klart Nån som har en M3 3.0 styrväxel liggande?
Vinkelslip med stålborste är ett bra verktyg )
_________________ Tobias Biörs BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!! |
||||||||||||||
|
Re:
1. + (eller skall du byta klass?)
2.
_________________ Patrik Skoog |
||||||||||||||
|
Re:
1. Tack! Får visst lite mer ( inget klassbyte 2010 iaf )
2. jag lär behöva all hjälp jag kan få
||||||||||||||
|
Så idag hände det....
Fick hjälp av Johan Christensson och nu är motorn ur!!! Stor tung o skitig
Missade inte en enda slang/sladd innan vi började lyfta (fast det pissade kylvatten lite överallt istället )
Motorn delad från växellåda på provisorisk motorvagn
Kul med lite grovmek, nu ska det göras rent, slipas, målas o handlas grejer..."att göra listan" blir kortare men "att köpa listan" verkar bara bli längre o längre
||||||||||||||
|
Här tuggas det på sakta men säkert...
Bestämde mig för att ta bort underedsmassan under hela bilen, höll på att ge upp med vinkelslipen, det var ju riktigt tjockt på flera ställen. Till slut provade jag med stämjärn och det var bara att karva loss så länge det var plana ytor. Nu är det bara "finslipning" kvar med vinkelslipen
Sen har jag fått rengöringsmani efter att ha läst, tittat och blivit väldigt inspirerad av 2 andra bmw trådar på forumet, en viss orange "Jäger" M3E30 och en vit E36 Sedan Alpina
Hetvattentvätt är bra (tack Johan Före
Efter
Gjorde ren styrväxeln också, många gram skit man lättat bort nu (så man kan vikta upp på rätt ställen )
||||||||||||||
|
Re:
Tack Johan
Nu är underredet helt rent så nu ska det bara målas...
Idag fick oken lite färg på sig iaf, hoppas det kommer att se "original" ut på plats som är tanken. Hoppas bara att Biltema färgen funkar
||||||||||||||
|
Blev ju riktigt fint det där
, men vad har du haft för färg på oken? Är det deras motorlack? Tänkte renovera mina men så tråkigt med svart hot-paint finns iofs i silver också.
men räcker det med färg som pallar 150 grader? Hade vart kul med lite annan färg, kan ju inte bara va funktion, lite bling har väl inget dött av
_________________ Viktor Starkman |
||||||||||||||
|
Re:
Jo det blev ganska fint Det är Biltemas egna bromsoksfärg, hittar den inte på hemsidan men den finns. Guld, silver,blå, svart o röd tror jag det var som fanns...
Tack! Det blir lätt så när nån lagt ribban högt Är man inte snabbast så är det ju bra om det ser bra ut iaf... Var egentligen mest trött på att allt var så j*#la skitigt under, så nu vet man hur risig bilen är undertill iaf
Tackar! Är det fälgfärgen du använt, har hört att det ska funka men jag tänkte prova bromsoksfärgen för att se hur det håller, annars är det ju bara att måla om
||||||||||||||
|
Målningen har nästan tagit knäcken på mig men nu är bilen svart under och inuti
Har väntat på motor/växellådskuddar samt motivation att linda grenrör med avgasbandage. Kuddarna blev klara för ett par dagar sen och igår fick jag ett ryck och lindade grenrör o byxben med bandage, kliade härligt på armarna heeeela kvällen .
Stötarna är hos Sellholm på renovering och i nästa vecka ska diffen till JMB optimering i Halmstad för byte av utväxling, http://www.jmbo.se/. Gick lättare att linda än jag fruktade, hoppas det sitter kvar bara...
Lindade en bit ner så en ev. passagerare inte blir grillad, sen blir växellådan inte lika grillad heller.
Bra med en hjälpsam dragracingräv med svarv i garaget
||||||||||||||
|
Igår hände nåt stort i garaget
Fick hjälp av Johan Christensson och nya motorn parades ihop med gamla växellådan och kl 01:07 satt nya motorn äntligen på plats Inte inkopplad iofs men den är på plats, nu är det bara resten kvar Skönt att kunna stryka "320i" från överskriften iaf
Att jämföra med tidigare...
||||||||||||||
|
|
||||||||||||||
|
_________________ Joakim Karaus BMW.n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23940&start=63 |
||||||||||||||
|
Re:
Tackar
Tack, ska bli härligt att höra en rak sexa brumma igen (förhoppningsvis om inte så länge), har känts lite avlägset ett tag. Lär ju bli bra fart på eran racer!! Hoppas vi ses i nåt cup race
||||||||||||||
|
Nu är det mest lite småpill och letande efter passande grejer som tar tid. Shortshift spak på plats efter hjälp av Michael Bäck i en annan tråd ( https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Soppaslang inköpt, ska bara koppla ihop fuelrailen med bränslerören sen är det i princip möjligt att provstarta nya motorn,lite el som fattas bara 30l racetank ska byggas av Mmotorsport så fort bilen kan flyttas, dvs när jag får stötarna från Sellholm. Känner verkligen att det börjar dra ihop sig, siktar på shakedown på Sturup d. 13/4 En annan sak som äntligen är på plats finns på bilden nedan...
...hittade en rem med 4 ribbor i lagom längd, ska funka har jag fått veta, blir kul att prova utan styrservo (mindre grejer som kan gå sönder också )
||||||||||||||
|
Ska du åka med en styrväxel för servo utan servo pump ???
Kommer att bli ganska tung rod tror ja
Tror att du kommer att montera servo pumpen ganska snart
_________________ Joakim Karaus BMW.n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23940&start=63 |
||||||||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323i -92 BMW cup #79 SÅLD!
|
19 besök senaste veckan (104515 totalt) |